Segeberger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

H.J.Booij
Berichten:143
Lid geworden op:wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds:1995
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Alblasserdam
Contacteer:
Re: Segeberger

Bericht door H.J.Booij » zo 23 okt 2016, 19:19

-bouwstop voor hoogbodem <---wat is dit en is het nodig?
Anders gaan ze zelf de ramen aan de onderzijde verlengen met eigen raat. Als je pech hebt dwars en dan zit alles aan elkaar

-tussenbodem/uitloop <--- wat is dit en is het nodig?
De tussenbodem gebruik ik met bijenuitlaat. Als de honingkamer vol zit dan plaats je tussen de volle en de onderliggende kamer deze uitloop. Na een dag is de bovenste honingkamer bijenvrij.

-schuimrol <--- wat is dit en is het nodig?

Je kunt de schuimrol gebruiken om het vlieggat in de breedte te verkleinen. Is het volk nog niet zo groot dan loop je anders de kans dat er roverij uitbreekt omdat ze het vlieggat niet kunnen verdedigen.

Of als je op reis gaat met je bijen sluit je hiermee het vlieggat totaal af.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 23 okt 2016, 20:23

Elk voordeel heeft ze nadeel, 35 mm afstand van de ramen wil zeggen dat bij darren broed op het volgende raam geen broed aangezet kan worden dus ook geen werksterbroed.
Meestal wordt daar dan ondiep stuifmeel opgeslagen.
Maar het voordeel is belangrijker, de bijen hebben minder problemen om het broed te verwarmen dus kunnen er meer bijen de dracht gaan binnenhalen.
De bijen sluiten om het broed de broedvlakken af, alleen de voedsterbijen lopen over het broed en als het verzegeld is zie je weinig bijen op de broedvlakken.
Bij 38 mm kunnen ze dat niet.
Ik heb in de loop der jaren ook vele versies Segeberger kasten verzameld. De oude versie van Bert Pranger is dus vernieuwd. Ik zal deze nog eens aanschaffen. Werkt hij nog met de Al-strip? Nadeel hiervan is dat de oren enorm nat worden. Overigens zijn er ellenlange discussies hierover gevoerd op dit forum.

Dirk, ik kom toch een beetje op die 11-ramen terug. Een snelle inspectie is nl niet mogelijk bij 11 ramen. En in 11 ramer passen ook minder bijen die nectar kunnen halen, dus ja wat is het voordeligst?
Dat er bij darrenbroed geen werksterbroed kan worden opgekweekt vind ik toch ook niet zo geweldig.
JP

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Theo777 » zo 23 okt 2016, 21:41

H.J.Booij schreef:Theo waar heb jij die kasten vandaan?
Ik heb de mijnes bij t ielgat vandaan.
ik lees nu dat deze nu beter gemaakt worden dan voorheen, das een prettige wetenschap.
Om problemen met ovehangen te voorkomen hou ik mij voorlopig ook daarbij.

groetjes Theo

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Paul67 » zo 23 okt 2016, 23:26

Hartelijk dank voor de reactie H.J. Booij!

Mvrgr
P

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door renske » ma 24 okt 2016, 09:42

De Pieterse kast, of nu overgenomen door de Duurzame Bij, kan je ook kopen bij de Werkbij. Met de kasten van het Ielgat had ik ook problemen dat de oortjes van de ramen de bijen pletten. Dat was 5 jaar geleden, ik weet niet of dat nu nog zo is of dat ze die aangepast hebben.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Theo777 » ma 24 okt 2016, 11:03

renske schreef:De Pieterse kast, of nu overgenomen door de Duurzame Bij, kan je ook kopen bij de Werkbij. Met de kasten van het Ielgat had ik ook problemen dat de oortjes van de ramen de bijen pletten. Dat was 5 jaar geleden, ik weet niet of dat nu nog zo is of dat ze die aangepast hebben.
Helaas is dat niet aangepast. Vind t met mijn eerste bijen jaar vrij goede kasten, hoewel ik alleen deze ken.
Maar t pletten van bijen vind ik ook niets...

Groetjes Theo

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Dirk Blanken » ma 24 okt 2016, 19:06

Jelte, 11 ramen bevalt me goed geen problemen bij de inspectie maar je moet even kijken welk raam er het handigst er uit te nemen als eerste raam.
Dat is meestal het raam met de breedste bovenkant dan wordt het meestal dunner(taps) naar beneden toe.

Wat betreft het bijen pletten dat gebeurd als er geen bijenafstand onder de oortjes zit, het enige wat je kan doen is de oortjes roken met een dathapijpje tussen de tanden.
Veel Duitse kasten hebben het glij systeem(geen afstandsrepen) dan kan je sneller inspecteren als ik ooit nog weer eens naar Dadant ga wil ik dat ook, veel handiger en je plet praktisch geen bijen.
De ramen moeten dan wel afstandsdopjes(metaal of kunststof) hebben of hoe dat mag heten.
Ik denk dat je de segebergers ook wel kan voorzien van glijranden, zelf maar uitzoeken.

Dirk.
dertiende

H.J.Booij
Berichten:143
Lid geworden op:wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds:1995
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Alblasserdam
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door H.J.Booij » ma 24 okt 2016, 19:28

Wat je zou kunnen doen is de leverancier van je kasten vragen of hij kan voldoen aan je klantvraag :).

Anders kijken of je zelf de kasten kunt upgraden. Feitelijk is het een strook hardschuim uitsnijden en een raampjeshouder plaatsen.

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door renske » ma 24 okt 2016, 19:59

[quote="H.J.Booij"
Anders kijken of je zelf de kasten kunt upgraden. Feitelijk is het een strook hardschuim uitsnijden en een raampjeshouder plaatsen.[/quote]
Ja ik heb ook andere afstandrepen ingebouwd, maar wel een gedoe. Dan kan je beter een ander model kiezen waar het al goed geregeld is.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Samuel Murray » ma 24 okt 2016, 23:35

Dirk Blanken schreef:De ramen moeten dan wel afstandsdopjes (metaal of kunststof) hebben of hoe dat mag heten.
Of je moet Hoffman ramen gebruiken.

Hoffman ramen zijn echt goedkoper in Duitsland, maar... alleen in Duitse maten (bijv. DN maß, €0.68 per stuk). Ik vind het trouwens interessant dat je voor een 4xHK Segeberger in Nederland €140 betalen (simplex), maar €110 in Duitsland (DN maß).

Ik kon geen simplex Hoffman ramen bij online imkershops in Nederland vinden. British National ramen in Hoffman styl (DN4 = simplex BK, SN4 = simplex HK) zijn beschikbaar, maar vrij duur (en vergeet niet de verzendkosten): £1.63/€1.83 per stuk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten