Zwaluwen en bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Zwaluwen en bijen

Bericht door pieter1 » wo 24 jun 2009, 21:13

Vlak bij onze bijenstal broedt dit jaar voor het eerst een paartje boerenzwaluwen. Nu zullen dat er de komende jaren waarschijnlijk steeds meer worden. Prachtig mooi natuurlijk vroeger zaten ze hier altijd in de buurt in een paar oude stallen die gesloopt zijn.

Heeft iemand ervaring met zwaluwen en bijen? De zwaluwen zijn druk aan het duiken in de aanvliegroute van de bijen. Maar ze kunnen hier ook vliegen pakken.

http://www.gojibes.nl

noëlvis
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 27 jun 2005, 21:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zwaluwen en bijen

Bericht door noëlvis » do 25 jun 2009, 18:43

Ik had vroeger ook drie vier nesten boerenzwaluwen. Zag ze eigenlijk nooit voor de bijenhal.

jammer genoeg zijn ze dit jaar niet meer teruggekomen [:(] vraag me af waarom en of ik ze ooit nog terug mag verwelkomen.

Maar ik zou zeggen niets van aantrekken laten vliegen en genieten van de prachtige vogels

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Zwaluwen en bijen

Bericht door jjmvaningen » vr 26 jun 2009, 08:53

Bij mijn kasten vliegen ze daaglijks langs en zullen best wel een aantal bijen uit de lucht plukken. Het gaat om de macht van de grote getallen en dan maken die paar gerichte vangsten mij niet uit.

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Zwaluwen en bijen

Bericht door Bok » vr 26 jun 2009, 12:50

Gelukkig is de bijeneter alleen nog dwaalgast.:D

Groet,

Peter

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Zwaluwen en bijen

Bericht door de vos roger » za 27 jun 2009, 08:44

Peter het is niet omdat die vogel bijeneter genoemd wordt dat hij alleen bijen verslindt hoor!
Ook libellen en andere insecten staan op zijn menu.
En die prachtige vogel met zijn bijzondere roep zou ik wel graag in mijn tuin eens zien.
Afbeelding

roger

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Zwaluwen en bijen

Bericht door maartenkleijne » za 27 jun 2009, 12:43

" Gelukkig is de bijeneter alleen nog dwaalgast."
Hij heeft al in Nederland gebroed en er wordt verwacht dat dat normaal gaat worden.
In Spanje zie ik veel bijenters maar nooit in de buurt van de bijen. Je jagen graag in de avondschemer op nachtvlinders. Overdag houden ze lang 'siesta'.

gr,
m

Ernst de Jonge
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 24 okt 2005, 21:13
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwaluwen en bijen

Bericht door Ernst de Jonge » di 30 jun 2009, 21:47

pieter1 schreef:Heeft iemand ervaring met zwaluwen en bijen? De zwaluwen zijn druk aan het duiken in de aanvliegroute van de bijen. Maar ze kunnen hier ook vliegen pakken.

Ik heb elk jaar stuk of 4 boerenzwaluwennesten, ook dit jaar, 4 tot 5 jongen per nest, betekent dat er nu ca. 26 zwaluwen rond mijn kasten vliegen. Over 6 weken zijn het er ca. 42. Ik zie ze ook regelmatig jagen voor de kasten langs. Als je weet hoe ongelofelijk veel insecten ze vangen, zullen er dus ook veel bijen in de zwaluwenmaagjes verdwijnen. Overigens heb ik gelezen, dat uit onderzoek is gebleken dat gierzwaluwen alleen darren vangen, omdat die niet steken, en werksters niet. Nu zijn gierzwaluwen geen zwaluwen, maar ik kan mij voorstellen dat zwaluwen hetzelfde doen.

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwaluwen en bijen

Bericht door pieter1 » wo 01 jul 2009, 19:04

Ernst de Jonge schreef:
pieter1 schreef:Heeft iemand ervaring met zwaluwen en bijen? De zwaluwen zijn druk aan het duiken in de aanvliegroute van de bijen. Maar ze kunnen hier ook vliegen pakken.

Ik heb elk jaar stuk of 4 boerenzwaluwennesten, ook dit jaar, 4 tot 5 jongen per nest, betekent dat er nu ca. 26 zwaluwen rond mijn kasten vliegen. Over 6 weken zijn het er ca. 42. Ik zie ze ook regelmatig jagen voor de kasten langs. Als je weet hoe ongelofelijk veel insecten ze vangen, zullen er dus ook veel bijen in de zwaluwenmaagjes verdwijnen. Overigens heb ik gelezen, dat uit onderzoek is gebleken dat gierzwaluwen alleen darren vangen, omdat die niet steken, en werksters niet. Nu zijn gierzwaluwen geen zwaluwen, maar ik kan mij voorstellen dat zwaluwen hetzelfde doen.


Een ervaringsdeskundige, bedankt voor je antwoord.

Ik heb ze zelf inmiddels ook een aantal keren bestudeerd en ze pakken regelmatig bijen. De bijen vallen de zwaluwen ook aan zodra ze in de buurt komen. Ik zie soms een zwaluw hoog in de lucht op een behoorlijke afstand achtervolgt worden door een paar bijen. De zwaluwen maken hiervan ook gebruik. Soms gaat een van de zwaluwen een beetje langzaam boven de kasten rondvliegen zodat hij wordt aangevallen, de andere zwaluw duikt op dit moment er bijlangs en pakt de bij uit de lucht. Volgens mij hebben ze geen voorkeur voor darren of het zouden darren moeten zijn die de zwaluwen achtervolgen. Dit is van deze grote afstanden niet te zien.

Groeten Pieter

johannes
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 19 aug 2007, 08:50
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica+Buckfast
Locatie: z.o. Drenthe
Contacteer:

Re: Zwaluwen en bijen

Bericht door johannes » wo 01 jul 2009, 23:34

Ernst,
Die 4 nestjes zijn volgend jaar zeker 6 of nog meer.
Dat handjevol bijen merk je niets van maar met jonge moeren wordt 't
toch een ander verhaal. Hier in de omgeving verblijft 'n groep
huiszwaluwen,die met 'n witte borst,en ik had 6 van 8 kastjes moerloos.
Ik heb het niet gezien maar ik verdenk ze wel.

Johannes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten