Twee moeren in een volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Biodlarn
Berichten:149
Lid geworden op:di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen):Mellifera
Locatie:Jämtland, Zweden
Contacteer:
Re: Twee moeren in een volk

Bericht door Biodlarn » za 20 apr 2013, 09:03

Cor Van Pelt schreef:Jelte Pieter,

Er wordt in Amerikaanse bladen wel geschreven over imkeren met 2 moeren. Twee broedkamers,een moer rooster, weer twee kamers en dan honing bakken. Men zegt dat dit bijna 2 maal zoeveel honing KAN opbrengen. Wordt zoiets wel eens in Nederland gedaan?

Groeten uit Alberta.
Cor Van Pelt.
Hier in Zweden heb ik er wel van gehoord.
Was vorig jaar bij een oude imker voor een cursus koninginnenteelt en hij had 2 volken (A.m.m.) op dadantkasten staan. Hij vertelde dat hij er vroeger 2 koninginnen in had, met een verticaal moerenrooster in de midden en dan gewoon de honingkisten erop.
Ik weet niet of hij 2 broedkamers gebruikte maar een halve dadant lijkt me wat klein voor een sterk volk. Misschien gebruikte hij het voor zwakkere volken of afleggers. Ik zal hem eens vragen als ik hem weer spreek.

Groet,

Han Brink
Zweden

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Twee moeren in een volk

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 26 apr 2013, 14:43

Afgelopen woensdag heb ik weer in net volk gekeken. De overgebleven moer liep nog rustig op de ramen en er zijn nog geen doppen aangezet. Ze lijkt dus volledig geaccepteerd door het volk. Ik heb eitjes gezien. Vooralsnog missie geslaagd dus!

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Twee moeren in een volk

Bericht door Albert Stoter » zo 28 apr 2013, 11:33

Cor Van Pelt schreef:Er wordt in Amerikaanse bladen wel geschreven over imkeren met 2 moeren. Twee broedkamers,een moer rooster, weer twee kamers en dan honing bakken. Men zegt dat dit bijna 2 maal zoeveel honing KAN opbrengen. Wordt zoiets wel eens in Nederland gedaan?
Schotman noemde dat (meerdere volken in 1 kast) het stapelkast-systeem.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten