geslingerde honingramen wat nu

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door maartenkleijne » ma 16 aug 2010, 22:28

Mooi systeem Woud!
aleen een spin laten verhongeren zou ik niet biologisch noemen
gr,
m

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door pim123 » ma 16 aug 2010, 22:41

Vind ik een onprettig idee, zo'n spin laten verhongeren... kan je hem er niet na enige tijd uitlaten en er dan een nieuwe inzetten ?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door joselito » di 17 aug 2010, 09:51

procedo schreef:
Omsmelten wil ik ook niet, want dit jaar kwam mijn honing productie erg laat op gang ondanks een zeer stevig volk. Boven het rooster wilden ze niets uitbouwen. Ik hou dus graag de uitgebouwde raten om dat probleem volgend jaar te voorkomen.



Alle honingzolderramen worden hier boven een rooster uitgebouwd. Er moet wel dracht zijn.
Als er in de ramen geen broed gezeten heeft en er geen stuifmeel in zit, dan zijn de ramen niet zo aantrekkelijk voor wasmotten. Van was alleen kunnen de larven niet groeien, ze moeten ook eiwitten hebben.
Op elkaar stapelen met telkens een krant tussen iedere honingzolder is een goede methode. Af en toe stapel je ze eens om om te controleren of er toch geen wasmot ingeslopen is.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door Primus » di 17 aug 2010, 10:55

Als je wasmotten in je ramen hebt komt dit meestal door de eitjes die al gelegd waren voordat u de bakken afnam, dus voor je slingerde. Die eitjes komen soms weken tot een maand nadat u de ramen opstapelde uit, daarom denk ik dat die spinnen daar ook niet zoveel aan veranderen. Wel heb je weinig last van wasmotten als je inderdaad geen ramen opslaat waar broed of stuifmeel inzit. Persoonlijk stapel ik de bakken tot 5 hoog onder en boven goed afgesloten en dichtgeplakt met tape, dan zet ik er ijsazijn op langs boven. Controle doe je in het begin alle weken en na een maand nog is om de maand. Als de ramen in de lente in gebruik worden genomen worden die vooraf eerst met een zachte waterstraal afgespoten en drooggeslagen en daarna goed gelucht. Heb nooit probemen dat de bijen ze niet goed willen bezetten.

Groetjes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten