Varroa bestrijding met een minerale olie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:
Re: Varroa bestrijding met een minerale olie

Bericht door jossmits » di 29 jul 2014, 08:28

In Frankrijk zijn die dingen te koop (bij bijvoorbeeld Icko). Ik ken een collega die zo'n ding heeft. Ik meen dat hij er Amitraz mee in de kast brengt (weet ik niet zeker) Wat ik wel zeker weet is dat hij elk jaar grote verliezen heeft en hij een goede klant is van mijn zwermen en honing.
Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen dit soort dingen gebruiken. Hou je toch aan middelen die een toelating hebben.

Jos

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met een minerale olie

Bericht door Jaap v.Popering » di 29 jul 2014, 08:40

jossmits schreef:n. Hou je toch aan middelen die een toelating hebben.

Jos
Dan staan wij in Nederland wel met lege handen , er is hier voor geen enkel middel een toelating , terwijl ( Apivar werkzame stof Amitraz ) bij jullie wel een toelating heeft . Overigens heb ook ik zo,n ding niet , het is meer voor de grotere imkerijen .


Jaap v P

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met een minerale olie

Bericht door A.A. Staals » di 29 jul 2014, 09:21

Zoek naar varidol en je komt allerlei "rook" filmpjes tegen.

http://www.youtube.com/watch?v=AVYDuNuAPAQ

ad staals

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met een minerale olie

Bericht door jossmits » di 29 jul 2014, 09:23

Jaap,

Je zou je toch op zijn minst kunnen beperken tot produkten die in andere europese landen en niet in nederland (bijvoorbeeld Apivar, Maqs, Bayvarol) een toelating hebben.

Jos

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met een minerale olie

Bericht door Ewout » di 29 jul 2014, 10:04

Jaap v.Popering schreef:Dan staan wij in Nederland wel met lege handen , er is hier voor geen enkel middel een toelating
oh?
WUR varroa brochure schreef: Varroabestrijding en wetgeving
Alle bijenhouders in Europa zijn op grond van Europese wetgeving verplicht varroa te bestrijden. Er is een toestemming voor het gebruik van thymovar en apiguard tegen varroa als diergeneesmiddel. Mierenzuur en oxaalzuur zijn niet toegelaten, maar het gebruik ervan wordt gedoogd. Het verwijderen van darrenbroed is een bedrijfsmethode waar geen wettelijke restricties aan vastzitten.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met een minerale olie

Bericht door jossmits » di 29 jul 2014, 11:02

Ewoud,
Jaap heeft hier toch een punt. De twee door jouw genoemde produkten hebben een toelating in Nederland . Hun effectiviteit hangt echter heel sterk af van de buitentemperatuur. Zelfs met de juiste buitentemperatuur is hun effectiviteit een stuk minder dan bijvoorbeeld Apivar of Apistan. (volgens het jaarlijkse effectiviteitsonderzoek dat in Frankrijk wordt uitgevoerd).
Apistan heeft volgens mij ook nog steeds een toelating in Nederland, maar kan i.v.m. resistentie maar eens per 3 jaar worden toegepast.

Jos

Gebruikersavatar
Rob van Dipten
Berichten:75
Lid geworden op:ma 29 jul 2013, 21:26
Imker sinds:2014
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica-achtige natuurzwermen in TBH
Locatie:Thorn, Limburg
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met een minerale olie

Bericht door Rob van Dipten » di 29 jul 2014, 13:30

Kijk hier eens voor de olie behandeling tegen varroa: http://www.bitsandbees.nl/varroaOLIE.html

De bijtjes knagen er goed aan maar of het nu werkelijk een eclatant succes is.......... Dat heb ik in onze traditionele kasten nog niet zodanig kunnen constateren.

Ga het eens bij mijn TBH uitproberen.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met een minerale olie

Bericht door bee-tree » di 29 jul 2014, 14:38

Dertien draadjes terug maakte Jelte de opmerking : Öp zich is minerale olie van oorsrong biologisch. Toch ?"
Dat klopt. Maar.... de aardolie in de meer of minder diep gelegen aardlagen, is welwiswaar door
micro-organismen gemaakt tijdens de miljoenen jaren geleden begonnen aardgeschiedenis,en was toen
zuiver op de graad, maar door vermenging is hij aan raffinage toe, als hij boven komt. Langs fysisch-chemisce weg
wordt hij gezuiverd en gekraakt in moleculen die geschikt zijn om in ons motorblok te stoppen.

Dat woord minerale slaat op de plek waarvandaan de olie komt, namelijk de mijnen. In Limburg spreken ze
van "de miene" ofwel de "de koele" (alletwee moet je ze langgerekt uit spreken). Aardoliewinning valt óók onder
de Mijnwet.

Die Groningers die nog dialect beheersen en niet alles mee krijgen tijdens 'n praatje met 'n dialectsprekende Limburger
denken dat hij met "de miene" "de mijne", [dus zonder n] bedoelt , ofwel "mijn vrouw" of "mijn familie.

Jelte; zou jij de oliën eens willen indelen ? Het lukt mij momenteel niet.

Ik ben via Google bij de filmpjes terecht gekomen met de trefwoorden : fogger, minerale olie, Varroa.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met een minerale olie

Bericht door Jaap v.Popering » di 29 jul 2014, 15:43

Ewout
De door jou genoemde toegestane middelen laten aan effectiviteit te wensen over . en hebben volgens mij geen wettige toelating als bestrijdingsmiddel tegen de varroa , maar als diergeneesmiddel . Wel heeft zoals Jossmits al schrijft Apistan nog een wettige toelating .

Jossmits

Ik heb dit al meer geschreven , wij hebben hier diverse soorten drankjes met de werkzame stof Alcohol . De werking van allemaal is hetzelfde enkel het percentage is verschillend . Zo ook met Amitraz . Daar zijn ook diverse middelen met deze werkzame stof en hebben dan ook allemaal dezelfde uitwerking bij het gebruik van dezelfde percentages .

Jaap v P

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding met een minerale olie

Bericht door jossmits » di 29 jul 2014, 18:01

Jaap,
Thymovar en apiguard hebben in nederland ook een toelating. Maar zoals je zegt laat de effectiviteit van deze produkten te wensen over. De oorzaak is vooral dat de buitentemperatuur een te grote invloed op de werking heeft.
Voor zover ik weet is apivar het enige toegelaten produkt (waar ook ter wereld) op basis van amitraz. Het bijzondere van apivar is dat het de amitraz (0,5 gram per strip) gedurende 10 weken afgeeft en dus gedurende 10 weken werkzaam is. Omdat amitraz heel snel afbreekt is dat langzame afgeven heel belangrijk. Dus niet de concentratie is van belang, maar de snelheid van afgeven.

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten