apidea volkje uit laten groeien tot groot volk?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:
apidea volkje uit laten groeien tot groot volk?

Bericht door remolen » do 28 mei 2009, 11:27

Ik heb straks 6 koninginnen. 2 ga ik gebruiken voor invoeren in andere volken. Blijven er dus 4 over. Als ze goed aan de leg komen en het broed er goed uit ziet heb ik 4 te veel. Is het ook mogelijk om apidea volkjes uit te laten groeien tot grotere volken. Zo ja. hoe pak je dit dan aan? Ik heb maar 1 drieramer en een aantal 6 ramers.

groet Rene

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: apidea volkje uit laten groeien tot groot volk?

Bericht door AndreasH » do 28 mei 2009, 12:11

Hee,

Ik heb er verder nog niet zoveel verstand van maar ik zou zeggen: gewoon doen. Zet ze in de 3ramer en de 6ramer met genoeg ruimte en wat sluitblokken en kijk hoe het loopt. En hou ons op de hoogte ((-: Misschien in het begin wat bijvoeren ivm een mogelijk tekort aan vliegbijen?

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: apidea volkje uit laten groeien tot groot volk?

Bericht door LWPisa » do 28 mei 2009, 12:56

Dat is heel wel mogelijk. "moeilijke" optie is de raampjes uit de apidea met ijzerdraad/tie rips in lege ramen te bevestigen...redelijk wat gepiel, het is handig om met z;n twee-en te zijn daarvoor. Apideas zijn daarvoor wat minder geschikt dan bevruchtingskastjes met normale toplatten.

De "makkelijke" optie is de moer zoeken, in de 3/6-ramer te stoppen, een aangepast moerrooster erop en dan de apidea met open bodem (de schuif eruit) op een gat in de dekplank. Het is aan te raden bij deze methode nog wat natte jonge bijen erbij te doen zodat de apidea overvol zit en bij koude de moer niet met weinig bijen in een verder lege kast zit.

Je kan als het meerdendeel van het broed is uitgelopen ze ook gewoon in de 3/6 ramer afkloppen...maar dan ben je wel je broed en stuifmeelvoorraad kwijt...

Ik doe het vaak, dit soort minivolken uit laten groeien tot de honingvolken van volgend jaar.

Uitgebouwde ingeplaatse toplatjes zien er zo uit:

Afbeelding

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: apidea volkje uit laten groeien tot groot volk?

Bericht door Jaap van Assenbergh » do 28 mei 2009, 13:08

Hoi Rene,

Ik heb vorig jaar vanuit in EWK bevruchte moeren volken opgebouwd. Eerst gewacht tot de moer in de EWK uitlopend broed had.

Om het volkje te versterken een ander volk moerloos gemaakt en doppen laten aanzetten. Na een week de doppen gebroken. Het volk was dus hopeloos moerloos.
Vervolgens 2 ramen uitlopend broed met goed veel bijen en twee kunstofvellen per zesramer gehangen. (Eventueel nog een raam extra afslaan.)
Blijft er een ruimte over van 2 ramen en daar past precies een EWK in. De EWK er ingezet met het vlieggat (van de EWK) dicht.
De bijen van beide volken krijgen zo dezelfde geur.
Een dag later het vlieggat geopend op de stand dat de bijen er door kunnen maar de moer nog niet. Zo twee dagen laten staan.
De bijen van de EWK en het moerloze volk zijn nu met elkaar verenigd.
Vervolgens het glasplaatje uit de EWK gehaald en de moer kan door de hele kast lopen.
Als de moer goed in de zesramer aan de leg is kun je het glasplaatje weer in de EWK doen (moer niet in de EWK opsluiten) en de stand van het vlieggat zo zetten dat de moer er niet meer in kan. Het broed in de EWK loop uit en na een week of drie kan de EWK er uit en is op wat voer na leeg.
Je kunt ook de raat uit de EWK halen en in een raampje doen met elastiekjes.
De lege plaats opvullen met kunstraad en je hebt een mooi reserve volkje.

Zaak is wel dat je hem regelmatig een klein beetje bij voert (Drijf voeren). Niet te veel te gelijk maar b.v. om de 2 a 3 dagen een honingpotje vol. De moer blijft dan lekker aan de leg. Ook is het zaak om in de eerte weken te controleren of er geen doppen aangezet worden om een stille moerwissel voor te bereiden.

Dit principe zou ook kunnen met een Apidea maar dan zou ik het in een 10 ramer doen met wat sluitblokken, anders kom je ruimte te kort.

Jaap

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: apidea volkje uit laten groeien tot groot volk?

Bericht door Jaap van Assenbergh » do 28 mei 2009, 14:46

Hoi LWPisa,

Onze reacties hebben elkaar gekruist. Het idee is het zelfde. Moer met volkje versterken met bijen/broed uit een ander volk.

Jaap

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: apidea volkje uit laten groeien tot groot volk?

Bericht door LWPisa » do 28 mei 2009, 15:52

Hoi Jaap...yep.

Alleen...als er genoeg bijen in zitten dan zou je versterken achterwege kunnen laten als ze verder fris en vitaal zijn.

(dan winter je evt een klein volk op 3 ramen in, beetje risico...maar als alles goed gaat is dat is in het jaar erna minder snel in zwermstemming dan grotere volken omdat het moet investeren in groei tijdens de voorjaarsdracht...en maak je voor de robinia/linde er een fraaie vlieger van...)

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: apidea volkje uit laten groeien tot groot volk?

Bericht door remolen » wo 03 jun 2009, 17:43

dus een aantal jonge bijen van een ander volk zou ik er moeite loos bij in kunnen doen of wordt dat knokken? ben inderdaad van plan het broed in raampjes te maken met wat kunst en vliegwerk.

Maar ben wel bang dat er dan te weinig bijen zijn voor een drieramer. Dus een aantal bijen er bij zou mooi zijn. Uitlopend broed er bij hangen lijkt me ook geen optie omdat de bijen het mischien niet warm kunnen houden. ?

o ja en nog een vraag de drieramer heeft de opening veel hoger zitten! Als ik ze dan op dezelfde plaats zet komen ze dan niet in de war met de invliegopening?

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: apidea volkje uit laten groeien tot groot volk?

Bericht door remolen » wo 03 jun 2009, 20:17

Ideetje

Ik ga een drieramer klaarmaken. Monteer daar de raampjes van de apidea kastjes in een raam. Dan heb ik een drieramertje met maar weinig bijen. Dan ga ik wat jonge bijen aftappen van mijn hoofdvolkjes. Die zet in op de een of andere manier boven mijn apidea volkje die in de drieramer zit met een krant er tussen.

Ik weet alleen nog niet hoe ik dat moet uitvoeren. Een drieramer past geen honingkamer op of zo..

tips ??

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: apidea volkje uit laten groeien tot groot volk?

Bericht door LWPisa » wo 03 jun 2009, 22:04

Rene, als je de jonge bijen goed laat afvliegen en ze wat nat spuit zijn ze goed om mee te versterken. Ik zou het alleen niet tegelijkertijd doen maar eerst de raampjes inhangen en ze 2 dagen geven om te wennen en te bouwen en dan net zoveel jonge bijen toevoegen als dat ze zelf groot zijn (of iets meer). Dat kan je een week ofzo later herhalen. Als we goed weer hebben en je bij voorkeur ook goed voert (altijd suikerdeeg erop) dan kan het volk zelf ook nog behoorlijk groeien voor september, ze kunnen nog 3 a 4 cycli van broed doen.

L

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: apidea volkje uit laten groeien tot groot volk?

Bericht door remolen » wo 03 jun 2009, 22:23

hoe kan je het beste voeren in een drieramer?
heb je geen opzet rand bij of wel ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten