heidehoning

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Re: heidehoning

Bericht door Bart de Coo » za 08 okt 2011, 20:39

Ik zou zo dolgraag eens in de portemonnee willen kijken van een beroepsimker. De man die ik bedoelde bezat een flink huis, bovenop de berg, grote schuur erbij, serre, roept u maar. Het zag er niet poenig uit, maar wel gearriveerd, zal ik maar zeggen. Vergeet niet dat zo'n camping maar een korte tijd in het jaar werk betekent. Zo groot was die camping nou ook weer niet.

Ik verdenk iedere Fransman die zijn geld met een agrarische activiteit verdient ervan, dat hij flink subsidie opstrijkt. Ik ga graag naar Frankrijk. Afgelopen jaar koop ik geitenkaas op een markt. Vader en zoon zijn Nederlanders die naar Frankrijk zijn uitgeweken om geiten te kunnen houden. Zij leven van, hou je vast, 40, zegge veertig, geiten. Een Nederlandse koeienboer heeft minstens 100 melkkoeien nodig om rond te kunnen komen. Subsidie? Het kan haast niet anders.

Maar goed. Ik had niet de bedoeling om een woordenstrijd met Roel aan te gaan. We moeten er allemaal maar het onze van denken. In elk geval zul je in Frankrijk met 300 volken inderdaad meer honing halen dan bij ons.

Groet,

Bart

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door jossmits » zo 09 okt 2011, 08:22

Bart,
Je veregelijkt appels met peren.
De nederlandse boer heeft 100 melkkoeien en produceert zeg 800.000 liter melk per jaar die hij verkoopt aan de melkfabriek voor zeg 200.000 euro. Dat is zijn omzet en daar gaan zijn kosten van af.
De boer met 40 melkgeiten produceert 40.000 liter melk. creeert een toegevoegde waarde door daar zeg 4000 kilo kaas van te maken (hij is dus ook kaasfabrikant) en creeert nog een keer toegevoegde waarde door die kaas zelf op de markt te verkopen voor zeg 60000 euro. Hij is dus ook nog eens een keer detailhandelaar. Zijn omzet is dus 60000 euro daar gaan net als die nederlandse boer zijn kosten van af, die, omdat hij veel kleinschaliger is veel lager zullen zijn. Mogelijk zullen ze op hetzelfde netto inkomen uitkomen.
De beide heren hebben dus volstrekt verschillende ondernemingen.

Ik denk dat het op veel plaatsen in frankrijk mogelijk is om van 200 tot 300 volken te leven. Ik denk dat het vaak mogelijk is om daarmee inderdaad zo'n 15 ton honing te produceren, bij een groothandelsprijs van zeg 4 euro per kg (en detail verkopen lijkt met bij 15 ton, is 30.000 potjes, moeilijk). geeft een omzet van 60.000 euro. Daar moeten nog flink wat kosten af, zodat mogelijk wel een redelijk, maar niet meer dan dat, inkomen over zal blijven.

groeten,
Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 137 gasten