Vlieger maken met doppen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door tomer »

Het voordeel van de oude kast te verplaatsen en dan een uur te wachten, is dat je de koningin dan makkelijker vindt, in de veronderstelling dat er dan minder bijen in de kast zitten...
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door Hans van der Post. »

joselito schreef:
tomer schreef: Eerst de oude kast enkele meters verder geparkeerd. Ik verwachtte dat alle vliegbijen zouden afvliegen naar de nieuwe kast, die ik op de oude plaats neergezet had, maar ze leken ook nog naar de oude kast te vliegen.
Dat was de cruciale fout, waarom heb je de oude kast verplaatst? Je had gewoon de koningin moeten zoeken en die op een raam met open broed in het midden hangen en aanvullen met wasraat. Al de andere ramen met broed en bijen gaan in de afleggers. De honingzolders met de bijen er terug op en het is klaar. ( 5 minuten :))
Aan de kast wordt niets veranderd. De vliegbijen vliegen naar de oude plaats.
Door de oude kast te verplaatsen heb je ervoor gezorgd dat de vliegbijen moesten gaan zoeken en daardoor is de roverij begonnen.
Dezelfde kast, op dezelfde plaats, dezelfde koningin, zelfs dezelfde hoogte van de kast en het gaat als een fluitje van een cent
He He joselito jij geeft eindelijk het juiste antwoord.
Heb mij al een tijdje zitten verbazen dat niemand het juiste antwoord geeft over een vlieger.
Aanvulling waarom een vlieger: dit om de dracht die al bezig was volledig te benutten als het volk zwermneiging krijgt.
Laten we het houden op een "spraak verwarring". :be2:
!Hans.
Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door Theo777 »

Dus joselito en hans. Je maakt hier dan dus een vlieger op een andere wijze als wordt beschreven in diverse boeken? Gewoon een nieuwe variant hierop dus? Met t zelfde doel: zwermneiging weghalen en productie in stand houden.
Zo leer ik veel bij hier!
Groet, Theo
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door Hans van der Post. »

Weet even niet wat voor een boek je gelezen hebt gelezen waar je een vlieger met doppen maakt. :think:
Je krijgt dan de problemen met roverij als je dit in een drachtloze periode doet zoals zelf hebt ondervonden.
!Hans.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door joselito »

Theo777 schreef: Gewoon een nieuwe variant hierop dus? Met t zelfde doel: zwermneiging weghalen en productie in stand houden.
Zwermneiging weghalen maar ook Varroabehandeling
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door tomer »

Hans van der Post. schreef:Heb mij al een tijdje zitten verbazen dat niemand het juiste antwoord geeft over een vlieger.
Hans van der Post. schreef:Weet even niet wat voor een boek je gelezen hebt gelezen waar je een vlieger met doppen maakt. :think:
Je krijgt dan de problemen met roverij als je dit in een drachtloze periode doet zoals zelf hebt ondervonden.
Ik heb de werkwijze gevolgd zoals oa beschreven op imkerpedia, nl: "Het hoofdvolk wordt een aantal meters verschoven, en op de plaats waar hij stond komt een nieuwe kast die bij voorkeur veel op de oude lijkt." http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Vlieger
Als je het hoofdvolk laat staan en er de ramen broed uithaalt, dan heet het geen vlieger meer, dan is het een broedaflegger.
Omdat er doppen aanwezig waren in het hoofdvolk, stel ik hier de vraag of ik deze best gebruik voor de afleggers, of niet. Men raadt mij aan van wel. Dus als je doppen laat hangen in de afleggers in een drachtloze periode, zou dat zogezegd ook roverij uitlokken? :think:
Achteraf is het makkelijk zeggen wat er verkeerd gedaan werd natuurlijk.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door joselito »

tomer schreef: Als je het hoofdvolk laat staan en er de ramen broed uithaalt, dan heet het geen vlieger meer, dan is het een broedaflegger.
Hoe kan dat een broedaflegger zijn als er geen broed in zit? De twee die je weg gezet hebt zijn broedafleggers.
Het hoofdvolk dat al de vliegbijen krijgt is een vlieger.
Veel van die oude systemen in boeken waren er voordat er Varroa was en stammen zelfs nog van de korfteelt.
Nu moeten we proberen meer vliegen in één klap te vangen, het is te zeggen varroacontrole, raatverniewing, zwermbeheersing etc.
We moeten de kasten ergens zo ver krijgen dat ze op een bepaald moment zonder broed zitten waardoor we ze kunnen behandelen.

joselito schreef:Je neemt alle ramen met broed uit de kast uitgezonderd één raam open broed en de koningin, de rest vul je aan met wasraat. Daar bovenop komen de honingzolders. Na twee weken neem je het raam broed weg. Je hebt nu de meeste mijten. Een groot gedeelte zat in het broed en de rest heb je afgevangen met het vangraam.
Het broed hang je best in 2 zesramers en zet ze naast de andere kast. Je zorgt dat er in beiden minstens een dop aanwezig is.
Eenmaal de jonge koninginnen aan de leg kun je deze behandelen tegen Varroa en heb je kans om eventueel oude ramen te vervangen.
De vlieger wordt nu het hoofdvolk en gaat honing halen omdat ze voorlopig niets te verzorgen hebben.

https://buckfastimker.wordpress.com/var ... te-volken/
Dit is zo een manier die niet mis kan gaan. Ik pas ze zelf jaarlijks toe en het enigste probleem dat ik nu al heb zijn veel te veel bijen
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door tomer »

Joselito, als ik je bericht teruglees dan zie ik inderdaad dat jij toen al schreef om de ramen broed eruit te halen en dus niet de oude kast te verplaatsen enz. Ik heb mij laten leiden door de werkwijze op bvb imkerpedia (en andere websites) te volgen.
Wat ik bedoelde: als je de ramen broed eruit haalt, dan maak je gewoon broedafleggers. Hetgene wat je laat staan, dat kan jij een vlieger noemen, omdat de bijen terugvliegen...maar ik dacht dat je het enkel de naam vlieger kon geven, als je de kasten zou wisselen. Ik zou het gewoon het hoofdvolk blijven noemen. Ik veronderstelde ook: een kunstzwerm is de oude koningin in een nieuwe kast, niet in dezelfde.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door Dirk Blanken »

Makkelijker zijn goede buckfastvolken.

Groot uit de winter komen.
Zeer zwermtraag en na een paar aderlatingen van jonge bijen helemaal niet zwermen zeker het jaar nadat ze geboren zijn.

Jonge volken opzetten van bijen uit de honingkamers(schudzwerm met een beetje oxaal).

Het oude volk na de dracht( juli) via schudzwermen saneren en op jonge raat zetten.
Alles schoon de winter in.

Dirk.
dertiende
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door joselito »

Dirk Blanken schreef:Makkelijker zijn goede buckfastvolken.
Groot uit de winter komen.
Zeer zwermtraag en na een paar aderlatingen van jonge bijen helemaal niet zwermen zeker het jaar nadat ze geboren zijn.
Jonge volken opzetten van bijen uit de honingkamers(schudzwerm met een beetje oxaal).
Het oude volk na de dracht( juli) via schudzwermen saneren en op jonge raat zetten.
Alles schoon de winter in.
Dirk.
Wil je iets verkopen is dan mijn eerste vraag? :be8:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 148 gasten