De wintertros

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: De wintertros

Bericht door Jaap v.Popering » za 23 dec 2017, 15:40

Primus schreef:
En wat de Fpto's Van Jaap van Poperinge betreft die zijn bijen zwermen ook nog in september hier dus niet en ik geloof dat het volledig van zijn microklimaat aan de zee afhangt dat de bijen daar in december nog broed hebben staan. Hier landinwaarts is dat niet het val ik heb dat ook al is gecontroleerd en geen broed gevonden toen.
MVG CP
Lees hier eens . Tot mijn spijt zijn de foto's door mijn fout verdwenen , maar de tekst liegt er niet om , volges mij is 10 graden vorst hier net zo koud als bij jullie ..viewtopic.php?f=7&t=11378&start=50#p59587 o.a ...Ik geloof niet dat dit volkje nu nog een winterstop neemt .
Het nu gesloten broed moeten de eitjes van de vorige foto zijn , en dat na deze koude periode .
Wij hebben namelijk een vorstperiode gehad van 12 - 24 dec met een minium temperatuur van - 10 graden en een sneeuwval van een cm of 12.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door Kroese » za 23 dec 2017, 16:37

Primus schreef: Dan ben je nu te laat om te druppelen ,de bijen zitten momenteel niet op wintertros maar los in de kast !!!
MVG CP

Dat is onzin, misschien in Belgie, waar het een paar graden warmer is, dan hier?
En dan nog als ze losser in de kast zitten kun je best druppelen, maar daar heb ik hierboven al uitleg over gegeven.......
Vandaag hier in apeldoorn was de lucht grijs, en er vlogen geen bijen, in vergelijking met gisteren scheen hier de zon en was het 10 graden.

Ik heb vanmiddag met 20 cursisten en leden 8 verschillende kasten gedruppeld.
Van de eerste kast had ik de dekplank iets eerder losgetrokken om het aantal straten te laten tellen.
Dat volk kwam omhoog en werd onrustig door de langere tijd open. Ik heb er even de watersproeier overheen gehaald, en toen waren ze weer terug getrokken.
Alle andere kasten vlogen niet of nauwelijks op, en zaten wel degelijk op de tros.
Het druppelen met die kleine flesjes ging heel erg goed, een dun druppelstraaltje. Ging nog beter dan mijn perizine fles.
Ik heb in veel jaren tussen kerst en nieuwjaar gedruppeld, afhankelijk van de temperatuur.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door Primus » za 23 dec 2017, 17:46

Kroese schreef:
Primus schreef: Dan ben je nu te laat om te druppelen ,de bijen zitten momenteel niet op wintertros maar los in de kast !!!
MVG CP

Dat is onzin, misschien in Belgie, waar het een paar graden warmer is, dan hier?
En dan nog als ze losser in de kast zitten kun je best druppelen, maar daar heb ik hierboven al uitleg over gegeven.......
Vandaag hier in apeldoorn was de lucht grijs, en er vlogen geen bijen, in vergelijking met gisteren scheen hier de zon en was het 10 graden.

Ik heb vanmiddag met 20 cursisten en leden 8 verschillende kasten gedruppeld.
Van de eerste kast had ik de dekplank iets eerder losgetrokken om het aantal straten te laten tellen.
Dat volk kwam omhoog en werd onrustig door de langere tijd open. Ik heb er even de watersproeier overheen gehaald, en toen waren ze weer terug getrokken.
Alle andere kasten vlogen niet of nauwelijks op, en zaten wel degelijk op de tros.
Het druppelen met die kleine flesjes ging heel erg goed, een dun druppelstraaltje. Ging nog beter dan mijn perizine fles.
Ik heb in veel jaren tussen kerst en nieuwjaar gedruppeld, afhankelijk van de temperatuur.
Deze middag heb ik 10 volken gezien die allemaal los zaten in de kast (onder plasticplaat) dus hier in de kempen zeker geen trosvorming. Druppelen heeft dan weinig zin omdat er veel te veel naar beneden valt en niet doorgegeven wordt door de bijen.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door Kroese » za 23 dec 2017, 17:52

Primus schreef:Druppelen heeft dan weinig zin omdat er veel te veel naar beneden valt en niet doorgegeven wordt door de bijen.
Ik ben die mening niet toegedaan, maar doe je ding.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten:751
Lid geworden op:za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken:40
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door oldtimer » za 23 dec 2017, 22:33

Gisteren heb ik ook 10 volken gedruppeld. Het viel mij op dat de volken in kleinere kasten, zoals 6 ramers beter op de tros zitten dan de grotere kasten.
Grotere kasten zitten wat los maar dat is logisch met deze temperaturen.
Dat het druppelen nu geen zin meer zou hebben is natuurlijk niet zo.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door Kroese » za 23 dec 2017, 23:40

BuzzLightyear schreef:Het is nu ongeveer 25 uur na druppelen van oxaalzuur. Mijn volk liet in de zomer een natuurlijke mijtenval zien van ongeveer 2 mijten per dag, en nu in de winter 1 mijt per dag.

Zojuist geteld, er zijn 20 mijten gevallen 24 uur na druppelbehandeling met oxaalzuur bij een temperatuur van 9 graden Celsius terwijl de bijen niet meer op tros zaten.

Allen m.n. Kroese en Post bedankt voor het meedenken!
De 2e en de 3e dag vallen de meeste mijten.
Tel ze ook maar even een maand, kijken of de verhoudingen nog kloppen. :D :D

Zie onderstaande tabel die ik in 2004 geteld heb gedurende meer dan 1 maand over 7 (6raams) en 7 (10Raams) volken.

Als je 2 keer op de foto klikt krijg je hem groot, en kun je hem lezen.
Varoa-val.jpg
Hier de totaal val van alle volken in een grafiek.
Duidelijk te herkennen dat de 2e en 3e dag het meeste val is.
procentueel zou jij op de 2e en 3e dag 4X 20(1e dag) zoveel mijten moeten kunnen tellen, dus zo'n 80 per dag.

grafiek.jpg
Laatst gewijzigd door Kroese op za 23 dec 2017, 23:51, 2 keer totaal gewijzigd.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door tomer » za 23 dec 2017, 23:41

Is het geen probleem om te oxalen als de bijen al 3-4 weken geen reinigingsvlucht meer hebben kunnen maken?

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door tomer » ma 25 dec 2017, 11:50

Waarom ik vorige vraag stelde...
In de gebruiksaanwijzing van de varrox verdamper staat:
"Indien de laatste reinigingsvlucht meer dan 4 weken geleden is, moet gewacht worden tot een volgende reinigingsvlucht alvorens te behandelen (vooral in bosdrachtgebieden)."

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door Hans van der Post. » ma 25 dec 2017, 21:29

Wat zijn de gevolgen? Staat dit ook in de gebruiksaanwijzing? Als je eind december de verdamper gebruikt kan er soms 8 weken tussen de laatste reinigingsvlucht zitten. Als je wacht tot de eerstvolgende vlucht (eind januari) hebben de volken al weer broed!
Ik gebruik al vijf winters (eind dec.) de verdamper.
!Hans.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: De wintertros

Bericht door tomer » ma 25 dec 2017, 23:39

Hans van der Post. schreef:Wat zijn de gevolgen? Staat dit ook in de gebruiksaanwijzing? Als je eind december de verdamper gebruikt kan er soms 8 weken tussen de laatste reinigingsvlucht zitten. Als je wacht tot de eerstvolgende vlucht (eind januari) hebben de volken al weer broed!
Ik gebruik al vijf winters (eind dec.) de verdamper.
Geen idee wat de mogelijke gevolgen zijn, dat staat niet in de gebruiksaanwijzing, daarom vroeg ik het hier. Misschien wordt er gedacht aan ontlasting in de kast door het oxaalzuur? Alleszins, ik heb deze namiddag alle volken behandeld, want het is inderdaad nu of nooit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 60 gasten