Verwaarloosd volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hego
Berichten: 82
Lid geworden op: di 17 feb 2009, 16:38
Locatie: Leudal - Limburg
Contacteer:

Verwaarloosd volk

Bericht door Hego » ma 27 apr 2009, 22:39

Ik ben gebeld door familie van een gestorven imker om een aantal kasten op te halen. Het blijkt dat in een van de kasten nog bijen zitten. Deze bijen zijn een aantal jaren niet verzorgd. Ze staan nu op 3 bakken, maar om ze te vervoeren moet ik er 1 bak vanaf halen. Aan het vliegverkeer te zien is het een zwak volk.

Wat is beter, de bovenste bak eraf halen en de kast verplaatsen? Of de bijen afkloppen in een andere kast? En een varroabehandeling geven?

(Ik heb nog niet in de kast kunnen kijken omdat ik geen spullen bij me had; de bakken zijn erg vast aan elkaar gekit.)

Henri

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verwaarloosd volk

Bericht door Hans van der Post. » ma 27 apr 2009, 23:51

Een bijenvolk zit in deze tijd van het jaar meestal hoog in de kast.
Zeker als het - naar het beeld van vliegen een "zwak" volk is.
Als je geen bijen voor de kast ziet lopen met vervormde vleugels zou ik het nu niet pesten met een of ander "bestrijding" middel.
Ja je zou natuurlijk eerst alle bakken kunnen inspecteren en tot de conclusie komen dat het volk in een bak zit.
Haal dan de niet met broed bezette bakken er af.


!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Verwaarloosd volk

Bericht door Bart de Coo » ma 27 apr 2009, 23:51

Ik zou ze in elk geval geen varroabehandeling geven. Kennelijk redden ze zich prima zonder! Ik zou de kast demonteren en alle raampjes met broed in een lege broedkamer hangen. Vervolgens alle bijen afslaan op het broed en de kast met het broed en de bijen op de plaats van de oude kast zetten natuurlijk. Even een weekje laten staan voordat je ze meeneemt.

Over een paar weken een kunstzwerm maken (behandelen met oxaalzuuroplossing), doppen breken in het oude volk en zodra de jonge moer eitjes heeft, behandelen met oxaalzuuroplossing en het volledige volk afslaan op kunstraat. Voeren.

Beide volken zijn waarschijnlijk te klein voor de zomerdracht, dus inwinteren en eventueel verenigen in het voorjaar. Desnoods een van de twee naar de hei brengen. Niet allebei.

Zo zou ik het doen.


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
Hego
Berichten: 82
Lid geworden op: di 17 feb 2009, 16:38
Locatie: Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: Verwaarloosd volk

Bericht door Hego » di 28 apr 2009, 14:18

Bart de Coo schreef:Even een weekje laten staan voordat je ze meeneemt.


Dit zodat ze de ramen kunnen vastkitten? Of om andere redenen?



Henri

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Verwaarloosd volk

Bericht door wilde » di 28 apr 2009, 19:04

De bijen moeten even wennen aan de nieuwe situatie, maar 1 dag zou ook genoeg kunnen zijn. Het gaat erom dat je ze allemaal mee kunt nemen en dat er dan 's avonds geen aan de buitenkant van de kast of elders buiten de kast zitten. Als je kruiselings 2 reisriemen gebruikt bij het vervoeren maakt het niet veel uit of alles goed vastgekit zit.

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verwaarloosd volk

Bericht door Imkerij Westland » ma 04 mei 2009, 15:39

Henri,
Vorig jaar eenzelfde situatie meegemaakt. Een stoppende imker met een stuk of 6 volken en had hier een jaar of 5 niet meer naar omgekeken; gaten van spechten in de kast, houtrot van bodems, en het grootste probleem alles zo ontzettend met propolis aan elkaar gekit. Gevolg afbrekende oortjes, zijlatten van ramen vast aan de zijkant van de bakken, raat door de bijen hier en daar weggeknaagd (of muizen), zodat er inmiddels diagonaal was gebouwd. Ik heb gaten en kieren afgeplakt met duck-tape, frisse bk's bovenop de oude rotzooi gezet en regelmatig de onderste bak weghalen. Kortom bovenop met nieuw materiaal opbouwen en tegelijk onder oude bakken weghalen. Meestal met een draadzaag de bakken moeten scheiden omdat alles ongeloofelijk aan elkaar zat. Het voordeel is dat je absoluut geen reisriem nodig had het was één massief blok.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Verwaarloosd volk

Bericht door maartenkleijne » ma 04 mei 2009, 15:53

"een jaar of 5 niet meer naar omgekeken"......
Betekent dat dus ook: op eigen kracht de varroa overleefd?

gr,
maarten

Gebruikersavatar
Hego
Berichten: 82
Lid geworden op: di 17 feb 2009, 16:38
Locatie: Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: Verwaarloosd volk

Bericht door Hego » ma 04 mei 2009, 21:40

maartenkleijne schreef:
Betekent dat dus ook: op eigen kracht de varroa overleefd?



Nee, dat denk ik niet. Eerder een zwerm.


Henri

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verwaarloosd volk

Bericht door Imkerij Westland » di 05 mei 2009, 16:11

"een jaar of 5 niet meer naar omgekeken", heel flauw maar net zoals ik het zeg/schrijf.
De imker had naar zijn zeggen, een jaar of 5 niet meer in zijn 15 kasten gekeken. Hoeveel kasten er 5 jaar geleden vol waren, heb ik niet gevraagd maar op het moment dat ik op zijn bijenstand was, waren er nog 6 volken over. Een was inderdaad een zwermpje, te zien aan de omvang van het volk en het startende broednestje. Een volk was afgezwermd en de rest waren groote volken op minimaal 20 soms 30 BK ramen. Het kan dus dat in die 5 jaar de bestaande volken waren dood gegaan en inmiddels een zwerm in de kast is getrokken. Maar dat kom je nooit te weten. Blijkbaar hebben bijen toch niet zo'n enorme behoefte aan schone raten en zijn kleine cellen (aangekoekt door de vervellingsvliesjes) ook niet zo'n probleem als wij vaak denken. Wel waren hier en daar stukken raat vervangen voor "nieuwere raat". Of de oude raat was opgevreten door muizen of ander ongedierte, of dat de bijen dit zelf hadden weggehaald weet ik niet. Persoonlijk geloof ik dat in een oud bijennest een bepaalde symbiose ontstaat tussen de dieren. Wie weet zorgt een nest met veel oude raten (sterke penetrante geur) wel voor een dusdanig orientatie probleem voor de varoa, dat deze wat meer moeite heeft om open broed te vinden. Ik sla er ook maar een slag naar.
In de ruim 30 jaar dat ik bijen mag houden, ben ik wel meer heel oude bijennesten tegengekomen. Zoals vorig in feb. in een oude beukeboom met een doorsnede van ruim 60 cm. De boom was door de wind geveld en de gemeente aan de slag met de kettingzaag. Juist totdat ze bij de bijen kwamen. Ook hierin een nest met oude raten. Het volk heb ik met boom en al op de aanhanger meegenomen en de 3 zwermen in kasten gehuisvest.
Voor de geintereseerde de boom is leeg en mag afgehaald worden. Weegt zeker 200 kg dus reserve rug meenemen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten