Segeberger kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Segeberger kast

Bericht door marc » zo 11 nov 2012, 10:10

HeHo schreef: Als ik merk dat de ramen vastzitten, maak ik eerst de bovenbak raam voor raam los en haal dan de bak er pas af.
Het ligt niet aan de segeberger maar sommige volken bouwen nu eenmaal graag bruggetjes tussen de ramen.
Het is wel degelijk een kastprobleem, Henk met name een bijenruimtefout.
Donkerder rassen zie je wel meer bruggetjes bouwen tussen de ramen in 1 romp (dit kan ook op een bijenruimtefout wijzen maar kan ook een evolutionaire gewoonte zijn) maar niet tussen de rompen zelf als er voldoende bijenruimte is.
In kasten die dit probleem niet hebben, kan je enkel een tussenbouw krijgen als er een maatfout in de ramen zit of de ramen te zwak gemaakt zijn en doorhangen, maar dat merk je dan meteen.
Het is één van de gekende fouten bij Segeberger van in het oorspronkelijk ontwerp. Hun 'gietvorm' nog veranderen is moeilijk met de zovele duizenden kasten die al overal staan. Ze rekenen er op dat de imker de ongemakken zelf maar oplost (zoals je zelf je oplossing hierboven aangeeft), en zo gebeurt het ook want de meesten onder ons zijn nu eenmaal gemakkelijk of weten niet dat het ook anders kan. Imkers maken zelfs publiciteit over de kasten, ieder jaar lees je hier weer hoe tevreden iedereen van zijn Segebergers is. Het ongemak wordt te gemakkelijk weggelachen. Het blijft niet enkel, zoals bij jou de raampjes even losmaken, want die raat blijft daar zitten en bij het terugplaatsen kneus je heel wat bijen tussen de ramen. Eigenlijk zou je bij elke inspectie de braamraat zowel bovenop de onderste ramen als aan onderzijde van de bovenste ramen met de beitel moeten verwijderen om terug bijenruimte te scheppen, anders wordt het bij elke inspectie erger. Voor iemand met 1 of 2 kastjes is dat nog doenbaar (als je geen te erge bijen hebt), maar zie je imkers met meerdere kasten daar al aan beginnen? Zoals ik eerder al zei : de Segeberger heeft succes omdat hij goedkoop en Duits is, zeker niet om zijn kwaliteit.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door Albert Stoter » zo 11 nov 2012, 11:28

Okay Marc, er zitten wellicht een aantal gebreken aan de Segeberger. En nu?

Is er een alternatief? Is er een andere / betere isolatiekast voor onze simplexmaat (die toch door verreweg de meeste imkers in Nederland wordt gebruikt)?

Jouw DB Plus is waarschijnlijk op meerdere fronten beter dan de Segeberger, maar niet geschikt voor onze simplexmaat, en bovendien een stuk duurder.

Ik wil de problemen niet weglachen (hoewel ik het wel zwaar door je vindt aangezet), maar ik ken voor onze simplexmaat gewoon geen betere alternatieve isolatiekast. Je hebt toch geen Simplex Plus ontwikkeld?


(Overigens, de bijenruimte tussen de de op elkaar gestapelde (Warnholz' Simplex) Segeberger kasten is per raam de ene keer wel goed, en de andere keer niet. Oftewel, als ik m'n ramen naast elkaar zet dan heb ik ook verschillen in groottes / hoogtes. Ik ga dus eerst maar eens wat kritischer worden op m'n ramen-leveranciers.)

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door marc » zo 11 nov 2012, 18:28

Hee Albert, ik zweeg hier bewust over de DBplus kast en reageerde enkel als bijenkastontwerper voor wie bijenruimte heilig is. Ik ken veel kasten, zoals de Segeberger, tot op de mm en weet waar de fouten zitten. De DBplus is voor de Dadant-Blatt maat, niet voor Simplex, maar veel imkers die Simplex gewoon waren gebruiken de DBplus in haar opbouw met alleen maar honingkamers. Een zeer handige en gemakkelijke manier van werken die ook mijn voorkeur heeft.

Tot vandaag is enkel het DBplus ontwerp ook werkelijk uitgevoerd en verkrijgbaar. Ik heb ook 3 ontwerpen gemaakt op aanvraag van anderen, ook eentje voor een Simplex kast volgens het DBplus principe. De opdrachtgever zou met de kostprijs niet te ver boven de Duitse kasten willen eindigen. Hij is eerst hier en in de buurlanden en daarna in enkele Oostbloklanden met bedrijven in contact geweest maar kon het niet gemaakt krijgen voor die prijs. Na 8 maanden, hoorde ik dat hij nu in China zoekt. Zeer risicovolle zaak dus, die wellicht op niets uitdraait. Ik weet niet of je hierop moet wachten.

De problemen van de Segeberger zijn er gekomen omdat men toen vooral een isolerende kast wilde maken en minder aandacht had voor andere belangrijke dingen (bijenruimte, condensatie, gebruiksgemak…) of er toen nog geen weet van had. Door de vele duizenden kasten die er ondertussen in gebruik zijn, kunnen ze niet zomaar van ontwerp veranderen (waarom zou het ook als er geen betere concurrentie is). Ze rekenen er vooral op dat de imkers de problemen erbij nemen en dat gebeurt ook. Wat ze wel van de DBplus over namen is een ‘soortgelijke’ condensatieoplossing met dampdoorlatende dekplaat. Maar ze kennen de bouwfysische wetten niet die erachter zitten en het belang van het speciale deksel en lichten daarom hun deksel gewoon iets op, waardoor hun rand-koudebrug nog groter wordt.
Bovendien is Stehr zowel ontwerper als mallenmaker/vormgieter, dan ga je de dingen ook anders bekijken. Voor elk inhammetje of speciaal hoekje wordt al direct aan de moeilijkheidsgraad en de kostprijs voor het maken van de mallen gedacht, m. a.w. de mallen gaan hier gemakkelijker het ontwerp bepalen. De DBplus kast is het ontwerp van een imker/ingenieur, die volledig in België gemaakt werd en daardoor op de voet kon worden opgevolgd, het ontwerp primeerde. Er werden, waar nodig, speciale maltechnieken toegepast maar het ontwerp werd dan ook gerespecteerd.
Een ontwerp is maar goed als alles prima op elkaar is afgestemd. Daarom is de DBplus ook een totaal concept met de geschikte raampjes, kamijzers, verluchtingsroosters en alle verdere onderdelen in (dekplaat, isolatie, onderladen, muizenwering, voederkader, moerrooster… ). Bovendien zitten er heel wat nieuwe elementen in deze kast (bodem, deksel, condensatieoplossing, gebruiksgemak…) die andere kasten helemaal niet kennen. Dat alles maakt natuurlijk het verschil in prijs met bv. de Duitse kasten.

Ik vind het besproken probleem van de tussenbouw niet ‘zwaar aangezet’. Het is maar 1 van de problemen met de Segeberger. Als je met meerdere van die kasten 6 jaar gewerkt hebt en bij elk nazicht telkens diezelfde ongemakken tegen komt (zelfs meerdere koninginnen geplet tussen die braamraat), dan verander je snel van gedachte. De overschakeling naar de DBplus was een hele verademing en dat is onbetaalbaar.

Het werd een lang en hopelijk ook volledig en verstaanbaar antwoord.
Sorry voor wie dit ziet als een publiciteitspraatje. Daar is het mij niet om te doen, ik moet hier niet van leven. Maar het doet natuurlijk deugd als je weet dat er weer iemand met je ontwerp werkt.
Laatst gewijzigd door marc op zo 11 nov 2012, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 11 nov 2012, 18:29

Ik vind het in principe niet te zwaar aangezet. Niet goed is niet goed. Marc zijn 'aanklacht' komt mss wat drammerig over omdat ie het al meerder keren hier (terecht) heeft genoemd. Verder ben ik het met Marc eens: als je een of twee kastjes is is dat allemaal niet erg. Maar als je er 40 hebt...
Eigenlijk zou je bij elke inspectie de braamraat zowel bovenop de onderste ramen als aan onderzijde van de bovenste ramen met de beitel moeten verwijderen om terug bijenruimte te scheppen, anders wordt het bij elke inspectie erger.
Ik doe dat meestal ook. Ik heb een breed plamuurmes en schraap dan snel even over de ramen heen waar braamraat zit. Soms als ik een raam zie met braamraat aan de onderkant, snijd ik dat er ook vanaf met de zijkant van het plamuurmes. Als het veel raat is gaat het in de waspot, maar kleine stukjes 'duw' ik met het plamuurmes voor de kast neer. Het erge van dat schrapen is al tijd dat er soms ook bijen door geplet raken wat ik niet leuk vind.

Ik heb bakken van het Ielgat. Ooit heb ik ook 1 a twee nieuwe bakken erbij gekocht. Ik weet alleen niet of de combinatie van deze bakken een verkeerde bijenruimte heeft. Ik zal het eens nameten (nu in gebruik).

Vraag voor Marc: Als je DN bakken koopt in Duitsland met DN ramen is dan de bijenruimte nog steeds niet goed tussen de twee rompen???????? Of geldt het alleen met Nl aangepaste bakken met Nl ramen?


gr
JP

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door marc » zo 11 nov 2012, 19:05

Het is een algemeen Segebergerprobleem Jelte : de bijenruimte tussen de rompen is te groot, de bijenruimte tussen ramen en dekplaat is te klein, de bijenruimte aan de oren is er niet, de bijenruimte tussen ramen en bodem is te groot enz...

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door willem » zo 11 nov 2012, 20:02

marc schreef: ...Wat ze wel van de DBplus over namen is een ‘soortgelijke’ condensatieoplossing met dampdoorlatende dekplaat. Maar ze kennen de bouwfysische wetten niet die erachter zitten en het belang van het speciale deksel en lichten daarom hun deksel gewoon iets op, waardoor hun rand-koudebrug nog groter wordt.
De DBplus kast werd, als ik het goed heb, uitgebracht in 2008.
De "tussendeksel" voor de Segeberger waarmee men een "soortgelijke" condensatieoplossing probeerde te bereiken staat al in een catalogus van Bienen-Voigt & Warnholz van 2002, geen overname dus denk ik.
De Segeberger werd uitgebracht in 1971 in opdracht van het "Landesverbandes Schlewig-Holsteinischer und Hamburger Imker e.V" naar een voorbeeld van de dikwandige schuimstof kast van imkermeester Petersen.
Gebrek aan kennis van bouwfysische wetten lijkt me duidelijk, maar ja, je bent imker en je wilt wat :lol:
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 11 nov 2012, 20:31

Het is een algemeen Segebergerprobleem Jelte : de bijenruimte tussen de rompen is te groot, de bijenruimte tussen ramen en dekplaat is te klein, de bijenruimte aan de oren is er niet, de bijenruimte tussen ramen en bodem is te groot enz...
Tja vandat ditsoort terkortkomeingen wordt je/ik niet blijer van.
Wat ik het allervervelendste vind is de afstand voor en achter die voor geen meter deugd bij NL ramen. Met name in het voorjaar of bij flinke dracht heb je dan mega veel braamraat en vastgekitte ramen . Allemaal gedoe, gedoe gedoe met honing die dan bij de ramen en wanden neerdruipt of gebroken broed. Ik heb het opgelost met 3 mm triplex. Dan kitten de bijen niet meer. Maar dat kan niet de bedoeling zijn van een kast kopen om er vervolgens nog allemaal aanpassingen aan te doen. Bovendien legt de wasmot daar weer eitjes tussen misschien.

Daarom wil ik ook op de DN over. Ik had het idee, omdat hier de raammaat anders van is, de bijenruimte precies goed is. In ieder geval hoeven er dan geen AL afstandsstrips in.
Maar een juiste bijenruimte dat is dus niet zo. Waarschijnlijk wel aan de zijkanten van de bakken, maar niet tussen de rompen. Uiteindelijk is daar nog een mouw aan te passen door de raampjes iets groter te laten zagen?? (Graag reactie). Dat kan natuurlijk (alhoewel ik dat ook al gedoe vind).

Vorig jaar heb ik ook een koninginnerooster gekocht voor Segebergers (met tussenrand). Ook van die bijenruimte klopt niks en is veel te groot.

Wat ik ook vervelend is dat je in het voorjaar van die zwarte natte oren ziet (zie ook quote van Marc)! Ze vergrauwen helemaal, en worden daardoor ook veel minder stevig en breken dan gemakkelijk(er) af. Je kunt dit nog enigzins oplossen door op hardhout over te gaan. Maar het is allemaal niet ideaal. In die zin is de Nl spaarkast met bijenruimte voor bijen!! bij de oren toch wel ideaal.
JP

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door marc » zo 11 nov 2012, 20:32

Dag Willem, spreken we over hetzelfde principe met het opgetild deksel dat Segeberger (Stehr) als optie aanbiedt?
Iemand van over de grens (Du) benaderde al in een vroeg stadium één van de 15 imkers waar in 2006 proefkasten (voorstudie DBplus) met meetaparatuur in stond, in de Belgische Oostkantons. De vragen die hij stelde aan de imker waren te 'diepzinnig' om van een gewoon geïnteresseerde te spreken. De opvolging ging zo ver dat ik uiteindelijk de kast daar weghaalde en bij een ander imker neerzette.
Ik ken niet de catalogus van Warnholz maar weet wel dat er daarna in de catalogus van Holtermann de bovenstaande 'condensoplossing' als Segeberger optie was bij gekomen.
Vandaar mijn achterdocht, kan toeval zijn natuurlijk.
Gr.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door willem » zo 11 nov 2012, 21:15

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Vorig jaar heb ik ook een koninginnerooster gekocht voor Segebergers (met tussenrand). Ook van die bijenruimte klopt niks en is veel te groot.
Jelte, voor je overstapt op de "duitse" Segeberger probeer eerst eens een DBplus kast. Overzetten van Simplex naar DD-blatt is een fluitje van een cent.
Het is mij prima bevallen.
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door willem » zo 11 nov 2012, 21:22

marc schreef:Dag Willem, spreken we over hetzelfde principe met het opgetild deksel dat Segeberger (Stehr) als optie aanbiedt?
Ja.
Die belangstelling kan ik me wel voorstellen, er moet in heel Duitsland toch wel een imker te vinden zijn die iets van bouwfysiska afweet.
Groeten, Willem :violin:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten