Onze buurman is imker...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Judibo
Berichten: 5
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 13:39
Contacteer:

Onze buurman is imker...

Bericht door Judibo » di 14 apr 2009, 13:45

Hallo,

Wij hebben even een vraag:

Wij wonen in een gewone woonwijk, en onze buurman (2 huizen verder) heeft een bijenkast in de tuin staan.
Dat betekent dus dat er zo'n 20 meter bij ons huis vandaan een kast staat...
Nu het voorjaar wordt, komen ze logischerwijs weer naar buiten en heb ik het idee dat er veel meer bijen als andere jaren in onze tuin zitten. Niet erg, zolang ze het maar bij de bloemen en planten houden, maar ze zitten nu ook veel bij ons op het terras, in de dakgoot, in de gaatjes in de muren, bij het speeltoestel van de kinderen enz.... Ik houd mijn hart vast als de appelboom van onze directe buurman straks weer appels heeft, want dan komen ze massaal op de appels af.

Is er een manier om ervoor te zorgen dat de bijen bij ons huis wegblijven, zodat we onze kinderen met een gerust hart kunnen laten buiten spelen? En wij ook een beetje rustig (zonder gezoem om ons hoofd) op het terras kunnen zitten?

Gebruikersavatar
pieterp
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 24 jan 2001, 00:00
Locatie: Broek op Langedijk
Contacteer:

Re: Onze buurman is imker...

Bericht door pieterp » di 14 apr 2009, 14:24

Hallo,
Ik heb al jaren bijen in mijn tuin staan en de buren hebben hier geen last van. Bijen komen alleen op de bloemen in je tuin af en dat is erg gunstig voor de bestuiving.
De kans dat de vliegende beestjes op je terras bijen zijn, is erg klein. Tenzij je bloemen op je terras hebt staan waar ze op vliegen. Bijen komen absoluut niet op de rand van je glas en bord zitten.
De beestjes die in de gaatjes van je muur kijken kunnen wel bijen zijn, maar die komen niet bij je buurman vandaan. Bijen die in gaatjes in muren kruipen, zijn solitair levende bijen (zie elders op deze site). Dan blijven de bijen bij het klimmerek nog over. Hiervoor geldt het zelfde als voor het terras. Bijen hebben niets te vinden daar, dus ze zoeken daar ook niet.
Kortom, geen reden om je zorgen te maken.

Pieter

Judibo
Berichten: 5
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 13:39
Contacteer:

Re: Onze buurman is imker...

Bericht door Judibo » di 14 apr 2009, 14:32

Maar waarom zitten er dan nu wel zoveel bij ons op het terras, bij de schommel/glijbaan, en in de zomer weer bij de appelboom?
Kijk ik nu naar buiten, dan zie ik er zo minimaal 6 voor het raam vliegen[?]

Hadden we nu geen kinderen rondlopen, had ik het niet zo'n probleem gevonden, ik weet ook wel dat ze normaal niets doen, als je ze met rust laat, maar met kinderen is het gewoon net een wat ander verhaal[8)]

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Onze buurman is imker...

Bericht door Jeroenvt » di 14 apr 2009, 15:04

Bij de appelboom alleen als er bloesem is. Als je rottend fruit hebt liggen zullen het niet de bijen van de buurman zijn, maar wespen. Ik vrees dat de buurman een kast heeft staan, maar dat er ook nog ergens een wespennest in je buurt zit. Je moet eens heel goed kijken wat er nu rondvliegt, want ik denk dat je alles hebt, dus zowel bijen als wespen en misschien nog wel solitaire bijen ook. De wespen zijn normaal gesproken de enige die overlast veroorzaken.

Het verschil zie je bijv. [url="http://www.bijentuin.nl/"]hier[/url], voor solitaire bijen (die nog wel eens in de spouw gaan zitten) [url="http://www.wildebijen.nl/"]hier[/url].

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Onze buurman is imker...

Bericht door LWPisa » di 14 apr 2009, 15:07

Kan je een foto maken? Dan kunnen wij zeggen of het honingbijen zijn of niet.

Meestal merken naaste buren niets van bijenkasten, na een paar meter zijn de bijen uit de kast omhoog gevlogen de wijde omtrek in. Grotere hoeveelheden zittende of lopende bijen zijn ongewoon, zeker als de kast 2 huizen verderop staat.

L

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Onze buurman is imker...

Bericht door pxsloot » di 14 apr 2009, 15:13

Vraag je buurman eens om een kijkje te komen nemen. Als het (zijn) bijen zijn, dan is hij ervoor verantwoordelijk dat ze geen overlast veroorzaken.
Door het draaien van de kast of het plaatsen van een scherm voor de kast kunnen de bijen al een andere kant op geloodst worden.

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: Onze buurman is imker...

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 14 apr 2009, 15:38

Ik had eens twee LEGE bijenkasten in de tuin staan. Dezen moest ik nog van een nieuw laagje verf voorzien.
Toen het een mooie voorjaarsdag was stond ineens de buurvrouw op de stoep. Haar hondje had zo'n last van de bijen die bij haar in de tuin vlogen op een struik voor het raam. Voorzichtig polste ze mij of het mijn bijen zouden kunnen zijn.
Toen ik haar uitnodigde om even de kasten open te maken zodat ik er met m'n blote achterste op zou gaan zitten om te bewijzen dat het NIET mijn bijen waren, droop ze weer af.
Ik ben als goede buurman nog wel even gaan kijken en mijn vermoeden was waar. Het waren hoofdzakelijk solitaire bijen en hommels.

Jaap

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Onze buurman is imker...

Bericht door wilde » di 14 apr 2009, 19:59

... maar dat er ook nog ergens een wespennest in je buurt zit. Je moet eens heel goed kijken wat er nu rondvliegt, want ik denk dat je alles hebt, dus zowel bijen als wespen en misschien nog wel solitaire bijen ook. De wespen zijn normaal gesproken de enige die overlast veroorzaken.
Dat is wat al te optimistisch. Het is wel mooi weer, maar wespennesten zijn er nu nog niet in enige omvang. De koninginnen daarvan zijn wel druk bezig een nest op te bouwen, maar dat kost tijd en pas over enkele weken zullen er sociale werksterwespen zijn. Hommels hebben nu net het eerste broed, tenminste als ze vroeg begonnen zijn. Ik heb er een in een hommelnestkast, die half maart begon. Nu zijn er circa 10 mooie werksters.

Alle andere bijen die interesse hebben voor spleten en gaatjes in muren, kozijnen, speeltoestellen en noem maar op, zijn nu soltaire bijen. Later ook solitaire wespjes. De bijen zijn nu merendeels Osmia's. Als ze de grond ingaan op een terras zijn het zandbijen. Van genieten zou ik zeggen, en honingbijen zullen dat niet zijn. Op mijn erf staan bijenvolken. In de zomer ongeveer 15 stuks. Ze geven geen enkele last. Ik heb ook veel solitaire bijen en wespen, waar ik veel van geniet. Waarom zou dat ene volk van een buurman verderop dan hinderlijk moeten zijn?
Dit soort verhalen heb ik al dikwijls gehoord en als ik dan doorvraag of er al eens een steek gevallen is, dan blijkt er niets aan de hand. Men heeft een soort angst voor de honingbij die niet nodig is. Als de buurman ze zo veel mogelijk met rust laat en een behandeling niet midden op de dag doet, zullen ze normaal gesproken geen overlast geven.

Groet, Albert de Wilde, zie ook onderstaande link.

http://www.ahw.me/indexbijen.html

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Onze buurman is imker...

Bericht door Jeroenvt » di 14 apr 2009, 20:31

Ik bedoelde eigenlijk in combinatie met de appelboom. Daar zitten ook nog geen appels aan, laat staan appels op de grond. Bovendien worden wespen pas echt vervelend als de larven geen voedsel meer geven, aan het eind van het seizoen.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Onze buurman is imker...

Bericht door Dirk Blanken » di 14 apr 2009, 20:41

Via Via kreeg ik een prachtig plekje bij enthousiaste mensen die het leuk vonden om 6 bijenvolkjes op hun grote terrein 3 hectare te hebben.
De buurman kreeg er lucht van en zei dat de kleinkinderen niet meer op bezoek konden komen omdat de bijen op de klaver in het grasveld vlogen.
Tegen zoveel domheid doe je niets en na overleg met de eigenaar vertrek je dan.
Nu sta ik met het zelfde aantal volken op een afstand van 200 meter van die eerste plek en de rust is wedergekeerd.
De buurman heeft nergens meer last van.

Af en toe schaam ik me dat ik tot het zelfde ras mensen behoor.

Dirk











dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 55 gasten