Alternatief voor het krantje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: Alternatief voor het krantje

Bericht door FrancA » di 08 jul 2014, 21:03

Die vallen naar beneden door het Varroagas en worden dan opgegeten door oorwurmen, mieren en andere insecten.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Alternatief voor het krantje

Bericht door Ewout » di 08 jul 2014, 22:17

FrancA schreef:Boeiend dat een krant zou helpen het poetsgedrag te versterken :)
Waardoor komt dat dan precies?
Volgens imkerpedia (zonder bronvermelding):
De krantenmethode heeft als bijkomend voordeel dat er ook varroa uit het volk worden verwijderd omdat de vele afgebeten minuscule krantensnippers hetzelfde effect hebben als poedersuiker bij de poedersuikerbehandeling.

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Alternatief voor het krantje

Bericht door Cor Van Pelt » wo 09 jul 2014, 02:37

Imker vrienden,

Ik meen mij te herinneren dat m'n vader vroeger,circa 1940,een carbol lap gebruikte om de bijen uit de bak te jagen? Kan dat waar zijn?
Ik zal proberen de volgende dagen een paar foto's te sturen. Er staan hier duizende hectares met canola(raap zaad) in bloei. Pracht gezicht.

Groeten uit warm Alberta. 27 --33 C wordt er verwcht in de komende dagen,
Cor van Pelt.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Alternatief voor het krantje

Bericht door Jaap v.Popering » wo 09 jul 2014, 08:20

Cor Van Pelt schreef:Imker vrienden,

Ik meen mij te herinneren dat m'n vader vroeger,circa 1940,een carbol lap gebruikte om de bijen uit de bak te jagen? Kan dat waar zijn?
.
Ik heb het al aangehaald Cor . Een vochtige doek met wat druppels carbol gingen zij gelijk aan de haal , deze doek werd in een gesloten bus bewaard .

Jaap v P

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Alternatief voor het krantje

Bericht door petro » wo 09 jul 2014, 09:01

Ik ben begonnen met de carbollap(in blik :) ) dat was toch al wat later Cor.(rond 1974)
Petro

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Alternatief voor het krantje

Bericht door semar » wo 09 jul 2014, 09:13

ook een van mijn bijenvaders gebruikte carbool ipv rook (1975),
vond het zelf nogal goor ruiken, maar het joeg de bijen goed naar beneden.
ben er zelf niet aan begongen (ik rook)
toen nog met de goeie oude dathepijp. :wink:

ik heb het gebruik van carbool lappen eigenlijk niet meer gezien/gehoord sinds
de jaren 80.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op wo 09 jul 2014, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Alternatief voor het krantje

Bericht door bee-tree » wo 09 jul 2014, 09:17

Cor Van Pelt schreef:Imker vrienden,

Ik meen mij te herinneren dat m'n vader vroeger,circa 1940,een carbol lap gebruikte om de bijen uit de bak te jagen? Kan dat waar zijn?
Ik zal proberen de volgende dagen een paar foto's te sturen. Er staan hier duizende hectares met canola(raap zaad) in bloei. Pracht gezicht.

Groeten uit warm Alberta. 27 --33 C wordt er verwcht in de komende dagen,
Cor van Pelt.
Goede morgen Cor en andere lezers. Dat klopt wat je zegt van je vader. Tot ongeveer 1990 kon je carbol en carbollappen
kopen in het Bijenhuis en bij de andere handelaars in imkersartikelen. Ik heb ook een pot in mijn imkersuitrusting gehad,
maar slechts één keer gebruikt. Ik ging er net als de bijen voor op de loop, zo stonk dat spul.
Misschien hebben de bijen een fijnere "neus' dan de mens; zij hebben misschien geroken dat het spul kankerverwekkend is.
Daarom is het uit de handel genomen. Ik heb het meegegeven aan de gemeentelijke afvalverwerking als klein chemisch afval.

Het carbolzuur wordt ook wel phenol genoemd en hydroxybenzeen. De formule is C6H5OH Het is een benzeenderivaat.
Het lost eiwitten op en daardoor onze huid . Of het dat ook doet met het chitinepantser van de bijen, moet ik nog opzoeken.
Chitine is óók uit eiwitten samengesteld, vandaar.

Het Carbol voor de carbollap bestond uit twee delen geconcentreerd phenol en één deel glycerine en 20 delen water
(zie Schotman 900). Behalve voor het "de kast of korf uitjagen" werd het ook gebruikt om 'n zwerm die in hoog gras
was geland in een boomloze omgeving, de schepkorf in te jagen. Ik ben twee weken geleden tijdens de wedstrijd tussen Brazilië en Chili
met zo'n losse brede prairiezwerm urenlang bezig geweest om hem met rook en waterspuit in de korf te krijgen; de helft
bleef er buiten ; had geen zin om aan de 'processie' mee te doen. Toen 'n kast er bij gezet met raten. De korf er in gekiept.
En toen trok de meute weer slechts gedeeltelijk het vlieggat in. Toen de vliegopening vergroot door de kastbodem en kamer van elkaar
los te maken. Enz. enz. Eindelijk vonden een heleboel bijen een kiertje, veroorzaakt door knaagdiertjes, nog beter om de koningin
op te zoeken. Die zat waarschijnlijk achter dat kiertje. Het is 'n knots van 'n volk geworden. Daarom had ik er minder pijn van
dat ik Brazilië niet van Chili zag winnen. Gisteravond kon ik het verlies van Brazilië tegen Duitsland met moeite en pijn aanzien.
Sorry voor deze uitwijding. Niet alleen van carbol krijg je tranen in de ogen, B3

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Alternatief voor het krantje

Bericht door bee-tree » wo 09 jul 2014, 09:26

Dominique, wat goed dat we tegelijk aan het typen zijn geweest. Zo kunnen we zeggen dat we elkaar
niet napraten, maar ongeveer dezelfde ervaringen hebben.
Zou jij óók niet iets willen weten over dat raapzaad dat bij Cor in volle bloei staat bij zomers weer ? :b10: :b10: :b10:

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Alternatief voor het krantje

Bericht door ndj » ma 14 jul 2014, 10:29

citaat uit het grote bijenboek van R.P. Groenveld.


Carbollap.
U neemt die lap en doopt hem in water. Wringt hem daarna uit zodat hij niet meer nat is., maar wel vochtig. Leg hem op een opgevouwen krant en besprenkel er uit het flesje met carbol een beetje carbol over.
Een beetje, zei ik! De meeste beginners maken de fout zóveel carbol te gebruiken, dat ze er de bijen mee uit de kast jagen!
U vouwt de carbollap op en u bewaart hem in een honingpotje of in een bus met goed sluitend deksel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten