wanneer broedkamer opzetten?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 11 apr 2010, 12:08

renekant schreef:. Je slingert toch geen ramen uit de BK?



Ik heb mijn Bijen niet verboden om honing in de B.K's op te slaan .
Wanneer er dus te weinig ruimte in de broedkamers komt omdat er honing in zit , ken ik geen enkele reden om dit te laten zitten .

Jaap v P

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door DE BIEZEN » zo 11 apr 2010, 16:33

Bak erboven. kan dit nu met dit weer??

Ik wil enkele kasten nl nu meer ruimte geven.
Volop bijen erop en binnenkort naar het fruit.
Later plaats ik er nog een honingkamer op.


Gerard

renekant
Berichten:26
Lid geworden op:wo 01 aug 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door renekant » ma 12 apr 2010, 10:36

Beste Jaap,

Als er te veel honing in je BK komt, dan ben je te laat met een HK plaatsen. Het is een ongeschreven regel om geen honing uit je BK te slingeren. Dat is voor de bijen.
Doe je dat wel, dan heb je ook kans dat je opgeslagen wintervoer mee oogst...... (twee goede redenen)

Groet,
René

PS. De Biezen, lees de voorgaande reacties en handel......(bijv. die van Paul Wouters)

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 12 apr 2010, 18:13

renekant schreef:
Het is een ongeschreven regel om geen honing uit je BK te slingeren. Dat is voor de bijen.




Het is zo jammer dat ik mij wel aan alle geschreven en ongeschreven regeltjes wil houden , maar ik weet niet of mijn Bijen dat ook weten omdat zij er zich niets van aantrekken , zij blijken hun eigen regeltjes te hebben [:)]

Jaap v P

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Ruinerweg » di 13 apr 2010, 15:23

Ik heb de volken 2 weken geleden ontdaan van een lage honing kamer onder 2 broed bakken en constateerde boven bij alle volken broed: 8 en 6 ramen.
Vanmiddag bij een uitgebreidere inspectie hadden de bijen in boven bak amper uitgebreid maar in de onderste broedkamer ook 6 ramen broed aangezet: ZE WILLEN DE EIVORM van het broed nest handhaven/vormen.
Voordelen hiervan denk ik o.a. minder warmteverlies!
E.e.a. is ook al eens door Oude Essink uit de doeken gedaan, dus doe hier je voordeel mee!
Het zou nog wel eens zo kunnen zijn dat volken op deze manier sneller groeien.

Roel.

[url][/url]www.ruinerimkers.nl

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Dirk Blanken » di 13 apr 2010, 22:49

De meeste volken hier worden op 2 broedkamers overwinterd, meer ruimte is eigelijk niet nodig ook niet bij hele grote volken.
Maar je moet dan in de herfst het volk klein zetten als ze op 3 broedkamers staan en daar komen sommige imkers niet aan toe.
In Duitsland zetten veel imkers ze op 1 bak dus heel krap maar hebben de ervaring dat ze in het voorjaar dan heel snel groeien.

Overigens het bijzetten van bakken is bij op 1 bak overwinterde volken natuurlijk ook gewoon "onder" je maakt dan gelijk de bodem verder schoon en zet 2 of 3 broed in de onder bak en geef veel kunstraat tussen het stuifmeelraam en het broednest.
Teveel aan voer(volle ramen) haal je weg dat is later voor de afleggers.
Je verdeelt het verzegelde voer over de onder en bovenbak, dan hebben ze er geen last van en maken het veel minder gauw open om het naar boven te slepen.
Op deze manier krijgen ze veel ruimte en raken ze minder gauw in zwermstemming.
Naast de ramen met broed in de onder bak zet je mooie uitgebouwde ramen bijvoorbeeld HKramen en verder opvullen met kunstraat.
Als het volk heel groot is ( 16 ramen bijen of groter) kan je ze
ook van een eerste lage HK voorzien want zulke volken halen nu met veel zon al veel honing.

Als het volk overwinterd is op 2 broedkamers doe je het volgende;

Je haalt de bovenste bak eraf, dan zie je aan de onderbak hoe groot het volk is.
Het volk is dan nog namenlijk niet verstoord.
De onderste bak ook weghalen, de bodem schoonmaken, onderbak er weer op en doorbladeren alleen de slechte ramen eruit en vervangen door kunstraat.
De bovenkamer er weer op en die ook doorbladeren teveel aan voer eruit halen 3 a 4 ramen is genoeg, vervangen door kunstraat.
Afhankelijk van het aantal bijen ongeveer bij 16 ramen bijen een lage HK opzetten afhankelijk van de weersverwachting en wat je aan los voer in de bovenste bak ziet.

Volken die nu net pas beginnen te groeien, uitgewinterd op 8 a 9 ramen bijen, moet je nu alleen het het teveel aan voer uitnemen en daarvoor kunstraat geven.

Mijn volken komen door jarenlange selectie groot uit de winter gemiddeld op 14 ramen bijen met uitschieters tot 18 ramen en sommige meer dan 20 ramen bijen.
In veel volken zijn er al veel darren.
Dat is abnormaal vroeg maar omdat ze zo groot uitgewinterd zijn floreren ze en halen op de wilg en andere vroege drachten al veel honing daarom moet ik vroeg honigkamers zetten om het broednest de ruimte te geven.
Het aantal uitgewinterde ramen bijen bepaalt wat je kan en moet doen.

Dirk






dertiende

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Hans van der Post. » di 20 apr 2010, 22:39

Gelezen op de site van de Vereniging voor Weerkunde en Klimatologie:

Eindelijk in het komende weekeinde gaat [url="http://www.vwkweb.nl/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=804&Itemid=195"]temperatuur[/url] omhoog!

Dat wordt kunstraat uitbouwen en raten vullen!
In tegenstelling wat er in boeken staat zet je uit te bouwen bakken boven! [:p]

!Hans.

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door jawi » di 20 apr 2010, 23:47

Ik ben benieuwd hoe snel mijn tienraamsvolk de 7 vellen kunstraat die ik ze gister heb gegeven gaat uitbouwen. Ik heb het broednest verlengd, dus de bak niet boven of onder geplaatst, maar verdeeld. Mooi dat het beter weer wordt.
Ik zag dat ze het bouwraam wat ze hadden verder begonnen te bouwen, vandaar mijn keuze.

Jan-Willem

Willem Dijkstra
Berichten:76
Lid geworden op:za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Willem Dijkstra » wo 21 apr 2010, 09:25

Hans van der Post. schreef:
Dat wordt kunstraat uitbouwen en raten vullen!
In tegenstelling wat er in boeken staat zet je uit te bouwen bakken boven! [:p]

!Hans.


Mijn twee volken staan op twee broedbakken en zijn volgens Dirk zijn maatstaven groot (16 ramen of meer)
Omdat mijn mentor zei dat je een broedende kip niet moet storen (de boel moet klaar staan voor ze gaan halen) heb ik gisteren HK ers op mijn volken gezet.
Als Hans gelijk heeft ploffen hier de bloesems over een paar dagen uit de bomen en kan het feest beginnen.
Onze club brengt zaterdag haar volken naar het koolzaad.
Dirk en Hans beide bedankt voor jullie duidelijke uitleg!!

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door erikzhs » do 22 apr 2010, 20:27

Hoe doe je dat precies? Met dat plastic tussen broedkamer en honingkamer? Gat in het midden of juist in het midden dicht houden?

Groeten,

Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 149 gasten