nog steeds geen honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:
Re: nog steeds geen honing

Bericht door p.zwartepoorte » zo 03 jun 2012, 09:42

raar is dat het dat het zo verschilt in het land dat de ene heeft niks en de andere 30 kg
bij mij ik heb maar 1 produktie volk buckfast en ze doen het super goed 2de bak moeten ze nog alleen de kant ramen beetje verzegelen en de 3de bak daar zijn ze aan begonnen met verzegelen
ze hebben nog geen zwermneigingen gehad of doppen aan gemaakt en ik heb er ook geen aflegger van gemaakt want dan verpruts je zo produktie volk vind ik
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door apiario » zo 03 jun 2012, 10:13

Afbeelding

Beste mensen,

Ja , 8.1 wijst de temperatuurmeter aan gisteren in het zonnetje bij de bijenstal 23.1. Kan verkeren zei Brederode. Nee er is niet veel aan. Regen en nog eens regen .
Maar de zonnige kant is dat we al de eerste 200 potten honing hebben staan. Acht volken waarvan er twee niet al te groot waren. Allemaal carnica,s mooie volken goed ontwikkeld, zachtaardig , ach wat wil een imker meer. Hier in het veen/weide gebied moet ik het hebben van deze tijd. Wilg, paardenbloem,fruit enz. Eenmaal uitgebloeid is het ook meestal over om nog iets te halen. Geen linde, tamme kastanje, heide of wat dan ook. Te ver van het dorp om iets te halen. Meestal moet ik dan bijvoeren.

Toch lees ik ook andere berichten met helemaal of geen dracht. Dat is vaak voor mij erg moeilijk om te begrijpen. Iemand verteld over de dracht en zegt ik woon in Nederland of helemaal nergens. Ja wat moet je er mee. Kan misschien wel midden in de Sahara zijn. Ik zou zeggen probeer dan in ieder geval een provincie of deel ervan aan te geven.

Als je toch binnen zit met dit weer Ga eens kijken in Brasil hoe het daar staat met de bijen. Arno is net terug van een groot bijencongres In Porto Alerge
Waar veel werd gesproken over de varroa in Argentinie en Uruqay waar ook de carnica over heersend is. De bestrijding en vorderingen die daar plaats vinden enz.

Surf naar http://www.apiarioflorin.com.br Of kijk op facebook Apiario florin. Denk dat je in het Nederlands antwoord krijgt.

Afbeelding
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door Nicolas Jacob » zo 03 jun 2012, 10:26

p.zwartepoorte schreef: ik heb er ook geen aflegger van gemaakt want dan verpruts je zo produktie volk vind ik
gr paul

Als ik jou was zou ik juist wel na de laatste honingoogst een stevige kunstzwerm maken.
dan heb je al een sterk productie volk voor het jaar erop.
En ben je zeker dat je nog een volk zal hebben.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door Bart de Coo » zo 03 jun 2012, 10:34

Ook voor mij geldt: voorlopig geen druppel honing. Helaas. Nu hadden we laatst mooi weer natuurlijk en natuurlijk haalden de bijtjes prima, maar de honingkamers zitten door het ijskoude voorjaar nog lang niet vol. Ik wacht gewoon op de zomerdracht. De distels, de tamme kastanjes en de linden komen eraan, dus ik hoop maar weer dat alles goed komt.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door apiario » zo 03 jun 2012, 10:56

Ik heb hier alleen broedkamerramen die ik ook voor de honingkamer gebruik. De meesten waren voor 2/3 verzegeld Moet er wel bijzeggen dat de volken al heel vroeg op volle sterkte waren en het halen van de nektar zeer verschillend was door het zeer wisselvallige weer. Maar onder aan de beschutte dijk is het algauw goed toeven.

Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door jjmvaningen » zo 03 jun 2012, 11:29

tot op heden hebben ze bij mij (nu 17 volken) geen overtollige honing gehaald.
wel genoeg voor zichzelf (elk volk heeft 1 broedbak en 1 honingbak voor zichzelf).
de extra honing/broedkamer is wel uitgebouwd, maar voor de helft voorzien van honing, en ook nog niet verzegeld.
veel bijen dit jaar (grote volken). ook zeer veel darren!.
de volken zijn groot(s) en gezond.
vorig jaar tegen deze tijd gemiddeld 10-15 kg/kast geslingerd, nu wellicht volgende week van 1 (van de 17) volk 5-10 kg.
elk jaar is weer anders (en da's maar goed ook)
groet, jacques

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door m.kolsters. » zo 03 jun 2012, 11:34

Mijn eerste honing zit in de potten, maar wel een maand later dan vorig jaar 26 april.
Zo zie je maar dat de bijen doen waar ze zin en weer voor hebben.
Tinus Kolsters

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door Santtu Pikkarainen » zo 03 jun 2012, 16:40

Zojuist de honingkamer van een van mijn volken gehaald omdat ik oxaalzuur moest sproeien. De ramen waren deels verzegeld, dus heb ik geslingerd. Ik schat een kilo of 5 :D Voor de ervaren imker waarschijnlijk een prutbeetje, ik ben er erg blij mee! :D

Bij mij andere volk (zijn HK aan het vullen, maar nog niet verzegeld) wilde ik even snel de toestand controleren, omdat ik het vorige week erg klein vond. Bij het 4e raampje waren de dames het meer dan zat er kwam er een flinke wolk bijen uit de kast die om mij heen gingen vliegen en op mij gingen zitten. Okee, okee.... jullie je zin: snel de kast dicht. Een aantal hebben me de rest van de tijd dat ik bij de stand was achterna gezeten. Meestal is dit volk erg rustig, vandaag ff niet....

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door de vos roger » zo 03 jun 2012, 17:43

Gisteren mijn voorjaarshoning geslingerd, de volken die op het koolzaad gestaan hebben zaten boemvol, thuis was het heel wat minder.
Maar ik mag niet klagen,alhoewel vorig jaar had ik nu al mijn tweede oogst binnen .
groetjes uit Vlaanderen waar het nu water aan het gieten is
roger

Jannes

Re: nog steeds geen honing

Bericht door Jannes » ma 04 jun 2012, 11:22

Ga morgen of overmorgen de honing er af halen.
2 volken hebben de 2e bak ook deels vol, de rest heeft er één, mag dus 5 a 6 bakken slingeren.
Al met al tóch nog een leuk resultaat.
Had al de 2e keer kúnnen zijn, maar we hebben het, dus ben ik tevreden.
Nu nog er van af komen...

Jannes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten