Gedrag bijen rondom de kasten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Gedrag bijen rondom de kasten

Bericht door Berend » wo 20 mei 2009, 12:39

Een aantal weken staan er een tweetal bijenkasten te wachten om bevolkt te worden.
18 jaar geleden heb ik een aantal jaren geïmkerd met een aantal Carnica volken.
Wat ik mij kan herinneren gaven deze bijen nooit overlast,
ook niet als je vlakbij de kast stond (behalve voor de vliegopening dan).

Nu wil ik graag de hedendaagse ervaringen horen met betrekking tot gedrag van de bijen.
Dat bijen af en toe eens een slechte dag hebben is natuurlijk normaal, maar maakt het
veel uit met wat voor soort/ras ik weer ga imkeren?
Het gaat me dan speciaal om gedrag rondom de kast als deze gesloten zijn,
niet het gedrag tijdens het openen.

Ik heb nu een bijenstand opgezet achter in onze tuin op 3 meter afstand waar de grasmat eindigt.
Een foto voor de duidelijkheid.

Afbeelding

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Gedrag bijen rondom de kasten

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 20 mei 2009, 16:34

Hallo Berend,

Mijn bijen staan in een groenstrook in een woonwijk. Momenteel staan er zo'n 6 kasten, op minder dan drie meter van ons terras af. Ze hebben inderdaad wel eens een mindere dag, maar over het algemeen geven ze geen overlast. Mijn buren hoor ik nooit klagen (ik spreek mijn buren geregeld:D). Ik imker met zwarte bijen, alhoewel er denk ik wel wat Buckfast-bloed in zit. In de toekomst wil ik wel over op Buckfast. Je moet het gewoon proberen, ik denk dat het geen probleem oplevert.
Groet, Eddy

Nowa
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 04 mei 2009, 17:15
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Gedrag bijen rondom de kasten

Bericht door Nowa » wo 20 mei 2009, 16:54

Ik heb gehoord dat er soms wel veel bijen in het gras kunnen liggen (oudere of uitgeputte exemplaren), waardoor je niet op blote voeten in het gras kan lopen.
Is dit op de één of andere manier te vermijden?
Bevinden deze bijen zich dan in de hele tuin, of alleen de strook voor de kasten?

Ivo
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: Gedrag bijen rondom de kasten

Bericht door Ivo » wo 20 mei 2009, 17:16

de aanvliegroute (zeg maar polderbaan) ligt wel geheel over je grasmat... en dat is nou net de plek, als ze al niet in stemming zijn, om niet te gaan lopen / zitten. maar normaal gesproken is een meter of 3 wel acceptabel.
Ivo

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Gedrag bijen rondom de kasten

Bericht door Berend » wo 20 mei 2009, 18:38

Het is de 'buitenveldertbaan', m.a.w. de kasten staan 90 graden t.o.v. de grasmat. Op de foto van links naar rechts. Ik heb een scherm tussen de standplaats en het grasveld, dus ik hoop dat de bijen hoog over gaan vliegen.
Maar het maakt dus niet veel uit welk ras/soort bijen wat betreft het gedrag rond de kast?

remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Gedrag bijen rondom de kasten

Bericht door remolen » wo 20 mei 2009, 19:26

wij hebben een schutting staan tussen tuin en bijen en toch nog wel vaak wat bijen in het gras. Blote voeten mogen de kids niet in de tuin is al wel eens eentje in voeten gestoken.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Gedrag bijen rondom de kasten

Bericht door martin b » do 21 mei 2009, 16:41

Ik heb een afspraak met de koolmeezen gemaakt, ze krijgen de keus uit meerderen woningen. En in de winterdag wat voer, en zij zorgen er voor dat de fruitboompjes rupsvrij blijven.

Werk al jaren goed, ze zijn zo tevreden dat ze ook nog een deel van de kruipers weg werken.
Vooral als de jongen groot genoeg zijn om bijen te kunnen eten, zie je bij mij maar weinig bijen op de grond.

Daar ben ik blij mee, vooral omdat er in de buurt nog kleine kinderen zijn die nog wel eens aankomen. En we willen natuurlijk geen kinderen die gestoken worden, op welke manier dan ook.

martin

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Gedrag bijen rondom de kasten

Bericht door Berend » do 21 mei 2009, 18:54

Zou zo'n afspraak ook met kippen te maken zijn? Er lopen hier namelijk twee rond...

Nowa
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 04 mei 2009, 17:15
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Gedrag bijen rondom de kasten

Bericht door Nowa » vr 22 mei 2009, 15:11

Is er, behalve het houden van koolmezen, een andere oplossing om de bijen uit het gras te houden? Is er een mogelijkheid om deze kruipende bijen naar een bepaalde plaats (kindervrij) te lokken bijvoorbeeld?


Een scherm voor een aanvliegroute van max 3 meter zou inderdaad goed moeten werken; ik heb al iets gehoord van een scherm op 1 meter dat goed zou werken.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Gedrag bijen rondom de kasten

Bericht door martin b » vr 22 mei 2009, 17:08

Een scherm op 1 meter vind ik wel wat krap, voor de bijen. Zou dat alleen doen als het niet anders kan, maar de meesten kruipers zijn toch te vinden binnen die 3 meter. Vooral als er een scherm staat, op 3 meter, dan blijven ze meestal er wel voor.

Je kunt kruipers niet echt lokken, naar een bepaalde plaats, maar bij mij zitten de meesten op een plaat natuursteen, die daar ligt.
Misschien is dat om dat die steen warm wordt in de zon , en willen ze hun oude lichaam nog een beetje opwarmen.

Mijn ervaring met kippen is, dat ze zich aan geen enkele afspraak houden. Doen alles wat de baas hun heeft verboden, en hun eigen gang gaan.

martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten