Tot wanneer afleggers maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Tot wanneer afleggers maken

Bericht door AndreasH » zo 28 jun 2009, 22:52

Vraagje....

Tot wanneer ik ik een broedaflegger maken? Of uberhaupt afleggers maken?

Groeten,

Andreas

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Tot wanneer afleggers maken

Bericht door wilde » ma 29 jun 2009, 09:39

Andreas, je zet onder ieder bericht, dat je ecologisch tuiniert en bijnhoudt.
Op je site kan ik niet vinden dat je op enigerlei wijze ecologisch imkert.
Uit de vraag van dit item blijkt dat in elk geval ook niet, want een ecologische imker zal geen broedafleggers maken. Dat past niet in dat systeem, ook bijv. niet het houden van rasbijen.
Zou je dat niet eerst eens nader uitleggen?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Tot wanneer afleggers maken

Bericht door AndreasH » ma 29 jun 2009, 10:03

Ik wil ecologisch gaan imkeren, ben dit jaar begonnen (met imkeren) dus weet er nog niet zoveel van. Dat een ecologisch imker geen broedafleggers maakt wist ik dus niet....

Ik zal eens een post wijden aan het fenomeen....

En nu weer on-topic aub...




Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Tot wanneer afleggers maken

Bericht door wilde » di 30 jun 2009, 10:03

Aan ieder topic verbind je die tekst en nog steeds. Het is dus zeer on-topic. Je verwijzing is nog steeds onjuist ............
Als je niet weet wat ecologisch imkeren inhoudt is het wel erg arrogant om er naar te blijven verwijzen.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Tot wanneer afleggers maken

Bericht door AndreasH » di 30 jun 2009, 10:28

So be it...

Btw.... Je kunt het ook anders lezen... Duurzaam en ecologisch tuinieren. Imkeren. Energieopwekking.

De intentie om het ecologisch te doen is er in ieder geval. Dat ik de ervaring mis weet ik maar al te goed.... Mijn vraagstelling is dus, het ecologische in gedachten houdend, verkeerd. Maar nu ik weet dat broedafleggers er niet bij horen zal ik er zeker rekening mee houden.

Nuff said....

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
Hego
Berichten: 82
Lid geworden op: di 17 feb 2009, 16:38
Locatie: Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: Tot wanneer afleggers maken

Bericht door Hego » di 30 jun 2009, 13:16

Andreas,

Als biologische hobbytuinier, waaronder ik versta het tuinieren zonder chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmeststoffen, zal ik proberen je vraag te beantwoorden:

Volgens het nieuwe NBV boek 'Bijhouden, hoe doe je dat' (warm aanbevolen) kun je afleggers maken tot begin juli. Mij lijkt dit erg laat, zeker als je vroeg wilt inwinteren. Maar ik hoop dat er meer reacties komen van ervaringen van anderen.

Ik waardeer de inzet van de heer de Wilde om het ecologisch imkeren te stimuleren. Alleen weet ik niet of het verstandig is om een beginnend imker daar mee te confronteren. Verder heb ik uit een gesprek met een biologisch-dynamische imker begrepen dat deze methode niet mogelijk is als je overdag niet in de buurt van de bijenstand bent (bijv. wegens werk). Dit vanwege de natuurzwermen. Maar ik heb er inderdaad weinig kennis van. Wellicht kunnen we een nieuw onderwerp starten waarin de heer de Wilde en anderen hun ecologische bedrijfsmethode kunnen uitleggen? Ik zie dat graag met belangstelling tegemoet!


Henri

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Tot wanneer afleggers maken

Bericht door AndreasH » di 30 jun 2009, 13:47

Hee Henri,

Ik ben er helemaal voor, een nieuw topic omtrent dit alles. Ik zit hier tenslotte om te leren. [:)]

Als het natuurzwermen geen optie is zou ik het in ieder geval zo ecologisch verantwoord willen doen. Want net als met een tuin.... Zelf doe je niet aan kunstmest en onkruid verdelgen en noem maar op, maar als je een buurman hebt die kwistig met het gif strooit dan heb je er nog niet zo heel veel aan helaas.

Het kunstzwermen maken is dan misschien wel het enige wat je niet ecologisch doet....

Meer informatie en kennis is zeer gewenst inderdaad!

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Tot wanneer afleggers maken

Bericht door pxsloot » di 30 jun 2009, 13:52

Bij de ZDF is er afgelopen zondag een item geweest over de duitse vereniging Mellifera e.V., die het imkeren op een bijenvriendelijke manier bevordert.

Alle info en links naar de uitzending:
http://www.imkerplatform.nl/component/content/article/38-televisie/57-bijen-in-duitsland

De vereniging: http://www.mellifera.de/mellifera/mellifera.nl.root/index.html

grgr

Peter S.

Onderteken de petitie http://stopbijensterfte.petities.nl

berry
Berichten: 81
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 11:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Tot wanneer afleggers maken

Bericht door berry » di 30 jun 2009, 19:20

Wat een zwamverhalen.

Kunnen jullie je niet richten op de vraag die gesteld is.



Met vriendelijke groet
Berry de Bruyn

http://www.hilverhoning.nl

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Tot wanneer afleggers maken

Bericht door Ati » di 30 jun 2009, 20:10

ter info:
Ik heb over broedafleggers en ecologisch tuinieren een nieuw topic gestart bij Bedrijfsmethoden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten