extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:
Re: extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Bericht door Nicolas Jacob » di 24 jul 2012, 10:45

pborghaerts schreef:Beste Lennard,
De uitleg die je gaf, hoe vriendelijk ook, liet meer vragen achter dan duidelijkheid, vandaar dat ik er nogmaals naar vroeg.
Krantje bovenop wat? Wat is een rompje suikerraam? opnieuw jonge bijen afkloppen? hoedan? meteen in de kast?, of eerst laten afvliegen en hoe kunnen ze bovenop de krant zonder ze te pletten. Hoe komen ze in de kast? Hoe dik is de krant?
Zie je...niet erg duidelijk voor een beginner.
GEEN broedramen overhangen, maar zoals je zelf zegt extra bijen afkloppen je gaat als volgt te werk: krantje bovenop gaatjes prikken, rompje met suikerraam erop en opnieuw jonge bijen afkloppen. (eigenlijk doe ik de jonge bijen direct bij het volk, al 8x gedaan zonder problemen )
je hebt je volkje waarschijnlijk geen 3 dagen opgesloten? er zullen toch nog veel vliegbijen bij gezeten hebben.Nicolas Jacob

Je neemt je "kunstzwerm"(schudzwerm op zijn hollands :wink: ) die aangesterkt moet worden en daarop leg je 1 vel krantenpapier(is je vel te klein, dan leg je nog 1 erlangs, de 2 vellen mogen elkaar gerust een beetje overlappen). je prikt enkele openingen in het papier (zodat de bijen deze verder kunnen openen) daar bovenop plaats je een lege romp met 1 à 2 voedselramen, vervolgens schud je jonge bijen af uit je productiekast, de vliegbijen vliegen normaal gezien direct op, je vernevelt de afgeklopte bijen een beetje en giet ze in de romp met enkel 1 à 2 suikerramen. je laat ze een paar dagen gerust en dan haal je het overschot van de krant eruit en haal je de romp met de 2 suikerramen weg zodat ze terug op 1 romp zitten.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Bericht door Albert Stoter » di 24 jul 2012, 12:45

Nicolas Jacob schreef:Je neemt je "kunstzwerm"(schudzwerm op zijn hollands :wink: )
Ik vind dit erg verwarrend.

"Schudzwerm" is echt niet het Nederlandse woord voor het Vlaamse woord "kunstzwerm".

Zowel in Nederland als Vlaanderen worden er meerder vormen kunstzwermen toegepast waarbij het woord "kunstzwerm" in beide landen op dezelfde manier wordt gebruikt.

Ik vind zelfs dat er goede redenen zijn om de schudzwerm niet onder de categorie kunstzwermen te laten vallen. Bij het maken van een schudzwerm neem je het hoofdvolk immers alleen bijen af. Dit heeft hooguit een vertragend effect heeft op de zwermneiging van het hoofdvolk. Of gaan we het vullen van bevruchtingskastjes (waarbij we ook alleen bijen van volken aftappen) ook een vorm van kunstzwermen noemen? Nee toch.

pborghaerts
Berichten:22
Lid geworden op:wo 11 jul 2012, 22:41
Contacteer:

Re: extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Bericht door pborghaerts » do 26 jul 2012, 21:37

Beste Nicolas,

Dank je voor de uitvoerige beschrijving. Heel duidelijk!
Ik ga het meteen zo doen.

Paul

Inca

Re: extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Bericht door Inca » do 26 jul 2012, 22:12

Albert,

Er kan geen verwarring ontstaan. Hanteer het Nederlandse woordenboek, een Vlaams is er niet dus wat kan de verwarring zijn. Wartaal kan het wel zijn.

De Vlamingen op deze site MOETEN, als zij Nederlands sprekend zijn, de Nederlandse termen hanteren. Doen ze dat niet, dan krijg je inderdaad onnodige verwarring.

Voor die gene die dit ook maar mogen vermoeden, ik heb niets tegen onze zuiderburen maar heb een duidelijke mening over het taalgebruik.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Bericht door willem » do 26 jul 2012, 22:43

Inca schreef: De Vlamingen op deze site MOETEN, als zij Nederlands sprekend zijn, de Nederlandse termen hanteren. Doen ze dat niet, dan krijg je inderdaad onnodige verwarring.
Onzin, als nederlanders het over een honingkamer hebben bedoelen ze een kamer voor ramen van 150mm hoog, mijn honingkamers hebben een hoogte voor broedkamerramen. Belgen noemen een kamer waarin de honing wordt opgeslagen een hoogsel. Mooie uitdrukking en dat zou niet meer mogen ?
Wij nederlanders monteren in onze raampjes een kunstraat, belgen een waswafel en dat zou niet meer mogen ?
Misschien zijn er nog wel meer voorbeelden te vinden, maar ik laat het maar hierbij.

Jaren geleden is mij ooit verteld dat wat wij een cetrifuge noemen in belgie als "droogzwierder" wordt aangeduid. Dus toen ik alweer een tijdje geleden een paar (forum)belgen ontmoette lanceerde ik in mijn beste vlaams de "droogzwierder". Ze keken me wat glazig aan en vroegen wat ik bedoelde. Nou een centrifuge natuurlijk. Oh.. noemen jullie dat in nederland een droogzwierder ? Leuke taal dat vlaams.
Groeten, Willem :violin:

Schussboelie
Berichten:59
Lid geworden op:ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie:Lommel, België
Contacteer:

Re: extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Bericht door Schussboelie » vr 27 jul 2012, 09:57

Inca schreef:Albert,

Er kan geen verwarring ontstaan. Hanteer het Nederlandse woordenboek, een Vlaams is er niet dus wat kan de verwarring zijn. Wartaal kan het wel zijn.

De Vlamingen op deze site MOETEN, als zij Nederlands sprekend zijn, de Nederlandse termen hanteren. Doen ze dat niet, dan krijg je inderdaad onnodige verwarring.

Voor die gene die dit ook maar mogen vermoeden, ik heb niets tegen onze zuiderburen maar heb een duidelijke mening over het taalgebruik.
Hahaha, ik denk niet dat wij ooit goede vrienden zullen worden! :lol:
Of zoals wij in het Vlaams zeggen: "wa veur nen azijnzeiker zijde gij seg!"
Voor alle duidelijkheid, ik heb niets tegen jou, maar wel een duidelijke mening over je forumgedrag. 8-)

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Bericht door Albert Stoter » vr 27 jul 2012, 11:21

Volgens mij gebruiken Nederlanders en Belgen regelmatig verschillende woorden voor dezelfde dingen. Persoonlijk vind ik dat zelfs leuk.

De problemen ontstaan pas zodra we hier dezelfde woorden gaan gebruiken voor verschillende dingen. Dat lijkt me toch echt wel verwarrend. Vandaar mijn reactie.

pborghaerts
Berichten:22
Lid geworden op:wo 11 jul 2012, 22:41
Contacteer:

Re: extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Bericht door pborghaerts » vr 27 jul 2012, 19:45

Tja beste heren, nederlanders en belgen, volgens mij ben ik dit onderwerp met een vraag over het versterken van een kunstzwerm begonnen als beginner bij de beginnersvragen om duidelijkheid te zoeken. (Die ik ook heb gekregen) maar verder kan het mij weinig schelen hoe het allemaal genoemd wordt als het maar werkt. :be9: :be9:
De er op volgende woordstrijd is pas echt verwarrend :think: en zou in een appart hoofdstuk gestreden moeten / kunnen worden.
Dan kan ik me bij mijn kunstzwerm houden en kunnen jullie lekker bakkeleien.
:lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Bericht door Albert Stoter » vr 27 jul 2012, 22:27

Toch ben ik dat niet met je eens Paul.

Als je direct de goede termen had gebruikt dan had je sneller het juiste antwoord ontvangen. Nu was het eerst een veger, toen een kunstzwerm (wat nog van alles kan zijn) en uiteindelijk blijkt het te gaan om een schudzwerm. Niet dat ik je dat als beginner kwalijk neem hoor (overigens, ik zou dat niemand kwalijk nemen), maar het gebruik van de juiste termen is natuurlijk wel degelijk belangrijk. Ook voor mensen (wellicht ook beginners) die dit topic later nog eens vinden via de zoekfunctie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten