zijn bijen koffiedrinkers?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door Hans van der Post. » wo 25 mar 2009, 13:24

Ati schreef:(Waarom is er nog geen grote knop 'profielwerkstuk' op deze pagina?
De VBN wil toch jeugd trekken? Denk eens aan al die scholieren die wanhopig lopen te zoeken naar een geschikt onderwerp)

Wat Ati wat denk je hiervan? :) http://www.bijenhouden.nl/assets/flash/ ... index.html
Dit heeft Henk Klok nog gemaakt.
In de iconenbalk staat "jeugd" ook op de openingspagina. Het zou kunnen zijn dat het niet goed is aan gegeven. :wink:

!Hans.

martha van dam
Berichten:25
Lid geworden op:zo 05 aug 2007, 19:20
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door martha van dam » wo 25 mar 2009, 19:01

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Dirk C schreef:Zoals ook op m'n foto's te zien is valt af en toe een druppeltje naar beneden en is de plank lekker vochtig. Mag niet te nat zijn.
Ik gebruik een zeer fijn plasic buisje (audiotoepassing, draad eruit getrokken) om water door te laten lopen, dit moet je een beetje zoeken. Nu is mijn tonnetje groter en mijn plank wat langer.

- Merk ook op dat het alleen buckfast bijen zijn die hier komen drinken. :o Mijn laatste Buckfast bijen trouwens. Vanaf 2006 volledig overgeschakeld naar Carnica. :wink:
Deze drinken even hard en vinden het water even lekker hoor. :D


vriendelijke groeten,
Dirk

Ja idd leuk!! Ben het met Astrid eens.
Er is wel veel naar voederoplossingen gekeken, echter wateroplossingen is minder over bekend. Wel ietsjes. Er zijn namelijk imkers die (puur) water bijvoeren aan de bijen in een omgekeerde jampot bijv. Stond dat niet in een van de nummers van Bijenhouden afgelopen tijd?

Maar goed. Je zou dan eens bijv. drie grote jerry cans kunnen installeren en drie exact dezelfde voederplanken kunnen maken. M.a.w. alles hetzelfde. Alleen de oplossingen veranderen. Vervolgens emkele dagen de bijen laten wennen. Dan met een aantal bevriende imkers (of nog beter: jeugd!) gaan turven: welke oplossing trekt de meeste bijen? Het zou een leuk artikel kunnen opleveren in het Vlaamse imkerblad of Bijenhouden of hier.

JP

Nu jullie er toch over begonnen zijn. Ik heb een vijver met turfbegroeing en daar groeit ook mos op. De bijen gaan in bosjes op het natte mos zitten en drinken van daaruit. Vorig jaar zag ik dat de bijen vanaf een lelieblad zaten te slurpen. De bijenkroeg was weer geopend.

Ook leuk is een klein ondiep poeltje te maken vlakbij de bijenkasten het hoeft maar heel klein te zijn. Succes verzekerd. Padden, salamanders en een drinkplaats voor de bijen

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door Dirk C » wo 25 mar 2009, 19:51

Poeltjes en vijvers zijn ook goede drinkplaatsen maar hoe proper is dit water? en vooral wegens het grotere volume blijft het water te lang koud met verkleuming tot gevolg.
In de zomer komen ze bij ons ook aan het vijvertje drinken, maar eer die 45.000L water opgewarmd is, dat duurt toch eventjes.
Zet maar eens zulk een druppelaarje, ze zal er van schrikken hoeveel plezier je bijen (en jijzelf :) ) hier aan beleven.

groetjes,
Dirk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten