Rabarber?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Rabarber?

Bericht door jawi » vr 08 mei 2009, 13:56

Ik lees in dit artikel http://www.bndestem.nl/regio/breda/4938839/Dodelijke-combinatie-treft-bijenvolken.ece dat Janus Meeuwissen het volgende doet:

"Ik zit al drie jaar met de varroamijt. Het speelt bij mij een sleutelrol. Ik gebruik geen oxaalzuur maar een rabarberblad dat ik op de kast leg. Als het een volledig uitgegroeid blad is, wordt het helemaal door de bijen opgegeten. In het blad zit van nature oxaalzuur. Het is veel goedkoper en veel vriendelijker!"

Weet iemand of hier onderzoek naar gedaan is? of heeft iemand hier ervaring mee? Of is het een fabeltje?

Jan-Willem

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Rabarber?

Bericht door Piet Jager » vr 08 mei 2009, 17:48

Als het een volledig uitgegroeid blad is, wordt het helemaal door de bijen opgegeten
Vandaar die verstoppingen!!!! :D
Nee hoor, ze eten geen rabarberblad, maar knagen er stukjes af om het daarna buiten de kast af te voeren.

Net als mierenzuur is ook oxaalzuur een technisch vervaardigd product, dat wil zeggen dat het langs chemische (scheikundige ) weg tot stand is gekomen. Oxaalzuur in rabarberblad is een natuurlijk middel en veel milder en daardoor minder effectief.

!Piet

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Rabarber?

Bericht door Ed Pieterse » zo 10 mei 2009, 13:56

Waarom toch geexperimenteer op niets af?
Je verandert daardoor de concentratie van de werkzame stof en je weet niet eens in welke mate.
Gebruik toch de middelen die daarvoor uitgerekend zijn en die dus de juiste concentratie hebben. Nu werk je resistentie in de hand.

Ed Pieterse

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 65 gasten