spuitschade

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Jaap v.Popering » zo 26 apr 2009, 17:30

gerard.b.w.vos schreef:
In het verleden kwam AID meestal niet, ten eerste omdat als men melde dat je niet weet waar de bron ligt ze ook niet gaan zoeken,


Ik heb in ,ik denk 1985 spuitschade gehad , om 16 uur de A.I.D gebeld en s'avonds om 19 uur waren zij aanwezig .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 26 apr 2009, 23:54

Ik probeer nog met een reactie te komen Gerard nav je spuitschade formulier.



JP

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Ed Pieterse » ma 27 apr 2009, 21:47

Het is niet het middel alleen. De fruitteler kan wel een dubbele concentratie spuiten of flink vaak achter elkaar. Dan is bijna elk middel dodelijk.
Als er van dat middel wat op het blad opdroogt ben je nog verder van huis, want als er de volgende morgen dauw op het blad komt zijn de waterhaalsters ook de dupe.
Zoiets heb ik jaren geleden meegemaakt, maar het koste wel een heel volk met een loeidure koningin. Ik ga niet meer met volken die dure koninginnen hebben naar het fruit. Toevallig ben ik na 8 jaar weer eens met 4 F1's (pleegvolken) naar het fruit gegaan.

Ed Pieterse

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Jaap v.Popering » di 28 apr 2009, 18:54

Ed Pieterse schreef:
Het is niet het middel alleen. De fruitteler kan wel een dubbele concentratie spuiten of flink vaak achter elkaar. Dan is bijna elk middel dodelijk.
Als er van dat middel wat op het blad opdroogt ben je nog verder van huis, want als er de volgende morgen dauw op het blad komt zijn de waterhaalsters ook de dupe.
Zoiets heb ik jaren geleden meegemaakt, maar het koste wel een heel volk met een loeidure koningin.


Ik geloof niet dat een fruitteler boven de concentratie spuit . ten eerste werkt het middel niet beter . ten tweede kost elk middel veel geld .

Na het opdrogen heb ik meer last van de repalerende werking van de toegestane middelen , dan van sterfte .

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat een koningin dood gaat van spuitschade . Bij spuitschade verlies je de meeste vliegbijen , en als de sterfte ( Bij niet toegestane toepassingen ) drie dagen duurt ben je al je vliegbijen kwijt , maar de kern van het volk lijd een minimale schade , omdat een volk zich toch weer hersteld.

Jaap v P

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door dickvanleeuwen » di 28 apr 2009, 20:48

Ik ben benieuwd hoe je e.e.a. kunt herkennen. Ik sta middenin de boomgaarden. Voor de stal staan kersen, naast de stal peren, appels en pruimen. Vijf dagen per week kijk ik rond 8.00 uur,(na het parkeer van mijn fiets in de bijenstal), in de middagpauze en bij vertrek rond 16.00 uur, op en rond de vliegplanken. Ik heb nog nooit iets bijzonders kunnen ontdekken. En er wordt toch volop gespoten!

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Jaap v.Popering » di 28 apr 2009, 20:55

Spuitschade kun je meestal herkennen aan tollende bijen op de vliegplank, en na enkele uren handen ...... vol dode bijen voor de vliegplank.

Ook ik sta met mijn bijen in een boomgaard van 40 ha . en ik geloof dat die teler altijd aan het sproeien is maar heb nooit schade .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 28 apr 2009, 23:08

Ik geloof niet dat een fruitteler boven de concentratie spuit . ten eerste werkt het middel niet beter . ten tweede kost elk middel veel geld .

Na het opdrogen heb ik meer last van de repalerende werking van de toegestane middelen , dan van sterfte .

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat een koningin dood gaat van spuitschade . Bij spuitschade verlies je de meeste vliegbijen , en als de sterfte ( Bij niet toegestane toepassingen ) drie dagen duurt ben je al je vliegbijen kwijt , maar de kern van het volk lijd een minimale schade , omdat een volk zich toch weer hersteld.

Jaap v P


Om heel eerlijk te zijn jaap: we weten niet wat al die middeltjes precies doen. En wat zijn de gecombineerde effecten, zoals Gerard het noemt? Nog maar eens een vraag: in hoevvere komen groeihormonen (die ook op grote schaal worden gebruikt) in de honing, het bijen lichaam en zelf het menselijk lichaam terecht? We weten het niet precies. Zou dat het geval zijn; wat zijn de effecten hiervan?

Bewust zullen de boeren niet hogere concentraties gebruiken maar het zal mijn niet verbazen dan bij zo vaak spuiten, of het tegengaan van hardnekkige ziektes wel eens met te hoge concentraties wordt gesproeid.

JP


JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 28 apr 2009, 23:23

Nog een reactie: ik heb op sites van Bijen(APENSTAART)wUR en NBV gezocht. Zover ik kan zien staat er niets over hoe je spuitschade moet melden. Die kennis hebben ze denk ik wel in huis. Maar goed.
Het schijnt dat Bijen(APENSTAART)wur die kennis wel in huis heeft. Ze doen namelijk ook toelatingsonderzoek van bestrijdingsmiddelen:
http://www.pri.wur.nl/NL/onderzoek/onde ... estuivers/

In dat op zich zou Bijen(APENSTAART)wur hier (mede) een actieve rol kunnen vervullen. En aangezien de imkerij zichzelf een 'bio indicator' imago (gezonde honingbij = gezond leefmilieu) wil aanmeten zou dit ook zeker (weer) moeten worden opgenomen in het beleid.

JP



JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Jaap v.Popering » wo 29 apr 2009, 19:27

De A.B.T.B.heeft zelf zo'n formulier .
Downloads.
Ziekte bestrijding.
Spuitschade .

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Jaap v.Popering » wo 29 apr 2009, 19:55

Jelte Pieter Dijkstra schreef:

Om heel eerlijk te zijn jaap: we weten niet wat al die middeltjes precies doen. En wat zijn de gecombineerde effecten, zoals Gerard het noemt? Nog maar eens een vraag: in hoevvere komen groeihormonen (die ook op grote schaal worden gebruikt) in de honing, het bijen lichaam en zelf het menselijk lichaam terecht? We weten het niet precies. Zou dat het geval zijn; wat zijn de effecten hiervan?



Maar daarom kan je met alles wat niet goed gaat zo maar niet, en dan zonder deskundig onderzoek met de vinger naar de fruittelers wijzen

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 63 gasten