te veel oxaal druppelen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Eugeen
Berichten:82
Lid geworden op:di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Belgie / Tessenderlo
Contacteer:
Re: te veel oxaal druppelen?

Bericht door Eugeen » wo 21 dec 2011, 20:45

Ik heb behandeld op 7 december na een mijtentelling gedurende drie dagen. Er werden 7 volken behandeld in een enkele Kempische broedbak, 1 volk op anderhalve bak en 1 volk op een dubbele broedbak. De natuurlijke mijtenval voor de behandeling was tussen de 1 en 8 mijten over drie dagen. De jonge volkjes van 2011 gaven elk slechts 1 mijt. Ik heb ze behandeld met 35 à 50 ml afhankelijk van het aantal bezette straten. Elk volk is alleen langs boven behandeld en na de behandeling telde ik op elke bodem tussen de 90 en 150 mijten. Ik heb echt geen verschil gemerkt tussen de dubbele en de enkele bakken.
Groeten,
Eugeen

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: te veel oxaal druppelen?

Bericht door Hans van der Post. » do 22 dec 2011, 10:38

Albert Stoter schreef:
Hans van der Post. schreef:
Albert Stoter schreef: [..................................]

Je zou toch zeggen dat als de druppels van bovenaf door het volk worden verspreid je niet ook de onderste bak separaat hoeft te doen.
Dit kun je zelf heel gemakkelijk zien. kijk eens na een kwatier op de schuiflade. Je vind dan op de straatjes mul oxaalzuur druppeltjes. - Niet te verwarren met condens druppels.
Van tevoren even kijken!! Eens geleerd altijd weten.........
Hallo Hans,
Je antwoord is me niet helemaal duidelijk.
Was de door jou geschetste situatie een gevolg van alleen op de bovenbak druppelen?
Zo ja, dan neem ik aan dat je hiermee wilt zeggen dat het niet nodig is om zowel de boven- als de onderbak te doen.
Inderdaad een bak druppelen. Heb gezien dat bij mij en bij anderen je fijne oxaal druppeltjes vind op de straatjes mul. (=was van opengemaakte cellen met honing en/of suiker)
Wel even vooraf checken of er geen gecondenseerde waterdruppels op de mul liggen.
!Hans.

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten:79
Lid geworden op:ma 09 aug 2004, 17:20
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roderwolde
Contacteer:

Re: te veel oxaal druppelen?

Bericht door janmol1h » do 22 dec 2011, 11:57

Ok, de ervaring van Eugeen leert dus dat de bijen inderdaad het oxaalzuur verspreiden en dat het zelfs op de lade terecht komt. Zowel bij 1 als 2 BK's.
Maar: een volk op 2 BK's is vast een dikker volk dan op 1BK. Zou die 5ml/straat dan wel genoeg zijn?
Als je wel de bakken van elkaar afhaalt en alle straatjes behandeld met 5 ml, dan geef je dus 10ml/straat aan dit volk.

Kortom:ik denk dat je te weinig oxaalzuur geeft als je 5 ml per straat in de bovenbak geeft, als het volk ook in de onderbak zit.
Als je de boel niet opentrekt weet je dat niet en geef je dus eigenlijk te weinig.
Maar dat is dan een keuze. Ik laat het afhangen van het aantal mijten dat vooraf gaat vallen denk ik.
De lades liggen er nu onder.
Bij veel mijtval zou je dan kunnen overwegen de onderbak ook open te trekken.
Dan ben je toch goed bezig denk ik.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: te veel oxaal druppelen?

Bericht door Hans van der Post. » do 22 dec 2011, 12:32

janmol1h schreef:[.......................]
Als je wel de bakken van elkaar afhaalt en alle straatjes behandeld met 5 ml, dan geef je dus 10ml/straat aan dit volk.
[/b]Kortom:ik denk dat je te weinig oxaalzuur geeft als je 5 ml per straat in de bovenbak geeft, als het volk ook in de onderbak zit. [............................]
Wil je het volk vergiftigen. :o
janmol1h Denk nu even niet in twee bakken :!: Denk verder over de "grens". :idea:
Er zijn imkers die als broedruimte bakken en ramen hebben waar het volk in de winter "inpast".
Ik heb ramen die de hoogte hebben van twee honingkamers (29cm) en de normale breedte van de simplex hebben .
Gebruik 5 ml per straatje bijen. Let wel waar weinig bijen zitten (aan de kant van de bol) geen 5 ml maar geschat een derde.

Als je over dat "korte" straatje 5 ml spuit krijgen die bijen te veel oxaalzuur en zie je dat onmiddellijk op de vliegplank.
- dode bijen na een uurtje.
Door schade en schande wordt men(ik) wijzer! :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten:79
Lid geworden op:ma 09 aug 2004, 17:20
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roderwolde
Contacteer:

Re: te veel oxaal druppelen?

Bericht door janmol1h » do 22 dec 2011, 12:43

Ok,voor de helderheid: mijn bijen wonen in Segebergers en zitten nu in de broedkamers.

Eugeen
Berichten:82
Lid geworden op:di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: te veel oxaal druppelen?

Bericht door Eugeen » do 22 dec 2011, 13:17

Hans van der Post. schreef:.....Als je over dat "korte" straatje 5 ml spuit krijgen die bijen te veel oxaalzuur en zie je dat onmiddellijk op de vliegplank.:
Ik werkte dit jaar met een revolverspuit van 50ml (dierenartsmateriaal) en stel ze in op 5ml. Op de spuit monteer ik een naald van 19G en per 'trekker' spuit ik dus een fijne straal van 5 ml in de straat die met bijen is bezet. De specifieke naaldmaat zorgt er voor dat de 5 ml in 1 beweging over de straat is leeg te drukken. 7 tot 10 straten bijen dus. Aan de randen van de bol, geef ik eveneens 5ml, doch naast de bijen valt dit deel dus rechtstreeks op de bodem en bijgevolg heeft een straat die maar voor de helft bezet is, ook maar de helft oxaalzuur gekregen van een volledig bezette straat. En het moet wel degelijk zo zijn dat de bijen het zelf ronddragen in de bolvorm, want anders zouden alleen de bovenste bijen behandeld worden. Ik heb ook geen verschil gemerkt in activiteit tussen het spuiten van een straaltje 5ml of het druppelen van 5ml met een plastic spuit. Heeft er al iemand aan gedacht wat er met de bij gebeurt die de ganse druppel toevallig op haar kop heeft gekregen?
Groeten,
Eugeen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten