2e HK of niet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

wccoyote
Berichten:26
Lid geworden op:ma 16 jun 2008, 13:54
Locatie:Nederland
Contacteer:
2e HK of niet

Bericht door wccoyote » do 07 mei 2009, 08:30

Ik heb de Imkers Cursus gedaan een jaar terug, en met Cum Laude geslaagd. Goede begeleiding gehad. Gewoon er in gerold. Nu sta ik alleen met veel plezier en de nodige zorg voor mijn 2 bijenkasten. Toch nog een paar vragen. Ik heb nu de Buckfast bijen. Ik heb daar afgelopen zondag een nieuwe BK opgezet met schone kunstraat erin. Daar bovenop zit een HK met plus minus 40 pond honing en wat broed. Wanneer is de tijd rijp om de HK te vervangen en te gaan slingeren? Ik hoor van collega imkers ( hebben mee gekeken) dat ik in binnen 3 weken kan beginnen met slingeren, is het dan verstandig om ook meteen een nieuwe HK er op te zetten of nu meteen al een 2e HK erop te zetten? Bij het opzetten van de nieuwe BK heb ik tussen de BK en HK een moer rooster gelegd. Wat kan ik het beste doen?

Hoor graag van jullie?

Willem

Arjan Sleurink
Berichten:59
Lid geworden op:wo 25 mar 2009, 14:41
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 2e HK of niet

Bericht door Arjan Sleurink » do 07 mei 2009, 13:36

Je moet gewoon kijken wanneer 80% van de honingramen verzegeld zijn. Is dit het geval dan kun je gaan slingeren. Alleen je schrijft dat er nog broed aanwezig is in de honingkamer. Ik zou wel wachten met slingeren tot het broed is uitgelopen, want dit wil je natuurlijk niet in je honing hebben.

Dus misschien is een 2e honingkamer niet zo'n gek idee.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: 2e HK of niet

Bericht door Hans van der Post. » do 07 mei 2009, 19:59


wccoyote
Berichten:26
Lid geworden op:ma 16 jun 2008, 13:54
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 2e HK of niet

Bericht door wccoyote » vr 08 mei 2009, 09:01

Hoe doe ik dit dan? zet ik de 2e HK boven op de Volle HK. Of zet ik hem onder de volle HK en dan boven op het Moerrooster? Wat is het meest practische?

Willem

Arjan Sleurink
Berichten:59
Lid geworden op:wo 25 mar 2009, 14:41
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 2e HK of niet

Bericht door Arjan Sleurink » vr 08 mei 2009, 13:46

Ik zou hem er persoonlijk onder zetten, omdat bijen hun honing rond het broednest verzamelen. Als er dan al een volle honingkamer tussen zullen ze wat minder snel naar boven gaan.

Arjan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 138 gasten