veger maken in weer en wind

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:
veger maken in weer en wind

Bericht door DE BIEZEN » di 05 mei 2009, 08:18

Ook ik sta te popelen om mijn vegers te maken. Wil natuurlijk niet te laat zijn. Maar de weersvoorspellingen zijn de komende dagen slecht. Dan gaat een volk ook niet zwermen maar toch.

Dan toch maar aan de slag of wachten op warm weer > 20 graden?

Gerard

Arjan Sleurink
Berichten:59
Lid geworden op:wo 25 mar 2009, 14:41
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: veger maken in weer en wind

Bericht door Arjan Sleurink » di 05 mei 2009, 10:13

Je bent nog vroeg genoeg lijkt mij zo.. Ik wacht ook nog even een paar dagen. En dan met mooi weer ga ik een veger maken[;)]

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: veger maken in weer en wind

Bericht door Hans van der Post. » di 05 mei 2009, 10:23

Nou het is geen pretje om zoals vandaag vegers te maken maar als je dit alleen vandaag kunt doen ja dan moet het maar.

De rest van de week wordt het beter weer dus als je het kunt uitstellen .......
Even je "plas" ophouden.[:)]

Als je vegers maakt bedenk dan wanneer je tijd hebt om doppen te breken! Dertien dagen tel je daarbij op als de veger in de ochtend maakt en veertien dagen bij laat in de middag gemaakte vegers.

Ongetwijfeld komt hier een reactie op dat op de twaalfde dag er een jonge moer op de raten loopt en tuut. Ja dat is meestal waar! Een jonge moer gaat niet de eerste dag op de "vleugels". Wacht tot dat ze het concert van kwakers heeft gehoord.
Als je laat in de middag vegers maakt hoor je op de twaalfde dag nog geen moer!!

Breek doppen pas als je op de dertiendedag het orkest van tutters en kwakers hoort.
Vaak begint men doppen te breken en komt bij de laatst gebroken dop tot de ontdekking dat met nog geen levende moer heeft gezien!
Zet, om die vergissing te voor komen, een raam met opzittende bijen met doppen even in lege bak of drieramer.


!Hans.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: veger maken in weer en wind

Bericht door maartenkleijne » di 05 mei 2009, 10:27

Ik doe het altijd zoals Hans zegt maar die laatste tip is voor mij toch weer een leerpunt: "Zet, om die vergissing te voorkomen, een raam met opzittende bijen met doppen even in lege bak of drieramer."

gr,
maarten

Gebruikersavatar
mechelen.hans
Berichten:44
Lid geworden op:vr 23 mei 2008, 22:14
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: veger maken in weer en wind

Bericht door mechelen.hans » di 05 mei 2009, 15:53

[i]

Zet, om die vergissing te voor komen, een raam met opzittende bijen met doppen even in lege bak of drieramer.



Wat bedoel je met opzittende bijen met doppen?

Hans

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: veger maken in weer en wind

Bericht door Hans van der Post. » di 05 mei 2009, 22:47

Andere Hans, als een volk moerloos gemaakt is doordat er "een veger" is afgehaald gaat het volk doppen=redcellen aanzetten. Als je alle doppen= redcellen breekt= vernietigd zonder dat er een jonge moer uitgelopen is zit je met de "gebakken peren". Volk is dan moerloos!

Zet je nu een raam met opzittende bijen =warmte en redcellen tijdelijk in een reservekastje, ga dan doppen breken, zodat je de "fout" kunt herstellen. Ben je tijdens het doppen breken geen uitgelopen dop of levende moer tegen gekomen zet dat raam met redcellen gelijk terug in de kast - merk het raam - en ga de volgende avond luisteren of je een nieuwe moer hoort - tuten. Hoor je niets maak de kast voorzichtig open en bekijk het raam - niets uitgelopen geen geluid?
Nog een dagje wachten.

!Hans.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: veger maken in weer en wind

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 06 mei 2009, 00:14

Ik heb maandag vegers gemaakt. Het weer was te koud en sommige volken waren vel. Moest ook doppen breken.

JP

JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 158 gasten