Oxaalbehandeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Oxaalbehandeling

Bericht door szx2js » do 08 dec 2016, 20:07

Je waarneming van gemiddeld 10 mijten per dag na de oxaalbehandeling betekent dat er in een week tijd 70 mijten zullen vallen. In de eerste week valt gemiddeld 80% van je totale mijtbesmetting. Dan kun je berekenen dat je totale mijtbesmetting ongeveer 87 mijten is. Dit komt ook overeen met je zeer geringe of verwaarloze natuurlijke mijtenval in december.
Een natuurlijke mijtenval van 1 mijt per dag in december houdt in dat je ongeveer 200 mijten in je volk hebt. Bij 0,5 mijt heb je ongeveer 100 mijten in het volk.
Indien je de natuurlijke mijtenval over een langere periode van twee weken zou hebben geteld (hou minder het aantal mijten, hoe langer je moet monitoren), zou je ongetwijfeld 3 of 4 mijten gevonden hebben (tenzij er nog een mier aktief was).

Indien je in het voorjaar darrenraat snijdt en de zomerbehandeling toepast, dan is een besmetting < 100 mijten in december geen enkel probleem voor het volk. Je kunt bij < 0,5 mijt per dag in december rustig de winterbehandeling overslaan, wel zo snel mogelijk met het bouwraam beginnen in het voorjaar.

Gewoon zuinig zijn op dit volk en er van natelen.
Ben

Arie75
Berichten:78
Lid geworden op:wo 17 jun 2015, 00:19
Imker sinds:2012
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Oxaalbehandeling

Bericht door Arie75 » za 17 dec 2016, 22:13

Bij een volk (A) vallen in 1 week: 9 mijten
Bij een ander volk (B) in 1 week: 3 mijten
Bij 6 volken (C) in 1 week: 0 tot 1 mijten

Mijn insteek is....
Volken A en B behandelen.
Volken C niet behandelen.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalbehandeling

Bericht door Dirk Blanken » zo 18 dec 2016, 18:06

Arie,

Weet je zeker dat de de gaasbodem volledig schoon is.
Als er een aantal varroa's niet op de lade terecht zijn gekomen zit je verkeerd.
Ik vind dat het niet werkbaar is 1 mijt per dag.

Je weet het pas redelijk zeker als je de gaasbodem eerst volledig schoon maakt maar zelfs dan kunnen er mijten onderweg niet direct op de lade komen.

Je hebt geen zware besmetting, wat heb je in de zomer/herfst gedaan? omdat te bereiken?

Ik behandel al mijn volken in de winter ook als ik geen mijten op de lade ziet.

Op één stand volken die vanuit schudzwermen met oxaalzuur kwamen heb ik in de herfst niet behandeld(geen mijten op de lade) en toch liggen er nu na behandeling een kleine honderd.
Zo schoon mogelijk het voorjaar in!

Dirk
dertiende

Arie75
Berichten:78
Lid geworden op:wo 17 jun 2015, 00:19
Imker sinds:2012
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Oxaalbehandeling

Bericht door Arie75 » zo 18 dec 2016, 18:42

Behandeld in augustus met 100 ml mierenzuur en later nog eens met 200 ml mierenzuur.
Ik weet niet hoe schoon de gaasbodem precies is.
Ik zal ze dan allemaal gaan behandelen. Ik had dat zaterdag willen doen, maar toen vond ik het weer tocht te lauwtjes. Nachtvorst was voorspeld, maar dat was er duidelijk niet.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalbehandeling

Bericht door Dirk Blanken » zo 18 dec 2016, 19:09

Arie,

Als je oxaalzuur druppelt is nachtvorst prima dan moeten ze echt in een tros zitten, als de oxaalzuur verdampt wordt is het beter dat ze wat losser zitten.
Al denk ik dat ze het wel aan elkaar doorgeven.

Je hebt het goed gedaan maar ik zou nog vroeger mierenzuur gebruiken zodat de volken het wintervolk met zo weinig mogelijk besmetting het wintervolk kunnen opzetten.
Zo snel mogelijk na de laatste keer slingeren.

En zet in mei volken op vanuit schudzwermen met een klein beetje oxaalzuur die ontwikkelen zich prachtig.
Als je teveel volken krijg dan verenigen met een krantje.

Sterke volken in het voorjaar geef je een overmaat aan honing en de voorjaarsoogst is de belangrijkste en daarna moet je alweer met de varroa bezig zijn.

Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 46 gasten