zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:
zwerm

Bericht door DE BIEZEN » ma 01 jun 2009, 11:12

Zaterdagmorgen een zwerm geschept. 's Avonds opgehaalt. Alle bijen in de zesramer.

Maar de bijen lijken niet in hun sas. Ze blijven onrustig over de kast lopen en onrustig rondvliegen. Daarom maar alles in een 10 ramer gedaan. Dacht dat het mogelijk te warm zou zijn in de zon. Maar ook vanmorgen is het nog hetzelfde. Zou de koningin zijn verongelukt??


Gerard

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door AndreasH » ma 01 jun 2009, 11:32

Hey hey,

Ik ben er nog niet zo lang mee bezig... Gewoon wat ideetjes....

Heb je de kast waar ze in zitten ingesmeerd met gras? Dan ruikt het wat lekkerder voor de bijen. Als de koningin verongelukt is dan zou je dat snel genoeg moeten merken, geen eitjes, ze bouwen niet echt goed, zijn lui etc etc. Als de zwerm niet teruggevallen is op de kast waar ze vandaan kwamen dan is de moer misschien later verongelukt. Maar wellicht nog een paar dagen wachten?

Tjonge, wat een geweldige toevoeging.. Al zeg ik het zelf *kucht* [:o)][}:)] Dat hoef ik je waarschijnlijk niet eens te vertellen allemaal... Maar toch. Als ik fouten maak hierin dan hoor ik het ook graag natuurlijk....

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

c.h.schomaker
Berichten:7
Lid geworden op:di 04 nov 2003, 17:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door c.h.schomaker » ma 01 jun 2009, 12:08

Beste colega imker,

de zwerm gewoon een nacht in de kelder in een zesramer. Het maakt wel uit of de zwerm er net hangt of al een dag of langer. Dan wil de zwerm terug naar die plek, dat is hun plek die is uit gekozen door de verkenners.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten