spuitschade

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

R.Spies
Berichten: 25
Lid geworden op: za 09 jul 2005, 19:19
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door R.Spies » za 25 apr 2009, 23:14

Steward heeft als advies: Spuit bij 10% open bloem bij het ras elstar. Spuit in de vroege ochtend of de in de avond! Maar niet midden op de dag! Dit middel is niet vriendelijk voor bijen en dodelijk voor hommels.Deze man heeft waarschijnlijk niet helemaal het advies opgevolgd.Met deze gevolgen van dien!

Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Kees Overeem » zo 26 apr 2009, 01:39

citaat: <<<<Zou je eerst niet eens vast laten stellen of die schade daar werkelijk door gekomen is , in plaats van allemaal te gokken op iets wat jullie niet weten .>>>>>>>

Jaap;
Ik begrijp goed wat je bedoelt, dit gedrag komt veel voor.
Echter in dit geval is de zaak bijzonder helder. De bessenteler is een uiterst bekwame en betrouwbare teler die gewassen, het gedrag van de bijen en de benodigde gewasbescherming buitengewoon goed en kundig doorlopend in de gaten houdt. Niet alleen op het eigen bedrijf maar ook op alle bedrijven in het vliegbereik!!
Dit klinkt bijna als een utopie, maar is echt de werkelijkheid.
De gegevens die ik aanhaal zijn door de appelteler persoonlijk aan de bessenteler gerapporteerd.
Zelfs een bespuiting van weilandonkruiden in de buurt zou hem niet ontgaan en zou hij in de waarnemingen aan de bijen meenemen.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door A.A. Staals » zo 26 apr 2009, 08:38

Kees
Bij spuitschade , melden bij AID. AID moet ZELF monsters nemen.

ad staals

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 26 apr 2009, 09:57

ALTIJD MELDEN!
Laat je niet afschepen door de AID, ze moeten komen, en volg de volgende stappen!

Constatering. Na het vernemen van massale bijensterfte is het van belang te constateren of de sterfte het gevolg is van een vermoedelijke bespuiting in de nabijheid van de bijenstand met bestrijdingsmiddelen.

Leg vast. Datum, plaats tijd, hoe de bijen zich gedragen, aantal dode bijen, temperatuur en weersgesteldheid. Wel of geen dracht, wel of geen stuifmeelontvangst. Het aantal dode bijen, plaats van de bijenstand, of er andere imkers in op de stand staan of in de buurt een opstelling hebben.

Melding aan AID zie bijgaande telefoonnummers. Maak een afspraak voor onderzoek, noteer de naam van degene waar mee gesproken is. De AID is verplicht om te komen, en overleg zonodig mbt een monstername van de bijen. Laat ze een Proces Verbaal opmaken om eventuele schadeclaims te ondersteunen. Let op dat een melding altijd binnen vijf maanden na het incident moet zijn gemeld ivm z.g. verjaring.

Indien AID niet (kan) komt(en) neem dan in overleg met de Inspecteur zeker drie bijenmonsters. Een representatief monster moet ca 200 - 250 omvatten. Zorg ervoor dat hierbij een derde persoon bij aanwezig is als getuige hoe, waar en wanneer de monsters zijn genomen. Doe ze in een goede verpakking zoals een afgesloten doosje of zakje met vermelding van datum, tijd plaats en naam en deponeer direct in de diepvries.

Neem monsters van de bespoten gewassen indien AID niet komt voor onderzoek. Ook als ze wel komen is het verstandig deze monsters te nemen. Zorg ervoor dat er een derde persoon bij aanwezig is als een getuigen.

Vul het spuitschade formulier in en verzend het naar de diverse partijen zoals op het formulier is aangegeven.

Indien oorzaak niet bekend informeer in de omgeving en herken en ontdek wat er in de buurt verbouwt wordt.

Indien bekend is wie, waar en met welk middel is gewerkt, stel de persoon aansprakelijk, en doe dat schriftelijk bij voorkeur met bijgaand formulier.

Maak geen mondelinge afspraken, en doe geen toezeggingen. Ga niet in op onderlinge afspraken die niet kunnen worden gegarandeerd.

Maak indien mogelijk foto's van de diverse situaties zoals schade, dode bijen, bespoten gewassen, plaats waar gespoten is en let hierbij ook op de afstanden tot naastliggende percelen.

Probeer erachter te komen met welk middel is gespoten en zoek op het toelatingsnummer van het middel, vraag aan de gebruiker op welke wijze hij het middel gebruikt zoals hoeveelheid per ha, waterverbruik e.d. Dit heeft te maken of de Wettelijke gebruiksvoorschrift en de gebruiksaanwijzing is aangehouden.


Vul een schade formulier in, en als je die niet bezit moet je bij de secretaris van de vereniging halen.

Stel de partij ook direct aansprakelijk, daarvoor is ook een formulier aanwezig.
Plaats ik wel op aparte topic.


http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Jan Kruit » zo 26 apr 2009, 10:06

Halle imkers,

Ben het volledig met Gerard eens.
Je moet alles zo zorgvulidig mogelijk vastleggen.
Voorkomt later problemen als het toch zo mocht zijn dat er schade vergoeding of het verhalen van de schade mogelijk is.
Gerard heeft ervaring met het afhandelen van een schadegeval bij een imker.


Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 26 apr 2009, 12:41

Gerard,

ik heb de indruk dat een alles wat je opsomt weinig bekent of onvoldoende bekend is bij imkers? Wellicht kunnen we een dergelijk gestandaardiseerd formulier opnemen (downloads) op dit forum?? Imkers die dan met spuitschade te maken hebben kunnen zo'n formulier downloaden en invullen. Of althans ze hebben dan een richtlijn hoe te handelen.

Gr.
JP



JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Jaap v.Popering » zo 26 apr 2009, 14:10

Jelte Pieter en Kees .

Ik sta al veele jaren bij fruittelers in de boomgaard voor de bestuiving , en heb nog nooit spuitschade geconstateerd , dat neemt niet weg dat alles mogelijk is .

Afgelopen Vrijdag avond heb ik een aantal kasten opgehaald vanuit de peren en was zoals gewoonlijk veel te vroeg .
Ongeveer vijfhonderd meter verder stond een perceel Appels in volle bloei , en ik veronderstelde dat mijn Bijen daar wel heen zouden vliegen , maar bij nader onderzoek gingen mijn Bijen precies de andere kant uit , naar een richting waar ik helemaal niets zag .

Ik bedoel hiermee dat het best mogelijk is dat zij ergens (op een volkstuintje of iemand heeft zijn sproeimachine omgespoeld )drie kilometer verder spuitschade opgelopen hebben en niet bij een aangrenzende teler , want die kijkt meestal wel uit.

Daarom is het noodzakelijk om de doodsoorzaak vast te laten stellen Voordat je met een vinger gaat wijzen .

Daarbij komt onomstotelijk de vraag ; is het bij ALLE volken , zijn er meerdere volken in de buurt , Tot hoever in de omtrek is de spuitschade . Hoeveel dagen duurt de sterfte , Heb je tollende of vechtende bijen op de vliegplank gezien ??.

Jaap v P

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 26 apr 2009, 14:53

Jelte Pieter Dijkstra schreef:ik heb de indruk dat een alles wat je opsomt weinig bekent of onvoldoende bekend is bij imkers? Wellicht kunnen we een dergelijk gestandaardiseerd formulier opnemen (downloads) op dit forum?? Imkers die dan met spuitschade te maken hebben kunnen zo'n formulier downloaden en invullen. Of althans ze hebben dan een richtlijn hoe te handelen.

Beste JP, heb ik al eerder voorgesteld, maar NBV heeft geen belangstelling hiervoor!
En anderen ook zo te lezen! Zoek de oorzaak maar ergens anders!?!?
Kom er nog op terug ivm schade formulier!

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 26 apr 2009, 15:57

Indien je als imker met spuitschade aan je bijen te maken krijgt moet je een spuitschade formulier invullen en deze aan de vereniging opsturen.
In het verleden was er een bedrijfsraad tijdens de VBBN tijd die een maal per jaar een overleg had met AID en CTB, hier werden oa spuitschades besproken.
Of deze bedrijfsraad nog bestaat en of het overleg nog plaats vindt is mij niet bekend.
Als er geen schadeformulieren binnen komen, oa omdat daar geen aandacht aan wordt besteed van uit besturen, kan men dus voor de statistieken melden dat er geen spuitschades zijn geweest, en dat is afgelopen jaren vaak gebeurd.
Terwijl er wel degelijk schadegevallen waren.

Waar ligt dan het euvel? Mijn mening... bij beide partijen, onvoldoende aandacht er aan schenken vanuit het bestuur en de vereniging, maar ook zeeeer zeker van de imker(s) die het ver..... om een schadeformulier in te sturen, ik weet het zelfs van secretaris bestuurslid die het bij eigen getroffen spuitschade het toch niet nodig vondt om het in te vullen en op te sturen!!!!!!!

Het CTB onderzoekt de gevallen en als er dan problemen zijn met een middel worden de producent/leverancier aangespoord om herziene testen te verstrekken. Een zeer langdurige en trage procedure, maar toch....
Op dit moment zijn de mixen van middelen een probleem( aldus ook PRI off the record meldt!)
Hier worden in het geheel geen onderzoeken naar gedaan, oa vanwege financiele redenen.

In het verleden kwam AID meestal niet, ten eerste omdat als men melde dat je niet weet waar de bron ligt ze ook niet gaan zoeken, en als je het wel wist en het middel "onschuldig" was ze ook niet kwamen.
Daar is gelukkig verandering in gekomen oa na een rapportage van de Ombudsman nav schade in 1996.
Hoe die nu werken ivm de samensmelting van VWA en AID ligt in de toekomst verscholen.

Dus imkers als je niks doet ga dan achteraf ook niet zeuren, ook al is het je buurman, want om de lieve vrede wordt er veel onder de imkersluier verborgen gehouden.

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door jjmvaningen » zo 26 apr 2009, 17:02

Jaap v.Popering schreef:
Daarom is het noodzakelijk om de doodsoorzaak vast te laten stellen Voordat je met een vinger gaat wijzen.

Vandaar dat het verstandig is om aangifte te doen bij de politie van geconstateerde volksterfte. Er is geen dader-sec noodzakelijk.

Als mijn fiets op slot staat en hij wordt weggenomen hoef ik geen dader aan te wijzen. Ik constater dat iemand wederrechtelijk mijn fiets heeft meegenomen. Niet meer en niet minder.

groet, jacques

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten