volle bak maar nog niet verzegeld

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: volle bak maar nog niet verzegeld

Bericht door jawi » ma 06 jul 2009, 19:13

Er komen een aantal dagen met wat slechter weer aan, is het dan te verwachten dat ze nu beginnen met verplaatsen en verzegelen?

Jan-Willem

lieven busschaert
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: volle bak maar nog niet verzegeld

Bericht door lieven busschaert » ma 06 jul 2009, 21:58

Ik denk dat de vorige reactie's allemaal op de voorjaarsdracht betrekking hadden. Nu is er de laatste weken enorm veel honing bijgekomen en is in geen enkel volk nog zwermdrift aanwezig (bij de meeste van mijn Buckfasten is er zelfs geen zwermdrift geweest!). De enige interesse die de bijen nu hebben is honing halen en ze verzegelen (Geef ze nog wat tijd, ze zullen dit heus wel doen zonder onze hulp.)

Groeten, Lieven

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: volle bak maar nog niet verzegeld

Bericht door jaap » vr 10 jul 2009, 10:40

hoera het regent op texel dit heefd de heide hart nodig. de honing oogst is op het eiland tot nog toe niks, misschien maakt de heide nu nog wat goed.

jager

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: volle bak maar nog niet verzegeld

Bericht door joselito » vr 10 jul 2009, 11:33

pim123 schreef:[Ik snap niet waarom ze het naar boven brengen...de bijen weten toch niet het verschil tussen een hk en een bk en het raat is hetzelfde. [?]


bijen stapelen de honing op zo ver mogelijk van het vlieggat om mogelijke dieven te kunnen onderscheppen. Ook is het in de winter bovenaan in de kast het warmsts, alleen weten ze nog niet dat wij de honingzolders gaan afnemen

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: volle bak maar nog niet verzegeld

Bericht door hansjochem » ma 28 apr 2014, 21:15

Hans van der Post. schreef: Bijen brengen hun voedsel altijd naar boven en het broednest zakt naar beneden. Zo is het in natuurlijke vorm, ehe... zonder bemoeienis van imkers.


!Hans.
Hans, ik heb een aantal HK vol met onverzegelde honing. Gezien het einde van de dracht denk ik niet dat ze die nog gaan verzegelen. Als ik de onverzegelde HK van 1 volk nu onder de BK van een ander volk zet, halen ze de onverzegelde honing dan naar boven, zodat ik in ieder geval een volle verzegelde HK heb?

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: volle bak maar nog niet verzegeld

Bericht door FerryB » ma 28 apr 2014, 21:53

Honing hoeft helemaal niet verzegeld te zijn als het suiker gehalte maar goed is.
Dus even meten met een refractometer.
Ik had vorige week bakken met verzegelde honing en bakken met onverzegelde honing en tot mijn verbazing was het suikergehalte van de onverzegelde honing hoger en dus beter dan de verzegelde honing.
Dat scheelde wel 1.5 procent.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: volle bak maar nog niet verzegeld

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 28 apr 2014, 22:05

Bij mij zijn de bakken ongeveer 1/3 verzegeld. De blauwe bessen staan volop in bloei, dus er komt nog genoeg honing aan

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: volle bak maar nog niet verzegeld

Bericht door Ewout » ma 28 apr 2014, 22:24

Ook bij ons in Rotterdam is het einde van de voorjaarsdracht nog niet in zicht. Maar iedere standplaats is anders.

Terug on topic, ik heb dezelfde ervaring als Ferry: ook onverzegelde raat kan soms een heel laag vochtgehalte hebben. Een refractometer heb je voor 2 tientjes inclusief verzending uit China van ebay, en het neemt een hoop onzekerheden weg - weet je ook dat je kwaliteit aan je klanten kunt leveren (lees: je kunt een meer betrouwbare houdbaarheidsdatum opgeven). Wat nog scheelt is 's ochtends oogsten, dan is er nog weinig of geen nieuwe nectar binnen en hebben ze de hele nacht kunnen indampen.

Ook als je kleine drachten wilt slingeren en gebruik wilt maken van de remmende werking op de zwermstemming door het regelmatig afnemen van honing is het aantrekkelijk om onverzegelde honing te slingeren. Zie ook een interessant artikel wat Ludo de Clercq daarover schreef: Honing oogsten en verzorgen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: volle bak maar nog niet verzegeld

Bericht door Hans van der Post. » di 29 apr 2014, 00:46

hansjochem schreef:
Hans van der Post. schreef: Bijen brengen hun voedsel altijd naar boven en het broednest zakt naar beneden. Zo is het in natuurlijke vorm, ehe... zonder bemoeienis van imkers. !Hans.
Hans, ik heb een aantal HK vol met onverzegelde honing. Gezien het einde van de dracht denk ik niet dat ze die nog gaan verzegelen. Als ik de onverzegelde HK van 1 volk nu onder de BK van een ander volk zet, halen ze de onverzegelde honing dan naar boven, zodat ik in ieder geval een volle verzegelde HK heb? Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Ben een beetje ouderwets. laat eerst alles verzegelen dat wil zeggen ik wacht tot dat de dracht over is.
Het verzegelen gaat een week langer door nadat de dracht over is, dan weet ik zeker dat de honing "rijp" is

Als ik het hier in Oegstgeest bekijk zal de slinger in de tweede week van mei gaan snorren.
De lijsterbes staat in volle bloei, dit een van mijn indicaties dat de dracht nog ruim een week aanhoud, tenminste als het weer mee werkt. :whistle:
!Hans.

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: volle bak maar nog niet verzegeld

Bericht door hansjochem » di 29 apr 2014, 06:59

Dank Hans, ik zal wachten...

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten