Voeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Paul67
Berichten: 457
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Voeren

Bericht door Paul67 »

Ik geef 12 tot 14 kg maximaal. Dat is me zo geleerd door mijn praktijkleraar.

Gr P
Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Voeren

Bericht door buzzer »

Een paar weken geleden begonnen met voeren want dat moet zo rond de derde week augustus/ begin september. Na de tweede dosis van 2 kg viel me op dat er droge suiker onder kasten lag. In de kast gekeken bleek dat er een enorme hoeveelheid voer (nectar) opgeslagen was en de dames er kennelijk geen behoefte aan hadden om extra te krijgen. Een dag of vier terug weer in de kasten gekeken en nu bleek dat er voor de winter toch te weinig voer was. Dus de voerbakken gevuld met suikerwater en dat gaat er gretig in met uitzondering van één volk...... Volgens mij (en het boekje) moet er nog een flinke dosis voer in maar ze zijn kennelijk een andere mening toegedaan... We zien over een weekje wel weer verder. Wel leuk dat ze zelfs vandaag nog met stuifmeel thuiskwamen.
Alle begin is (bij) zonder honing.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Voeren

Bericht door Dirk Blanken »

Hans van der Post. schreef:Ja je kunt ook te veel voeren. Een bijenvolk zit in de winter graag op lege cellen tegen het voer aan.
Realiseer je dat in de winter verzegelde raten warmte opnemen hoe meer voer hoe meer warmte opname.

Ik ben ouderwets wat betreft het inwinteren los suiker op en kijk hoeveel in de raten zit/komt.
Zes á acht cm verzegelde cellen vanaf de toplat tot daaronder het broednest. De ramen naast het broednest zijn grotendeels verzegeld.
Bijenvolken zijn verzamelaars blijven "eten" bij suikerwater aanbod.
Ik geloof dat ik het snap Hans,

Jouw Carnica volken staan op één bak, dus voer je dan ongeveer de helft van de beschikbare ruimte.
Dat klopt.
Er kan niet meer in want dan overwinteren ze niet goed onder het voer.
Buckfastvolken die klein zijn, laat opgezet, overwinter ik ook zo.

In het algemeen: Zuivere Carnica volken overwinteren klein en hebben een lange broedstop, dus kan je ze op één bak overwinteren.
Echte Buckfast volken overwinteren groot en broeden vaak door dus is twee bakken noodzakelijk.
Door kruisingen heb je ook veel volken die er een beetje tussen in zitten, vaak twee bakken noodzakelijk.

Goede Buckfast volken krijg ik niet op één bak voor het voeren dus worden ze ingewinterd op twee soms drie bakken.
Die hebben door het grote aantal bijen en het doorbroeden meer voer nodig.
Uit ervaring moeten die ongeveer 20 kg ( de voorjaarsontwikkeling meeberekent) hebben en ik geef ze 4 á 6 kg meer want ik vind het heerlijk om de jonge afleggers/schudzwermen gewoon voer (volledig verzegelde raten) bij te kunnen zetten.
Dat is iets meer dan één bak vol met voer en hebben ze zeker voldoende ruimte om (door)te broeden.

Je had het in een eerder bericht over de beginnende imkers, die niet meer zouden weten hoeveel ze zouden moeten voeren volgens mij zet jij ze op het verkeerde been, zeker als ze grote buckfastvolken hebben!

Groeten dirk.
dertiende
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Voeren

Bericht door tomer »

Zeer herkenbaar.
Ook hier overal gele velden met mosterd in de omgeving en de volken hebben zichzelf na het voeren nog verder ingewinterd.
Ik heb gezorgd dat ze per zesramer ongeveer 12 kg eten hadden half augustus. Daarna zijn ze nog anderhalve maand gaan bijhalen.
Hierdoor zit er nu meer dan 20 kg verzegeld eten in de zesramers (dadant)...!
Dus omgerekend 5 ramen eten en 1 raam broed/lege cellen...
Zijn de bijen eigenlijk wel geholpen met die honing die kristalliseert?
bee-tree schreef:In sommige streken van Duitsland is een nieuw voerprobleem.
Sommige Duitse imkers hebben nog nooit meegemaakt dat, toen ze met voeren klaar waren,
en de koningin nog ruimte over had om winterbijen te creëren,
ineens het broednest vol kwam te zitten met echte nectar. Hoezo ?
De Duitse landbouwers zijn verplicht groenbemesters in te zaaien na de graanoogst.
Die zijn minstens twee weken geleden beginnen te bloeien.

Afgelopen zaterdag hebben we een toertocht gemaakt, niet door gele koolzaadvelden,
maar door honderden hectares bloeiende Mosterd en Bladramenasvelden in het Emsland.
Over een afstand van 10 km telden we 20 gele velden van elk 5 hectares.

We belandden in Lehe en brachten even een groet aan Rudi Jansen, befaamd Duits imker.
Ik vertelde hem dat ik jaloers was op al die prachtige velden, die ik in m'n eigen buurt totaal mis.
Hij begreep me niet. Hij aarzelde te zeggen, dat hij helemaal niet gelukkig was met al die
herfstbloei in zijn buurt. Hoezo ? De volken verzuipen. Hij was al een hele poos klaar met voeren.
Deze late dracht stond hem niet aan in verband met de koninginnen die tevergeefs naar
open cellen zoeken. En...... waar moet ik met die honing heen die al in de raten kristalliseert ?
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Voeren

Bericht door bee-tree »

Tomer, weet je al hoe de bijen omgaan met hard-gekristalliseerde
mosterdzaad-honing tijdens en na de overwintering waarnaar jij vroeg.
Er moet toch veel water aan te pas komen om hem op te lossen.
Dat geeft toch problemen als het te koud is om water buiten de kast op te halen.
Hebben ze genoeg aan condenswater boven de tros ? Mij lijkt van niet. Zj. :b10:
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Voeren

Bericht door tomer »

bee-tree schreef:Tomer, weet je al hoe de bijen omgaan met hard-gekristalliseerde
mosterdzaad-honing tijdens en na de overwintering waarnaar jij vroeg.
Er moet toch veel water aan te pas komen om hem op te lossen.
Dat geeft toch problemen als het te koud is om water buiten de kast op te halen.
Hebben ze genoeg aan condenswater boven de tros ? Mij lijkt van niet. Zj. :b10:
Ik heb vorig jaar 3 volken ingewinterd. Of beter gezegd...ze hebben zichzelf grotendeels ingewinterd. Ze zijn alle 3 goed de winter uitgekomen. Gekristalliseerde honing is mij niet opgevallen, dus dat valt denk ik wel mee...
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Voeren

Bericht door Dirk Blanken »

tomer schreef:
bee-tree schreef:Tomer, weet je al hoe de bijen omgaan met hard-gekristalliseerde
mosterdzaad-honing tijdens en na de overwintering waarnaar jij vroeg.
Er moet toch veel water aan te pas komen om hem op te lossen.
Dat geeft toch problemen als het te koud is om water buiten de kast op te halen.
Hebben ze genoeg aan condenswater boven de tros ? Mij lijkt van niet. Zj. :b10:
Ik heb vorig jaar 3 volken ingewinterd. Of beter gezegd...ze hebben zichzelf grotendeels ingewinterd. Ze zijn alle 3 goed de winter uitgekomen. Gekristalliseerde honing is mij niet opgevallen, dus dat valt denk ik wel mee...
Hier in het noorden van groningen valt het wel mee met de hoeveel nectar die van de groenbemesters afkomen.
Zeker deze herfst want het is hier al 14 dagen koud en donker.
Bladrammanas honigt amper bij 15 graden en lager dan komt er alleen stuifmeel vanaf en dat is OK.
Wel hou ik er altijd rekening mee en voer een paar kilo minder.

Het komende weekend willen ze hier het 18 graden hebben het zal wel 16 worden in Warffum.
De nieuwe nectar die binnen komt maken ze het eerst op dus met de kristallisatie valt het ook wel mee.
Natuurlijk als het 14 dagen echt 18 graden is moet je je zorgen gaan maken en de beste methode is om er dan een extra bak onder te zetten.
Een andere methode is er 4 verzegelde raten( 8 á 9 kilo) uit te halen en die te vervangen door uitgebouwde raten.

Ik begin vroeg in te winteren maar top pas af eind september, dan kan het broednest langzaam zakken.

Dirk.
Laatst gewijzigd door Dirk Blanken op di 10 okt 2017, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
dertiende
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Voeren

Bericht door tomer »

Het zou hier midden België de volgende dagen prachtig nazomerweer worden tot 22°C...
Nadien toch maar eens de volken controleren op teveel voedsel? :?
Een HK bak eronder zetten is met Dadant al wat moeilijker. En uitgebouwde broedkamerramen heb ik maar een paar van...
We zullen zien... Dan wordt het mooi weer en dan is het nog niet goed :D
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Voeren

Bericht door bee-tree »

Tomer, pas die paar ramen maar toe op advies van Dirk.
Alle kleine beetjes helpen, toch !

Misschien had Rudi uit Lehe, 400 km noordelijk van jou, de volken ingewinterd
op één 10 raamsbak met normaalmaat
- of meest in zwang zijnde - standaardmaat.
Jouw Dadantramen bieden meer ruimte.

Mocht je de bijen toch wat meer ruimte willen bieden,
dan zou je de dekplank moeten vervangen door losliggend folie dat de bijen
omhoog kunnen drukken om braamraat te kunnen bouwen op de toplatten.

Net als Dirk denken ik en óók jij, dat de bijen zich wel zullen redden,
zeker wanneer de landbouwer VREEST,
dat bij het verwachte "olde wifi zomertje"
de bloeiende Mosterd zaad rijp laat worden.
In mijn buurt ging jaren geleden de maaibalk er over. :o Zj. :b10:

P.S. Leuk experiment :idea: :
Plaats op de toplatten een serie kleine lege honingpotjes
op hun kop zonder deksel, nu jij lege bijenraten tekort komt.
Leg als bedekking doorzichtig folie er over heen om elke dag te zien of
de bijen er raatjes met mosterdhoning in maken.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Voeren

Bericht door Hans van der Post. »

Dirk Blanken schreef:
Hans van der Post. schreef:Ja je kunt ook te veel voeren. Een bijenvolk zit in de winter graag op lege cellen tegen het voer aan.
Realiseer je dat in de winter verzegelde raten warmte opnemen hoe meer voer hoe meer warmte opname.

Ik ben ouderwets wat betreft het inwinteren los suiker op en kijk hoeveel in de raten zit/komt.
Zes á acht cm verzegelde cellen vanaf de toplat tot daaronder het broednest. De ramen naast het broednest zijn grotendeels verzegeld.
Bijenvolken zijn verzamelaars blijven "eten" bij suikerwater aanbod.
Ik geloof dat ik het snap Hans,
Jouw Carnica volken staan op één bak, dus voer je dan ongeveer de helft van de beschikbare ruimte.
Dat klopt.
Er kan niet meer in want dan overwinteren ze niet goed onder het voer.
Buckfastvolken die klein zijn, laat opgezet, overwinter ik ook zo.

In het algemeen: Zuivere Carnica volken overwinteren klein en hebben een lange broedstop, dus kan je ze op één bak overwinteren.
Echte Buckfast volken overwinteren groot en broeden vaak door dus is twee bakken noodzakelijk.
Door kruisingen heb je ook veel volken die er een beetje tussen in zitten, vaak twee bakken noodzakelijk.

Groeten dirk.
Dirk je beeld van de carnica moet je toch wat bijstellen. De carinca heeft aan een simplex broedbak te weinig ruimte, worden op twee simplex ingewinterd. Zelf winter ik op een duhoka broedbak in. Een goede eigenschap van de carnica is dat bij geen dracht de moer ophoud met leggen.
Gaat wel aan de leg als er weer voedsel binnenkomt. (voeren) In het voorjaar (half januari) hebben de dekplanken weer een warme plek. In het voorjaar laat gaan broeden??

Op het verkeerde been zetten is - 20 kg voeren en niet er bij vertellen dat de soort bijen die je hebt praktische de winter periode blijven broeden. :wink:
!Hans.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 142 gasten