Bastaard naar rasbij?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bastaard naar rasbij?

Bericht door jawi » ma 27 apr 2009, 14:54

Ik (beginner, eerste jaar) heb momenteel 2 volken, gewoon bestaardbijen van onbekende herkomst.
Een van de twee volken ontwikkelt zich erg goed en snel, maar is de laatste tijd nogal stekerig geworden. Het andere is rustiger, maar ontwikkelt zich langzamer.
Nu overweeg ik over te gaan op rasbijen, Carnica of Buckfast.
(Misschien wel allebei 1, om uit te proberen wat het beste bij mij past, hoewel dat natuurlijk uitwisselingsproblemen met zich meebrengt)


Wat zou hier de beste/handigste manier voor zijn? Gewoon een nieuwe koningin invoeren, na de oude verwijderd te hebben?

Jan-Willem

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Bastaard naar rasbij?

Bericht door willem » ma 27 apr 2009, 16:28

jawi schreef:: Gewoon een nieuwe koningin invoeren, na de oude verwijderd te hebben?

Hallo Jan-Willem
Bovenstaande is de zekerste manier op een catastrofe.
Ga te rade bij http://www.verenigingvancarnicaimkers.nl
en dan "ombouwproject" aanklikken.
Wat voor carnica geldt is ook van toepassing op buckvasten en mellifera's
Groeten, Willem

bart vos
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 22:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bastaard naar rasbij?

Bericht door bart vos » di 28 apr 2009, 10:55

Beste Jan Willem,

Zeker in je eerste jaar (jaren?) niet gaan rommelen met allerlei rassen die volgens sommigen zoveel zachtaardiger zouden zijn.
Als je het bijenleven een beetje begint te begrijpen kun je met allerlei rassen gaan experimenteren want dat is nog een heel andere bekwaamheid.
Overiegsn: Stekerigheid kan bij alle rassen voorkomen en kan ook van tijdelijke aard zijn, bijvoorbeeld t.g.v. teruglopende dracht, onweerachtig weer, moerloosheid etc etc.

Steken horen nu eenmaal bij de bijen zoals doornen bij de rozen. Of zoals het spreekwoord luidt:"Wie honining wil eten moet lijden dat de bijen hem steken."

Vele plezier met je bijen!

gerritf
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 07 mei 2008, 11:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bastaard naar rasbij?

Bericht door gerritf » di 28 apr 2009, 21:29

jawi schreef:Nu overweeg ik over te gaan op rasbijen, Carnica of Buckfast.
Je kan ook een drieramer maken met een jonge onbevruchte koningin en deze naar het bevruchtingsstation op Vlieland zenden ter bevruchting met carnica darren van de Schier populatie. Dit levert een F-1 carnica op, en kan nog dit jaar met een goede begeleiding uitgroeien tot een goed productievolk in 2010. Voor nadere gegevens zie ook de publicatie op dit forum van 16 april j.l.

Gerrit Freije, beheerder

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bastaard naar rasbij?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 28 apr 2009, 23:33

Imkerland = meningenland.
Toch ben ik het volledig met Bart de Vos eens: bijen steken nou eenmaal en steken horen erbij. Natuurlijk hoef je niet alles te accepteren qau hoeveelheid steken. Ik zou je aanraden op een bepaalde grens te blijven steken[;)]

Tien jaar geleden ben ik enkele malen geweest op Schier; inderdaad is die bij erg zachtaardig. Het gaat wel om een hele homogene ingekruiste (wellicht ietwat zwakke) lijn. Het voordeel is dat er zogenoemd goed mee te kruizen valt. Je krijgt dan het heterosis effect wat sterke volken oplevert; bijv. bij F1 moeren).
Zelf ben ik liever niet afhankelijk van teeltmateriaal van anderen; je moet zo'n beetje elk jaar weer materiaal aanschaffen en je gehele stand bestaat vaak uit 1 teeltmoer. Al met al wat Bart ook schrijft: het overgaan op andere rassen is nog een hele bekwaamheid.

Je kunt ook gewoon verder gaan met de bastaardbij! Je zet een paar volken op en houdt die moer(en) die het minste steekt.


JP

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bastaard naar rasbij?

Bericht door jawi » wo 29 apr 2009, 13:53

Zoveel mensen, zoveel meningen inderdaad.
Het lastige is dat het agressiefste volk ook het meest productieve volk is, dus zowel goede als slechte eigenschappen heeft.
Lastig, al die keuzes die je als beginner hebt, maar dat maakt de hobby juist interessant.
Ik zal zo eens kijken hoe het nu met de bijen gaat.

Vlieland is wel erg ver reizen, maar wel goed om te onthouden.

"Bovenstaande is de zekerste manier op een catastrofe."
Waarom eigenlijk?

Jan-Willem

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Bastaard naar rasbij?

Bericht door willem » wo 29 apr 2009, 16:42

"Bovenstaande is de zekerste manier op een catastrofe."
Waarom eigenlijk?

Hallo Jan-Willem
Ik neem aan dat je een basiscursus gevolgd hebt of nog bezig bent.
Op zo'n cursus wordt dat uitvoerig uit de doeken gedaan.
In het kort, een bijenvolk van een bepaald "ras" neemt als regel geen koninginnen aan van een ander "ras". In zo'n geval moet je gaan werken met het inhangen van moerdoppen. Het blijft dan ook nog oppassen want bijen hebben een zeer sterk "Eigen volk eerst" gevoel. Als de moer is uitgelopen, bevrucht en aan de leg, kan het tot stille moerwisseling komen. De bijen trekken doppen op van het legsel met de "gedachte" dat dit "volkseigen" broed is.
Overigens als je met rasbijen wilt werken MOET je ieder jaar koninginnen telen en er mee naar een bevruchtingsstation anders wordt het binnen de kortste keren een puinhoop. Als je dat er niet voorover hebt kun te beter bij de gewone Huis- Tuin- en Keukenbij (HTK) bijven en van je beste volken natelen. Heb je zelf geen "Bestevolk" dan een raam met eitjes van een collega imker of (aangeblazen)doppen zien te krijgen.
Groeten, Willem

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten