Nieuwe kast van beeplus.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Nieuwe kast van beeplus.

Bericht door marc » ma 18 okt 2010, 22:20

Kroese schreef:Ik denk dat er vele imkers ondanks die genoemde (kleine) afwijkingen zeer goed imkeren, en ook uitwinteren, tegen bijna de helft van de prijs van de DB+ (2 Segebergers tegen 1 DB+) Een verder vergelijken is overbodig lijkt mij.
Veel imkers stellen geen hoge eisen en velen zijn 'plantrekkers' die met gebreken leren leven. Een bijenvolk kan je ook in een vuilnisbak houden, alleen zitten daar veel nadelen aan vast.
Je kan de 2 kasten niet met elkaar vergelijken Hennie, het zijn compleet verschillende kasten met een volledig verschillend uitgangsconcept. De gebreken van de Segeberger vind je in de DBplus niet terug en bovendien komen er veel praktische nieuwigheden bij. Je kan met bijkomende Segeberger delen in de richting van de DBplus werken, dan gaat de totaalkost van de Segeberger wel een stuk omhoog maar je haalt niet hetzelfde resultaat. Het gaat hem niet om 'kleine' afwijkingen, het enige wat ze gemeen hebben is het wit uiterlijk (onbehandeld).
Kroese schreef:Het is natuurlijk prima dat je dit liever zelf gedeeltelijk wilt verdienen, het heeft ook ontwikkeling gekost.
Maar zakelijk gezien kun je misschien meer afzetten, als het prijs verschil kleiner zou zijn. De mal is toch al betaald.
De mallen worden inderdaad als betaald beschouwd, die kost vind je ook niet doorgerekend in de kastprijs (dan zou het helemaal te gek worden). Je moet het zo zien, ik ben 51 en heb mijn werk, ik slaag erin om na de werkuren en op weekenddagen tot max. 40 volledige kasten per week klaar te maken. Meer kasten lukt niet, zeker als er veel verzendingen bij zijn. Meer bestellingen betekent dan ook mensen aannemen en dan zie ik het niet goedkoper worden. Vorige winter had ik de tijd niet, maar deze winter zal er een berg kasten voorop worden klaar gemaakt. Dit jaar kwam ik soms zelfs in tijdnood om aan mijn eigen bijen te werken en dat mag niet meer gebeuren. De EPS onderdelen worden telkens per 500/per deel fabriek af geleverd. Als ik er 1000 stuks/deel ineens zou laten maken kan de productiekost met 5% dalen op de EPS delen, dat zou een 6-7€ op de kast uitmaken, maar dan moet ik daarvoor bijkomende stockplaats gaan huren... Bij een grote bestelling of bestellingen van een vereniging of groep imkers samen, kan er wat van af, ondanks dat het werk en de productiekost voor mij hetzelfde blijven. De DBplus kast zal nooit goedkoper worden, in de toekomst kan ze alleen maar duurder worden naarmate ik minder zelf kan of het over mijn hoofd gaat groeien.
Er zitten een aantal voordelen aan deze kast die geldgewin betekenen voor de imker : eenvoudiger imkeren, tijdbesparing, meer honing, minder wintersterfte.
Iedereen zet zonnepanelen op zijn dak omdat ze binnen 10 jaar zouden terug verdiend zijn. Met de DBplus gaat het om enkele jaren.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nieuwe kast van beeplus.

Bericht door Kroese » di 19 okt 2010, 11:41

Een bijenvolk kan je ook in een vuilnisbak houden,
De gebreken van de Segeberger


Ik wilde geen vergelijkend waren onderzoek beginnen, maar ik ken vele imkers die heel tevreden zijn met de Segebergers.
1 lid binnen onze vereniging heeft al 25 jaar 2 Segebergers, en heeft de laatste 2 jaar zijn Dadant en spaarkasten (20) door Segebergers vervangen. Hij is een Fan van deze kasten.
Prijs/kwaliteit verhouding is volgens hem zeer hoog. En ook nog goed voor de rug ook.
Daar wil ik het dan bij laten.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe kast van beeplus.

Bericht door marc » di 19 okt 2010, 19:53

Misschien kent die man de DBplus niet eens , de meeste imkers kennen maar juist wat ze in de winkels zien en in de blaadjes lezen.
Wat was trouwens een beter alternatief voor de Segeberger ? ze hebben allemaal hun enstige gebreken.
Ik heb ook 8 jaar met Segebergers gewerkt en bestelde er nog verschillende keren bij. Ik nam ook de gebreken erbij want er was niets beters.
Dat doe je een tijdje tot het je te veel wordt. Eén van de gebreken is het gebrek aan bijenruimte. Hoeveel koninginnen heb ik niet dood gedrukt onderaan het raam (op de braamraat tussen de ramen) bij het terug inhangen van een raam. En ook hier kan je als imker zeggen 'ja maar bekijk de Segeberger filmpjes eens, je moet bij elke kastinspectie je koningin eerst vangen en in een kluisje apart zetten en na de inspectie pas weer vrij laten'. Maar wie doet dat ? Trouwens je plet niet alleen de koningin maar ook de bijen en bij elke inspectie wordt het erger. Je zou eigenlijk telkens de ramen aan onderzijde en bovenzijde braamvrij moeten maken (wie doet dat ?) en bij de volgende inspectie is het weer van hetzelfde. Dat laten ze natuurlijk niet zien in de promotiefilmpjes.

Kijk, een kastkeuze hangt af van wat je wil en wat je er voor over hebt. Er is nu keuze genoeg voor iedereen, elk imker kan vrij kiezen naar prijs, kwaliteit of gebruiksgemak.
Alleen de bijen kunnen niet meekiezen.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nieuwe kast van beeplus.

Bericht door Kroese » wo 20 okt 2010, 12:31

marc schreef: Eén van de gebreken is het gebrek aan bijenruimte. Hoeveel koninginnen heb ik niet dood gedrukt onderaan het raam (op de braamraat tussen de ramen) bij het terug inhangen van een raam. En ook hier kan je als imker zeggen 'ja maar bekijk de Segeberger filmpjes eens, je moet bij elke kastinspectie je koningin eerst vangen en in een kluisje apart zetten en na de inspectie pas weer vrij laten'. Maar wie doet dat ? Trouwens je plet niet alleen de koningin maar ook de bijen en bij elke inspectie wordt het erger. Je zou eigenlijk telkens de ramen aan onderzijde en bovenzijde braamvrij moeten maken (wie doet dat ?) en bij de volgende inspectie is het weer van hetzelfde. Dat laten ze natuurlijk niet zien in de promotiefilmpjes.
Wat een onzin argument zeg: Ik heb zelf 33 van de 35 jaar met spaarkasten gewerkt, daar zit 10mm ruimte (3+7) tussen de bakken. Ook daar zat altijd braamraat tussen de bakken. Ik heb nog nooit (voor zover ik weet) een koningin geplet tussen de braamraat.
Voor je de bakken terug plaatst een klein tufje rook onder de bak, en je hebt daar nauwelijks last van. Dat moet je toch wel, er kan ook een bult met bijen onder de bak hangen. Een rouwdouwer die de bakken op elkaar smakt, kan dit natuurlijk wel eens gebeuren.

Ik krijg nu weer de indruk dat je argumenten zit te zoeken, om de concurrent af te kraken. Dat is erg dom, er zijn denk ik veel imkers die met plezier imkeren met de Segeberger, maar die houden wijselijk hun mond maar.
Je kunt je DB+ ook wel promoten, zonder andere kasten af te kraken.

De prijs/kwaliteit verhouding van de Segeberger blijft staan.

Maar, zoals ik al eerder opmerkte: Ik wil verder geen vergelijkend warenonderzoek gaan beginnen.
Jij mag van mij het laatste woord wel hebben.

M. vr. Imkersgroeten,
Hennie.....

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe kast van beeplus.

Bericht door marc » wo 20 okt 2010, 13:14

Hennie, ik denk inderdaad dat er hier iemand (die blijkbaar zelf nooit met Segeberger heeft gewerkt) iets wil afkraken ja.
Over één zaak heb je gelijk, ik heb inderdaad geen beroker in huis, heb ik hier ook niet nodig.
Ik hoef echt niet meer op zoek te gaan naar argumenten, die eisen vormden de uitgangsbasis van het project.

Ik wil hier geen spelletje met andere kasten van maken, maar ik begon niet met vergelijken.
Wie wat wil weten over de DBplus kan dat op de sites vinden.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nieuwe kast van beeplus.

Bericht door Kroese » wo 20 okt 2010, 18:16

marc schreef:Wie wat wil weten over de DBplus kan dat op de sites vinden.
Succes gewenst met de verdere ontwikkeling van al het goede, dat dan vanzelf boven komt drijven.

Hennie....

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Nieuwe kast van beeplus.

Bericht door Dirk C » do 21 okt 2010, 13:51

Ik begrijp Marc zijn reactie best. Hij heeft er zijn tijd en werk ingestoken en dat mag best in de prijs vertaald worden.
Iedereen mag trouwens zijn voorbeeld volgen en zelf een goede bijenkast maken, toch?
Ook Hennie zijn standpunt valt te verdedigen.Wie tevreden is met zijn kasttype en zijn bedrijfsmethode hierop heeft afgestemd kan zeer goede resultaten boeken, ook zonder kunststofkasten.
Ikzelf werk met eigen fabrikaat (Simplex maat) houten bijenkasten, vind deze ook fraai en werk hiermee met grote voldoening. :dance:
De prijs komt natuurlijk een stuk beter koop uit dan die 230€ welke deze DBplus kost. Ik mag dan echter geen werkuren gaan rekenen en moet ervan uit gaan dat ik de tijd vind om het allemaal in mekaar te timmeren en te schilderen!
Dit is een afweging welke ieder voor zich moet maken, ik moet de rekening niet voor mijn buur-imker maken.

groeten,
Dirk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten