geen activiteit in honingkamer?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: geen activiteit in honingkamer?

Bericht door pieter1 » di 22 jul 2008, 15:24

GBIJKER schreef:
collegae
twee weken na het plaatsen van een broedraat in de HK trof ik bij inspectie vandaag een grote klomp raat onderaan het broedraat aan (zie de foto's in mijn bijendagboek op http://web.mac.com/auke.sikma/Site/Bije ... nBlog.html ), maar geen verdere activiteit in de HK.
Wat is wijsheid? Wat kan ik het beste doen?
Wachten (waarop?)
Het aangebouwde raat verwijderen en de raat terugplaatsen in de broedkamer?
graag jullie ervaring en kennis op dit gebied .....
een hartelijke groet uit het (momenteel zeer zonnige) noorden
Auke
Waarschijnlijk is er gewoon te weinig dracht. Je zou het volk kunnen gaan voeren, Als je ze genoeg voert gaan ze vanzelf bouwen. Maar het is nu wel vrij laat in het seizoen om ze nog een honingkamer te laten uitbouwen. Ik zou gewoon de honing kamer eraf halen. Het raam met broed weer terug hangen op de oude plek (het stuk raat aan de onderkant verwijderen.

P.s. Hoe kan het dat je mentor zo vaak is gestoken? Op de foto's waren jullie flink ingepakt.

En zit er iets tussen de honingkamer en de broedkamer? Op de foto lijkt het namelijk zo dat er nog een latje tussen zit.
Dit zou ik dan verwijderen. De afstand tussen de broedkamer ramen en de honingkamer ramen wordt dan te groot. Dit verklaard dan ook waarom ze bij jou raat tegen de onderlatten van de honingkamerramen aanbouwen (zoals je in je eerste vraag op het forum vermelde).

GBIJKER
Berichten:8
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 23:47
Contacteer:

Re: geen activiteit in honingkamer?

Bericht door GBIJKER » wo 23 jul 2008, 17:05

bedankt voor de adviezen
het zal er wel op neer komen dat ik het raat af moet breken/weg moet snijden. Ik hik hier nog een beetje tegenaan (durf niet zo goed). Zou het inderdaad verstandig zijn om (nu al) bij te voeren?
De steken die mijn mentor opliep zijn (sorry R) te wijten aan onvoorzichtigheid (niet goed sluitend pak e.d.) en onachtzaamheid. Een goede (maar sneue) les van mijn mentor.
De latjes zitten niet IN maar OP de kast, en vergroten m.i. de afstand BK-HK niet.

een hartelijke groet, Auke

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten