Plaatsing bijenkast in achtertuin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Sheila
Berichten:33
Lid geworden op:di 29 mei 2012, 20:32
Locatie:Amersfoort
Contacteer:
Re: Plaatsing bijenkast in achtertuin

Bericht door Sheila » di 14 mei 2013, 19:17

Peter, ik heb bij alle buren in de omtrek een briefje door de bus gedaan waarin in de komst van de bijen heb aangekondigd. Met enige extra uitleg over wat ze er van kunnen verwachten en mijn telefoonnummer mochten er nog vragen/opmerkingen zijn. En natuurlijk een uitnodiging om eens te komen kijken als ze dat willen.
Er wonen hier best wel veel mensen die helemaal niets hebben met vliegende beestjes maar iedereen is het er inmiddels mee eens dat je er eigenlijk helemaal niks van merkt. Zelfs mijn dochter, die al begint te gillen als er een musje langsvliegt, ligt gewoon in haar bikini op het terras te zonnen.

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Plaatsing bijenkast in achtertuin

Bericht door p.zwartepoorte » di 14 mei 2013, 19:21

Toen ik met bijen ging houden in mij tuin 7x9 m had ik een 3 ramer dat gaf geen overlast maar toen ze in 11 ramer wel dus ik heb een moestuin gehuurt puur voor de bijen en dat bevalt me goed
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

raymond coenraats
Berichten:17
Lid geworden op:wo 13 jul 2011, 17:34
Imker sinds:2011
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica en Buckfast
Locatie:sliedrecht
Contacteer:

Re: Plaatsing bijenkast in achtertuin

Bericht door raymond coenraats » di 14 mei 2013, 19:54

wij hebben de bijen gewoon neergezet in de tuin zonder overleg. Hebben wel een reddelijke grote tuin ongeveer 500 m2.
De buurman kwam er pas achter toen de kast ging zwermen (eerste jaar dat we bijen hadden en op de cursus waren we nog niet bij vegers maken. In eerste instantie dacht hij dat het muggen waren. :D . Ze gingen helaas wel in zijn tuin hangen. Vond het gelukkig niet erg. Een potje honing en hij en de rest van de buren helemaal blij. Nu staan er 4 kasten in de achtertuin en nog steeds blije buren. 1 buurvrouw heeft zelfs nu ook bijen :P .

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Plaatsing bijenkast in achtertuin

Bericht door Bok » di 14 mei 2013, 22:05

Sheila schreef:Peter, ik heb bij alle buren in de omtrek een briefje door de bus gedaan waarin in de komst van de bijen heb aangekondigd. Met enige extra uitleg over wat ze er van kunnen verwachten en mijn telefoonnummer mochten er nog vragen/opmerkingen zijn. En natuurlijk een uitnodiging om eens te komen kijken als ze dat willen.
Er wonen hier best wel veel mensen die helemaal niets hebben met vliegende beestjes maar iedereen is het er inmiddels mee eens dat je er eigenlijk helemaal niks van merkt. Zelfs mijn dochter, die al begint te gillen als er een musje langsvliegt, ligt gewoon in haar bikini op het terras te zonnen.
Meer kun je niet doen. Ik wens je heel veel plezier met een prachtige hobby.
groet,

Peter

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Plaatsing bijenkast in achtertuin

Bericht door p.zwartepoorte » di 14 mei 2013, 22:26

Wees blij met zulke buren als ik een apidea op de schuur zet voor bevruchting dan worden de buren al hysteries want er staan
Bijen
Succes met mooie hobby
Gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Plaatsing bijenkast in achtertuin

Bericht door Barbapapa » wo 15 mei 2013, 16:58

Het hieronder beschreven is mij overkomen, naar alle waarschijnlijkheid gebeuren dit soort dingen alleen bij mij :mrgreen:
Alhoewel mijn bijen vrij uit kunnen vliegen (richting weiland) heb ik de pech gehad dat 1 van mijn volken massaal en boos in de vleugels ging toen ik de kast opende, met als resultaat dat 50 meter verder mensen, waaronder kinderen gestoken werden. De buren zijn van mening veranderd wat dan weer resulteerde in een bezoekje van een gemeente ambtenaar met alle gevolgen van dien. Dit volk had ik net 3 dagen en het was kennelijk mishandeld door de verkopen, het zou een zachtaardig volk moeten zijn, maar ik vond 20 (uitgelopen) doppen (bijen in de zak dus). Ze waren zo wild, ze staken zelfs door mijn kap op mijn hoofd heen.
Ik wil hiermee zeggen dat ik het niet zou aandurven een bijenvolk te plaatsen in een klein achtertuintje omringt met buren of midden in een stad. Zijn er bijenhouders die ook zoiets mee hebben gemaakt??
Mijn bijenstand voldoet nu aan de GV en staat nog op de zelfde plek, maar dat maakt toch niks uit, een bijenvolk houd zich niet aan de GV :be7:

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Plaatsing bijenkast in achtertuin

Bericht door semar » vr 17 mei 2013, 10:32

Bok schreef:Ik snap dat we niet allemaal evenveel ruimte hebben maar ik zou eens goed nadenken voordat je in een dergelijk kleine tuin bijen gaat houden.
Vooral nadenken over de reacties van de buurt.

Wij hebben een veel grotere tuin maar ook daar wil ik ze niet hebben. Niet omdat ze last veroorzaken maar omdat buren dat wel snel vinden. Inmiddels heb ik al heel wat vragen gehad waar al die bijen toch opeens vandaan komen :think: Niet van mij, die staan 1 km verderop :lol:

Ik zou zeggen ga eens met de gemeente praten. Die hebben vast wel ergens een mooie locatie. Anders een grondbezitter die ruimte heeft.
Al blijft het natuurlijk het mooiste als ze in je eigen tuin staan.

In ieder geval veel plezier en succes.

ik zou het inderdaad geen beginger aanraaden, zeker niet als je op vacantie in de zomer gaat, (zwermen veroozaken grote paniek bij de buuren verop.
(maar het kán wel als je later weet wat je doet)

wat de gemeente betreft, somige gemeenten kun je een ontheffing aanvragen.
heb dat zelf in Haarlem gehad, bijenkast neergezet op het dak van het schuurtje,
na een paar maande onthefing aangevraagd en gekregen.

vriendelijhke groet
Semar(Dominique)

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: Plaatsing bijenkast in achtertuin

Bericht door belrgerbal » di 21 mei 2013, 11:41

Sheila schreef:Peter, ik heb bij alle buren in de omtrek een briefje door de bus gedaan waarin in de komst van de bijen heb aangekondigd. Met enige extra uitleg over wat ze er van kunnen verwachten en mijn telefoonnummer mochten er nog vragen/opmerkingen zijn. En natuurlijk een uitnodiging om eens te komen kijken als ze dat willen.
Er wonen hier best wel veel mensen die helemaal niets hebben met vliegende beestjes maar iedereen is het er inmiddels mee eens dat je er eigenlijk helemaal niks van merkt. Zelfs mijn dochter, die al begint te gillen als er een musje langsvliegt, ligt gewoon in haar bikini op het terras te zonnen.
zou ik zelf niet doen, want dan heb je kans dat mensen elke insectenoverlast gaan herleiden naar je bijenkast, terwijl als je bijen er al jaren staan de mensen er niets van zullen merken., tenzij ze direct zicht hebben op een vertrekkende zwerm. gelukkig is erde afgelopen jaren zoveel over bijen op tv geweest dat veel mensen er nu meer symphatie voor hebben.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Plaatsing bijenkast in achtertuin

Bericht door buzzer » di 21 mei 2013, 18:17

Ik heb mijn kasten in mijn tuin staan. Aan de rand van een woonwijk. Voldoende dracht, 150 meter van koolzaad, 400 meter van de appels en ze vliegen......de wijk in!
Op de erfscheiding met de buren een hoge heg van 3 meter en de tuin/eettafel staat op 3 meter van de kasten. Veel positieve reacties uit de buurt (tot nu toe). Ik denk dat alle positieve aandacht in de media voor het bijenhouden en het nut van de bij er aan hebben bijgedragen dat mensen positiever tegen het bijenhouden aankijken. In de APV is vijf jaar geleden het artikel met voorwaarden voor het houden van bijen geschrapt en volgens de gemeente-ambtenaar die ik sprak doen ze een beroep op het gezonde verstand van imkers en is het nog niet nodig geweest te bemiddelen. Goede verstandhouding met de groenbeheerder is ook goud waard. We hebben zelfs inspraak in maai-zaai- en aanplantbeleid. :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Sheila
Berichten:33
Lid geworden op:di 29 mei 2012, 20:32
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Plaatsing bijenkast in achtertuin

Bericht door Sheila » di 21 mei 2013, 20:13

Geen problemen met de buren hoor! Natuurlijk waren er een aantal die het in eerste instantie niet zo zagen zitten, maar ze hebben nu allemaal gemerkt dat ze al die tijd nog geen bij in hun achtertuin zijn tegengekomen. Ik heb ook altijd gezegd dat ik ervoor zou zorgen dat er geen overlast ontstaat. Komt die er wel, dan gaan de bijen weg.
Maar het zijn perfecte bijen: ze maken hun rondje boven de schuur en vliegen gelijk omhoog en weg. Er is voor hen ook niet veel te halen in de achtertuintjes. Het groenbeleid van de gemeente (een paar jaar terug nog de groenste stad van Europa) heeft ervoor gezorgd dat onze bijen zich in een straal van 1 kilometer tonnetje rond kunnen eten op zo'n beetje elk moment van het jaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten