Hoe snel stijgt een bij op?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Nowa
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 04 mei 2009, 17:15
Locatie: Belgie
Contacteer:

Hoe snel stijgt een bij op?

Bericht door Nowa » di 05 mei 2009, 13:34

Ik ben aan het plannen waar de beste locatie is om bijenkasten te zetten in de tuin. Ik heb de keuze uit 2 locaties, maar bij 1 ervan stel ik me de vraag of het wel mogelijk is aangezien ik niet weet met welke 'aanloopstrook' ik rekening moet houden. Ik beschrijf even de voor- en nadelen:

Ter info: Beide mogelijke locaties staan ZO gericht, wat het meest ideaal is zoals ik in het archief al heb kunnen lezen. Er is ook geen volle zon in de zomer, want de muur links (M) schermt de kasten op beide locaties af.


Locatie 1: In de 'hoek'

......GARAGE........M........TUIN..........|
MMMMMMMMMMMM........................|
M.Y..............................................|
M.................................................|
M....X..X........................................|
M.................................................|
M.................................................|
M.................................................|
M.............TUIN.............................|
M.................................................|
M.................................................|
M.................................................|
M.................................................|
... ...

M zijn muren van ongeveer 2 meter hoog, de lijnen zijn draad (het einde van de tuin). De punten zijn gras of bloemen. De X'en zijn de kasten. Y is een composthoop.

Op deze locatie staan ze het meest uit de wind, maar moeten ze eerst over de tuin vliegen vooraleer ze in het open weiland komen. Nu kan ik een zekere aanvlieg ruimte voorzien waar het niet de bedoeling is dat daar mensen (lees: kinderen) komen. Maar hoe lang moet deze strook zijn, met andere woorden: vanaf welke afstand kan ik er zeker van zijn dat er geen bijen tegen mijn hoofd vliegen als ik voor de korven ga staan?

Locatie 2:
M................................................|
M.......TUIN..................................|
M................................................|
M................................................|
M.....X....X...................................|
M................................................|
--------------------------------------

BRAAKLIGGEND TEREIN en weiland (zal zeker zo blijven)


Locatie 2 lijkt me het meest ideaal, maar aangezien mijn tuin grenst aan weilanden, ligt deze plek behoorlijk in de wind. Het lijkt me ook niet zo gezellig om helemaal achteraan in de tuin de bijen te moeten verzorgen. Ook om de bijen gewoon te gaan 'bekijken' lijkt het me een niet zo gezellige plaats.
In elk geval wil ik liefst de meest ideale (perfect bestaat niet heb ik al gelezen) locatie voor de kasten.

Alvast bedankt voor de tips!

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Hoe snel stijgt een bij op?

Bericht door maartenkleijne » di 05 mei 2009, 17:57

"Maar hoe lang moet deze strook zijn, met andere woorden: vanaf welke afstand kan ik er zeker van zijn dat er geen bijen tegen mijn hoofd vliegen als ik voor de korven ga staan?"
Mijn ervaring met open gras voor de kasten is: de terugkomende bijen kunnen met grote snelheid laag aanvliegen tot op een afstand van ruim 5 meter, soms wel 10, afhankelijk van de wind en de kant waar ze vandaan komen. De aanvliegers knallen tegen je aan als je in de 'landingsbaan' staat.
Als je op 1,5-2 voor de kast iets plant waar ze overheen moeten vliegen wordt dat binnen een dag de aanvlieghoogte.
De wegvliegers maken meestal wel sneller hoogte.

gr,
maarten

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe snel stijgt een bij op?

Bericht door Oude Essink » di 05 mei 2009, 18:07

Jouw vraag: "hoe snel stijgt een bij op" is niet geheel correct gesteld; moet zijn "wanneer stijgt een bij op" en het antwoord is: als zij een obstakel tegen komt. Met dit gegeven zou ik de eerste optie kiezen en 2 à 3 meters vóór de kasten een paar struiken, heesters of haagje plaatsen van 1.5 à 2 mtr. ( kies er een paar mooie drachtplanten voor uit; vuilboom bij voorbeeld, die je goed op hoogte kunt houden.)

[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur.jpg[/img]
Ik zie intussen een gelijkluidend advies van Maarten; good luck![:)]

Nowa
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 04 mei 2009, 17:15
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hoe snel stijgt een bij op?

Bericht door Nowa » wo 06 mei 2009, 13:23

Bedankt voor de tips, zeker die om de combinatie te maken van een 'obstakel' dat tegelijk ook nuttig is (vuilboom, ...)! Hier kan ik mee aan de slag.

Arjan Sleurink
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 mar 2009, 14:41
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe snel stijgt een bij op?

Bericht door Arjan Sleurink » wo 06 mei 2009, 17:02

Ik heb zelf ook voor mijn schuurtje een aantal perenbomen en wilgen staan. Deze staan op ongeveer 3 meter en zijn best wel dichtbegroeid. Nooit gemerkt dat de bijen er last van hebben

Arjan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 64 gasten