wanneer broedkamer opzetten?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:
Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Robbert » vr 23 apr 2010, 11:17

Wat ik in dit hele onderwerp nergens lees is of iemand een moerrooster gebruikt tussen de BK en HK?

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Jeroenvt » vr 23 apr 2010, 11:27

Ik wel. Ik denk de meeste imkers wel.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Astrid Schoots » zo 25 apr 2010, 19:10

Robbert schreef:of iemand een moerrooster gebruikt tussen de BK en HK?

Jeroenvt schreef:Ik wel. Ik denk de meeste imkers wel.

..dus niet.
Ik ga ervan uit dat je de honingbak pas slingert als deze volgedragen is; dan is het broed vanzelf eruit gedreven en een rooster dus alleen onnodige pesterij geweest.
Dan zijn de bijen er dus ook grotendeels uit, en broed zit er al helemaal niet in. Dit zit er in het begin wel even in, maar dat vind ik niet erg: bijen zijn de beste poetsers. Bovendien vliegt de bovenbak met dit weer en deze dracht snel vol.
Astrid

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Jeroenvt » do 29 apr 2010, 14:20

Astrid Schoots schreef:
Robbert schreef:of iemand een moerrooster gebruikt tussen de BK en HK?

Jeroenvt schreef:Ik wel. Ik denk de meeste imkers wel.

..dus niet.
Ik ga ervan uit dat je de honingbak pas slingert als deze volgedragen is; dan is het broed vanzelf eruit gedreven en een rooster dus alleen onnodige pesterij geweest.
Dan zijn de bijen er dus ook grotendeels uit, en broed zit er al helemaal niet in. Dit zit er in het begin wel even in, maar dat vind ik niet erg: bijen zijn de beste poetsers. Bovendien vliegt de bovenbak met dit weer en deze dracht snel vol.
Astrid

Nou, zal eens kijken, misschien eens met een kast beginnen om te zien hoe het gaat. Smelt je dan vaak je raampjes om? Ik neem aan dat ze niet zo snel zwart worden als "echte" BK-ramen?

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Astrid Schoots » vr 30 apr 2010, 11:06

Jeroenvt schreef:Smelt je dan vaak je raampjes om? Ik neem aan dat ze niet zo snel zwart worden als "echte" BK-ramen?

Ja, ik smelt elk jaar meer dan de helft om, dus mijn ramen zijn meestal licht en doorzichtig.
Met de stoomwassmelter is dat gemakkelijk, en de bijen bouwen lekker door.
Astrid

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Zonder rooster hoe verder

Bericht door Jeroenvt » vr 30 jul 2010, 16:57

Heb vandaag geslingerd, naar aanleiding van een eerder bericht van Atrid Schoots ben ik met één volk zonder rooster gaan experimenteren. Er zat een bijna volle bak op, maar de twee raampjes in het midden hadden nog een klein beetje broed. Die twee raampjes heb ik vandaag even laten hangen. Hoe nu verder. Vorig jaar heb ik de productievolken op twee bk's laten overwinteren en de hk's op mijn zolder gezet. Is het nu een juist idee om de hk met lege ramen en die twee waar nog honing en een beetje broed in zat onder de bovenste bk te zetten en tijdens het inwinteren de onderste bk weg te halen en deze op zolder te zetten? En dan volgend jaar als de dracht weer begint de hk weer bovenop te zetten? Of ontgaan mij weer nadelen?
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door A.A. Staals » vr 30 jul 2010, 19:52

Jeroen
In de onderbak zit als het goed is een groot aantal ramen broed en ook in de bovenbak. Als je de honing kamer daar tussen zet splits je het broednest.
Hang de honingkamerraampjes met broed als kantraam in de onderbak en overwinter op twee broedkamers.

ad staals

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door wilde » vr 30 jul 2010, 22:51

renekant schreef:Oude Essink, dat je "jou methode" als "goed" beschouwt, zegt wel het één en ander. Ten eerste ga je er van uit dat een broednest opdelen over 2 bakken "goed is". Hoe kan je volhouden dat dat een goede actie is? Een broednest laat je intact!! Daarin ingrijpen geeft stress voor de bijen en is wederom niet natuurlijk. De enige goede actie die je als imker kan uitvoeren is een lege BK op de bodem zetten en de bewoonde erop.
Ja René, je kunt roomser willen zijn dan de paus, maar imkeren in kasten die uit praktisch oogpunt uit verschillende delen bestaan, want anders zijn ze niet te tillen, blijft altijd een onnatuurlijk trekje houden. Ik heb daar geen enkele moeite mee. Ik heb ook korven en dat gaat heel wat natuurlijker, maar er is weinig mee te doen. Ik houd ze voor de aardigheid, maar ze leveren niets anders op dan wat zwermen. Een imker die een bak met kunstraat onder de bestaande bewoonde bak plaatst loopt het sterke risico dat de raten niet correct worden uitgebouwd. Het plaatsen van enkele ramen broed in een nieuwe bak boven het broednest in de oude broedkamer is gewoon een bewezen goede methode. Daar heeft in ons klimaat in de zomer geen enkel goed volk last van. Mocht het koud en nat worden dan zou ik wat bijvoeren.
Veel imkers die de natuurlijke methode propageren blijken zelf niet erg natuurlijk te werken. Ze dringen het volk een koningin op, maken kunstzwermen en nog meer van die ellende voor een volk. De volken worden merendeels op suiker ingewinterd en niet op honing. Men houdt over het algemeen ook geen rekening met de Y-stuctuur van de kunstraat, als je die al wilt gebruiken. Natuurlijker is eigen bouw door het volk.
René, ik weet niet hoe jij imkert, maar als je aan al die negatieve dingen niet meedoet heb je voor mij pas recht van spreken.
Laatst gewijzigd door wilde op za 31 jul 2010, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door wilde » vr 30 jul 2010, 23:02

Jeroenvt schreef:Heb vandaag geslingerd, naar aanleiding van een eerder bericht van Atrid Schoots ben ik met één volk zonder rooster gaan experimenteren.
Dat heb ik ook gedaan met alle productievolken. Ik heb deze week voor het eerst (en het laatst) dit jaar de honing geslingerd. Die heeft er dus vrij lang op gestaan. De bedoeling was om zo veel mogelijk goed verzegelde honing te hebben. Dat is redelijk gelukt, maar bij 2 volken was er broed in de onderste honingkamer gemaakt. Die ramen heb ik ook geslingerd en daarna in de stoomwassmelter gedaan. Volgend jaar gaan er weer moerroosters tussen, want dat is toch wel erg praktisch.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Jeroenvt » vr 30 jul 2010, 23:10

A.A. Staals schreef:In de onderbak zit als het goed is een groot aantal ramen broed en ook in de bovenbak. Als je de honing kamer daar tussen zet splits je het broednest.
Hang de honingkamerraampjes met broed als kantraam in de onderbak en overwinter op twee broedkamers.


Je heb natuurlijk gelijk, dit lost het wel op. Was er even niet op bedacht, komt omdat ik dit jaar mijn volken niet zo groot heb gekregen als vorig jaar omdat alles zo laat op gang kwam en het lang duurde voor er iets in de onderbak gebeurde. Ben sowieso na mijn vakantie nog niet in de onderbakken geweest, alleen even wat raampjes uit de bovenbakken getrokken om te zien of er brias en voer was.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 164 gasten