temperatuur in bijenvolk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: temperatuur in bijenvolk

Bericht door Teake de Jong »

Onderstaande foto's heb ik net gemaakt, tijdens een winterse bui met een buitentemperatuur van 2.4 graden celcius.
Ik zou denken dat de bijen met deze buitentemperatuur lekker in de tros zouden zitten met een temperatuur van rond de 20 graden.
Maar in tegendeel, het is een drukte van jewelste daar binnen in de kast, terwijl de hagel er met regelmaat op klettert wordt er hard gewerkt om de temperatuur op ruim 34 graden te houden.
De warmte straalt door de perspex deksel naar boven, dus maar snel de dik geïsoleerde deksel er weer opgelegd :be2:
De betreffende kast is geheel dubbelwandig en gemaakt van Western Red Cedar.
Gelukkig hebben ze brandstof voldoende om de winter door te komen.
Volgens mij hebben de dames de voorjaarsschoonmaak al in het hoofd zitten, ik trof afgelopen dagen veel dode bijen op de vliegplank aan en er werd op de wat warmere dagen ook alweer leuk gevlogen.

Teake


[[/attachment]
P1040151.JPG
Bijlagen
P1040152.JPG
P1040154.JPG
Geloof niet alles wat je denkt.
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: temperatuur in bijenvolk

Bericht door semar »

johan schreef:Afgelopen zaterdag een voordracht bijgewoond op het congres van de buckfast belangen vlaanderen. Daar was een spreker die dmv temperatuursmetingen in zijn volken tot de constatatie was gekomen dat de kerntemperatuur tot wel 62°C, en zeer vaak boven de 50°C kon oplopen. geloven wie geloven wil...
en toch leek het mij niet de eerste de beste, want heeft als bestuivingsimker naar eigen zeggen zo'n 500 volken.


was smelt toch rond de 40C ??

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

geen fharenheit?
HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: temperatuur in bijenvolk

Bericht door HeHo »

johan schreef:Afgelopen zaterdag een voordracht bijgewoond op het congres van de buckfast belangen vlaanderen. Daar was een spreker die dmv temperatuursmetingen in zijn volken tot de constatatie was gekomen dat de kerntemperatuur tot wel 62°C, en zeer vaak boven de 50°C kon oplopen. geloven wie geloven wil...
en toch leek het mij niet de eerste de beste, want heeft als bestuivingsimker naar eigen zeggen zo'n 500 volken.
Beste Johan, ik ken die imker.

Je moet niet alles van hem geloven.

Groetjes Henk
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: temperatuur in bijenvolk

Bericht door A.A. Staals »

semar schreef:
johan schreef:Afgelopen zaterdag een voordracht bijgewoond op het congres van de buckfast belangen vlaanderen. Daar was een spreker die dmv temperatuursmetingen in zijn volken tot de constatatie was gekomen dat de kerntemperatuur tot wel 62°C, en zeer vaak boven de 50°C kon oplopen. geloven wie geloven wil...
en toch leek het mij niet de eerste de beste, want heeft als bestuivingsimker naar eigen zeggen zo'n 500 volken.


was smelt toch rond de 40C ??

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

geen fharenheit?
Laten we er zo'n 60 graad C van maken.

ad staals
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: temperatuur in bijenvolk

Bericht door Jaap v.Popering »

Ook ik heb ervaren dat bij bestuiving onder glas er enkele raten in een volk smeltranden vertoonden .
Blijkbaar hadden zij niet voldoende kunnen koelen . Het volk heeft het wel overleefd .

Sindsdien adviseer ik altijd om een plaatje isolatiemateriaal op de kasten onder glas te leggen .

Jaap v P
Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: temperatuur in bijenvolk

Bericht door Marcje »

Hans van der Post. schreef:Als je zorg dat het binnen klimaat in een kast +10 C. wordt komen de bijen naar buiten is mijn ervaring.
Kijk maar als een kast door de voorjaar zon goed wordt beschenen.
Het is goed dat een volk in de winter zichzelf moet verwarmen.
Als het eind februari is geworden en het volk gaat broeden is het wel belangrijk dat er zo min mogelijk warmte verlies is.
Mijn volken zitten in houten kasten maar hebben onder het dak roofmate isolatie plaat dit helpt.
OK, hier hebt u wel een punt en bedankt daarvoor .
Ga dus extra isoleren ipv verwarmen :D
Zal wel de nodige meetpunten voorzien , want meten is weten
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 125 gasten