bouwen van bijenstal

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Leo
Berichten: 2
Lid geworden op: do 25 jun 2009, 19:14
Locatie: Nederland
Contacteer:

bouwen van bijenstal

Bericht door Leo » do 25 jun 2009, 19:24

Binnenkort heb ik een stuk grond waar ik een bijenstal op kan gaan bouwen (voor 10 kasten) Heeft er iemand bouwtekeningen , handige tips, waar moet ik op gaan letten, ...alle input is welkom.

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: bouwen van bijenstal

Bericht door pim123 » do 25 jun 2009, 22:03

Leo, ik gluur mee...de vloer van mijn toekomstige stal (2x4 meter) is net gelegd...

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: bouwen van bijenstal

Bericht door AndreasH » do 25 jun 2009, 22:48

Als je een dak hebt op de stal, zorg voor een regenton. Altijd handig om wat regenwater bij de hand te hebben en de bijen zijn je ook nog dankbaar voor de kroeg....

De 'rug' kun je met anti-worteldoek bedekken tegen tocht...

Erhm... Zet er een windmolentje op voor het opladen van de accu die je misschien wel gaat gebruiken om oxaalzuur te verdampen. Zonnecellen werkt ook prima trouwens. Ook als de zon niet schijnt (bewolking) zal'ie opladen.

Tot zover... Succes!

Oh jah, hou pleisters bij de hand voor het geval je op je vingers slaat :D

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

roenjeroen
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 17:28
Contacteer:

Re: bouwen van bijenstal

Bericht door roenjeroen » vr 26 jun 2009, 00:58

De keuze voor een dichte of open stal. Indien je kiest voor een open is het handig om de opening te plaatsen daar waar de zon opkomt zodat ze eerder wakker worden.

Een vluchtweg zodat je makkelijk weg kan rennen mocht er iets mis gaan.

Even kijken naar de afmetingen waarbinnen je kan bouwen zonder bouwvergunning. Niet te klein bouwen want anders kan je je kont er niet in keren.

Materiaal waar je het van maakt. Het schijnt zo te zijn dat betonblokken als wand net zo duur is als hout. De betonblokken gaan naar twee keer verven veel langer mee dan hout.

In plaats van een regenton zou ik een waterkraan nemen. Er is tenslotte water genoeg in Nederland en dan weet je ook zeker dat het schoon is.

Groetjes

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: bouwen van bijenstal

Bericht door AndreasH » vr 26 jun 2009, 08:50

In plaats van een regenton zou ik een waterkraan nemen. Er is tenslotte water genoeg in Nederland en dan weet je ook zeker dat het schoon is.

Weet niet of je dat zo handig kunt stellen om heel eerlijk te zijn. In regenwater zitten stoffen die bijen niet verdragen maar in gewoon kraanwater zeker te weten ook. Heb onlangs vernomen dat het gebruik van regenwater zelfs beter is als je een reisvolk hebt... Geen idee waarom maar ik kan me zo voorstellen dat de fluor in het kraanwater niet echt fijn is voor de bijen.... Die hebben immers geen tanden.

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: bouwen van bijenstal

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 26 jun 2009, 12:05

Aan het Nederlandse drinkwater wordt al sinds jaren geen fluor meer toegevoegd. Het drinkwater is absoluut betrouwbaar en dus ook niet schadelijk voor de bijen. Maar als je water nodig hebt om je handen eens af te spoelen is er toch niets tegen regenwater uit de ton.

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: bouwen van bijenstal

Bericht door jaap » vr 26 jun 2009, 20:57

plaats de bijen kasten op een bokje en niet te laag inverband met je rug.waar om niet op twee lange balken, als je met het eerste volk bezig bent dan weet het laatste volk dat je er aan komt.het bokje even aan een kant uitlaten steken zodat je er een raam aan kunt hangen.

jager

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: bouwen van bijenstal

Bericht door Jan Kruit » vr 26 jun 2009, 21:00

De Imkersvereniging Ter Apel en E.O. heeft een door de gemeente goedgekeurde tekening.
Zie http://www.imkersverenigingterapel.nl/schedule.htm
Als je een duidelijke tekening met maten wilt, mail dan maar even.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

malle pietje
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 09:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bouwen van bijenstal

Bericht door malle pietje » vr 26 jun 2009, 22:21

Let ook op, om de stal hufterproof te maken.
Dus degelijk, sterk en onbrandbaar zoveel als mogelijk.

good goan.

roenjeroen
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 17:28
Contacteer:

Re: bouwen van bijenstal

Bericht door roenjeroen » ma 29 jun 2009, 20:12

Om je handen te wassen in een regenton is inderdaad niks mis mee. Al kan ik mij wel enige bacteriegroei voorstellen als de ton in de brandende zon staat gedurende de zomer. Dat spuit ik liever niet op mijn bijen via een plantenspuit.

Wat de tekening betreft, het wil niet zeggen dat als een tekening in gemeente a goedgekeurt is dat deze dat ook wordt in gemeente b. Gemeenten hebben op dat punt niks met elkaar uit te staan.

Wel is het zo dat er tegenwoordig een schuurtje bijgebouwd kan worden in de tuin zonder vergunning. Vandaar dat ik daar even op gewezen heb.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten