Narrig volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten:332
Lid geworden op:do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast F1 en bastaard
Locatie:Zwolle
Contacteer:
Re: Narrig volk

Bericht door Teake de Jong » za 21 jun 2014, 22:11

Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg!
Ik hoop het nog niet nodig te hebben, maar in welke periode van het jaar kan deze actie uitgevoerd worden?

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door Hans van der Post. » za 21 jun 2014, 23:24

Deze actie kun je doen van de derde week april tot de laatst week van juni. Doe je het later dan zijn niet alle bijen van de "steek" familie niet voor het begin van de inwintering (half augustus) uitgestorven.
!Hans.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door FerryB » do 17 jul 2014, 23:03

Hans van der Post. schreef:Inderdaad geduld! Gemiddeld duur het vier seizoenen voordat je lijf gewent is aan bijensteken.
In het nieuwe seizoen is de reactie van de eerste steek in het voorjaar na vier jaar een paar uur zichtbaar.
Maar als je altijd ingepakt blijft kom je nooit aan de 50 steken die nodig zijn om je enigszins immuun te maken.
Dus laat je af en toe een keer steken bij voorkeur niet aan je ringvinger!
Heel leuk vind ik dit.
Sinds anderhalve week reageert mijn lichaam niet meer op bijensteken met enorme zwellingen maar met een klein rood vlekje dat nog wel behoorlijk gaat jeuken.
In mijn geheugen had ik dat ik bovenstaande boodschap ergens had gelezen maar wist niet meer hoelang en hoeveel steken.
Dus zojuist even op gezocht en wat blijkt na vier seizoenen en ongeveer 50 steken en nu komt het.
Het heeft dus inderdaad 4 seizoenen (ruim) geduurd en het aantal steken weet ik natuurlijk niet.
ik kreeg hele grote zwellingen van 1 steekje. Nu helemaal niks meer. Heb het twee weken uitgetest en na een aantal steken o.a. in mij benen hoofd arm en als laatste gister in mijn vinger maar geen enkele reactie meer behalve het pijnlijke steekje dan.
En daar ben ik erg blij mee :be5:
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door Hans van der Post. » do 17 jul 2014, 23:56

Ehe Ferry let op :drool: volgend voorjaar zal de eerste steek wel opzwellen daarna nauwelijks :angelic-little:
!Hans.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door FerryB » vr 18 jul 2014, 00:13

Hans van der Post. schreef:Ehe Ferry let op :drool: volgend voorjaar zal de eerste steek wel opzwellen daarna nauwelijks :angelic-little:
En dat blijft elk jaar zo??
Dat eerste steekje om je te herinneren hoe het kan zijn ;-)
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door Hans van der Post. » vr 18 jul 2014, 00:37

Het immuun systeem moet na een half jaar "stilzitten", wennen aan het bijengif.
Zelf heb ik van de eerste bijensteek een rode vlek die pas na een halfuur verdwijnt. :be2:
!Hans.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door bee-tree » vr 18 jul 2014, 09:14

Hans van der Post. schreef:Ehe Ferry let op :drool: volgend voorjaar zal de eerste steek wel opzwellen daarna nauwelijks :angelic-little:
Goede morgen Hans [de enige 'echte' (vraagbaak)], Jij weet vast wel hoe frequent je 'n bijensteekje moet krijgen
om permanent immuun te zijn. Is het één steek per week of één per maand ? Dan zou je Ferry kunnen adviseren
ook in de winter 'n steek uit te lokken.
Nu we het gebod van absolute winterrust voor de bijen moeten overtreden door de oxaalzuurbehandeling,
hoeven we ons niet schuldig te voelen als we zo nu en dan in de winter het volk beroeren om onszelf
'n dosis mierenzuur te laten toedienen door de bijen.
Ik ben momenteel vergeten of er in de gifblaas ook nog andere stoffen zitten dan alleen mierenzuur. Vergeef me
de vraag of het mogelijk is tijdens de mierenzuurbestrijding van Varroa onszelf via 'n wondje wat toe te dienen
in dezelfde concentratie als wat in de gifblaas zit.

Ik zou graag wat meer steken willen oplopen sinds ik ergens gelezen heb dat imkers die vaak door bijen gestoken worden
geen ziekte van Lyme oplopen. Weet jij daar iets van ? Ik hoop dat het waar is, want ik loop elke week minstens
één teek op omdat het een 'goed' muizenjaar is. Ik heb nu al 25 Halsbandbosmuizen gevangen rond mijn bijenstand. Zjef

P.S. Mocht er belangstelling zijn om te horen voor welke plekjes de teken dit jaar de voorkeur hebben, dan moeten
de lezers dit laten weten via het topic 'Teken aan de wand(el)'. Attentie: Vandaag wordt het 33 graden, de teken
kunnen even snel uit de voeten als de bijen. Onder de tuinstoelen leg ik 'n wit laken om ze beter te kunnen zien.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door bee-tree » zo 20 jul 2014, 00:24

Hans, via Google ontdekte ik zo net dat Pim Lemmers op 20 juni 2005 het topic ""Bijengif bij de ziekte van Lyme"
is begonnen in de rubriek Apitherapie. Er hebben 3 imkers gereageerd.
Voorlopig ga ik, op grond van hun bevindigen er van uit, dat niet bewezen is dat bijengif de Borreliabacterie
onschadelijk maakt.
Het zou mooi zijn als het RIVM imkers uitnodigt mee te doen aan wetenschappelijk onderzoek naar de werking
van bijengif op spirocheten, grote slangvormige beweeglijke bacteriën, De Borellia veroorzaakt verschijnselen
die op die van Syphilis lijken.

Tekenradar roept iedereen op, teken op te sturen en vragen te beantwoorden via e-mail.
Ik doe er aan mee, maar doordat regelmatig gemeld wordt dat er een fout in het enqueteformulier gamaakt is,
stuur ik niet iedere teek naar ze toe. Zeker nu de bijen veel aandacht vragen om ze niet in zwermstemming te
laten komen, vind ik niet de tijd voor administratief werk. Daar word ik NARRIG van. Zo ben ik terug bij het
onderwerp 'Narrige bijen' Zelf heb ik geen narrige bijen sinds ik pensionaris ben en daardoor meer tijd heb en niet
in de bijen hoef te klooien op het moment dat het WEER en de DRACHT en mijn GEJAAGDHEID hen niet bevalt.B3

P.S. Misschien overbodig : Tekenradar vind je via Google.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door Hans van der Post. » ma 21 jul 2014, 00:11

bee-tree schreef:
Hans van der Post. schreef:Ehe Ferry let op :drool: volgend voorjaar zal de eerste steek wel opzwellen daarna nauwelijks :angelic-little:
Goede morgen Hans [de enige 'echte' (vraagbaak)], Jij weet vast wel hoe frequent je 'n bijensteekje moet krijgen
om permanent immuun te zijn. Is het één steek per week of één per maand ? Dan zou je Ferry kunnen adviseren
ook in de winter 'n steek uit te lokken. [..........] Zjef
Ja kijk zou je immuunsysteem ook half jaar met rust kunnen laten, werk genoeg zo midden in de winter met al die griep aanvallen.
Als je nu elke week je zelf een bijensteek toedient heb je in het voorjaar niet de grote zwelling van de eerste bijensteek.
Voor mij HOORT een bijensteek bij het bijenhouden. :be2:
Doe daar niet moeilijk over.
bee-tree schreef: P.S. Mocht er belangstelling zijn om te horen voor welke plekjes de teken dit jaar de voorkeur hebben, dan moeten
de lezers dit laten weten via het topic 'Teken aan de wand(el)'. Attentie: Vandaag wordt het 33 graden, de teken
kunnen even snel uit de voeten als de bijen. Onder de tuinstoelen leg ik 'n wit laken om ze beter te kunnen zien.
De teken site zeeeer aanbevolen: kijken en geef het door die tekenbeet en ga naar een deskundig arts!
!Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door Hans van der Post. » ma 21 jul 2014, 00:27

bee-tree schreef:Hans, via Google ontdekte ik zo net dat Pim Lemmers op 20 juni 2005 het topic ""Bijengif bij de ziekte van Lyme"
is begonnen in de rubriek Apitherapie. Er hebben 3 imkers gereageerd. [....................]
Als je nu een jaar eerder in de rubriek kijkt zul je ontdekken dat ondergetekende mee deed met een landelijk onderzoek bij MS patiënten.
In heel veel landen wordt Apitherapie toegepast. In Nederland laat men de oren naar de farmacie hangen.
Je hebt een club in Nederland die tegen kwakzalverij is, daar valt Apitherapie in hun ogen ook onder.
Die kwakzalverij club wordt gefinancierd door............ de farmacie! "Leuk Hé". :?
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten