Feed Bee

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39
Re: Feed Bee

Bericht door hansjochem » za 26 jul 2014, 14:09

Semar, dat doe ik allemaal maar desondanks hebben mijn bijen een tekort. Freek, Harderwijk is wat anders dan Rotterdam buitengebied met louter en alleen weiland. En de onderzoeken over het spul zijn lovend, dus waarom zou ik mn bijen tekort doen? Van principes kunnen ook zij niet leven
Using Tapatalk

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door ndj » za 26 jul 2014, 14:16

Freek schreef:Is zoiets nou nodig, een stuifmeel vervanger?
Mijn bijen komen hier thuis met allerlei pollen zelfs de kleinste volkjes (kielers) halen vaak pollen...
Omgeving is stedelijk, maar het lijkt mij dat hier voldoende bloeit.

Freek
In een stedelijke omgeving is gewoon meer voor de bijen te halen.

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Feed Bee

Bericht door hansjochem » za 26 jul 2014, 14:18

Ndj, in algemeenheid wel ja. Maar generaliseren leidt altijd tot misvattingen. Om dat te voorkomen schreef ik ook buitengebied erbij, met weiland. Op weiland is niets te halen
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door Hans van der Post. » za 26 jul 2014, 21:42

ndj schreef:Een fabrikant zal inspringen "op het gat in de markt". Hier ook weer zoiets. Het op de markt brengen van een surrogaat voor de prijs van rond de €100, -.
Het is een schijnoplossing in mijn ogen. De oorzaak van het tekort moet worden aangepakt. Deze oorzaak is in mijn ogen een gebrek aan bloemenweide. ( Of teveel bijen, het is maar net hoe je het bekijkt. In sommige bewegingen moet men juist de natuur z'n gang laten gaan, en dat zou idd ten koste van de honingbij gaan).

Wel vreemd vind ik, dat men naast de Feed Bee geen flinke zak zaad krijgt om de bijenweide te verbeteren. Dat zou misschien een aardige bij-drage leveren ter ondersteuning van de bijenwijde.
Maar ja, dan is de fabrikant dief van eigen portemonnee.
Helemaal mee eens. :!: :!: :!:
Vraag me af of gewoon fondant stimulerend werkt.
Zal zeker! Dan gaan bijen meer stuifmeel halen als er meer open broed in de volken is.

Zou willen dat ik feed bee had uitgevonden. :whistle:
!Hans.

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Feed Bee

Bericht door hansjochem » za 26 jul 2014, 21:52

Hans, ipv reageren op een gevoel is het wellicht beter eerst de feiten te onderzoeken. Een mening gebaseerd op feiten wordt een oordeel. En alleen op basis van een oordeel kun je nuchter en weloverwogen handelen. Google en check de diverse onderzoeken eens o.a. in de journal of apicultural research. Ze hebben gekeken naar de eiwit vet opbouw tgv voeren van echt stuifmeel, feedbee, beepro en oud stuifmeel. Feedbee benadert echt stuifmeel, beter dan bee pro en heeft ook een groter eiwit vet lichaam opbouw tot gevolg dan oud stuifmeel. Dus wellicht kun je er je voordeel mee doen. En zo komen we stapje voor stapje dichter bij het bijenparadijs:D
Laatst gewijzigd door hansjochem op za 26 jul 2014, 23:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Using Tapatalk

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door ndj » za 26 jul 2014, 22:43

hansjochem schreef:Ndj, in algemeenheid wel ja. Maar generaliseren leidt altijd tot misvattingen. Om dat te voorkomen schreef ik ook buitengebied erbij, met weiland. Op weiland is niets te halen
Volgens jou redenering hadden ze eerst Feed Bee moeten uitvinden, en toen de bij. Waren we ook niet in de problemen gekomen.

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Feed Bee

Bericht door hansjochem » za 26 jul 2014, 22:56

Ndj. Ik heb de ontwikkeling van internet vanaf redelijk in het begin tot nu meegemaakt. Ik kan me nog krantenartikelen herinneren waarin sommigen repten van een wereld waar mensen kennis namen van onderzoek en ontwikkeling en daarop hun mening baseerden. Helaas is niets minder waar lijkt het. We hebben meer toegang tot onderzoeksgegevens, journals, testresultaten etc dan ooit, maar niemand neemt er notie van. Sterker nog, tegenwoordig lijkt de emotie en het gevoel belangrijker dan de ratio. Waarom mn mening valideren met onderzoeken? Mn gevoel is veel belangrijker. Feedbee lijkt een goede aanvulling te zijn igv een stuifmeelarme periode. Net zoals vitaminenpillen dat voor ons zijn. Waarom t hoofd afwenden en zonder de feiten te checken blijven vasthouden aan de mening. Waarom niet je voordeel er mee doen?
Using Tapatalk

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Feed Bee

Bericht door ndj » za 26 jul 2014, 23:37

hansjochem schreef:Ndj. Ik heb de ontwikkelung van internet vanaf redelijk in het begin tot nu meegemaakt. Ik kan me nog krantenartikelen herinneren waarin sommigen repten van een wereld waar mensen kennis namen van onderzoek en ontwikkeling en daarop hun mening baseerden. Helaas is niets minder waar lijkt het. We hebben meer toegang tot onderzoeksgegevens, journals, testresultaten etc dan ooit, maar niemand neemt er notie van. Sterker nog, tegenwoordig lijkt de emotie en het gevoel belangrijker dan de ratio. Waarom mn mening valideren met onderzoeken? Mn gevoel is veel belangrijker. Feedbee lijkt een goede aanvulling te zijn igv een stuifmeelarme periode. Net zoals vitaminenpillen dat voor ons zijn. Waarom t hoofd afwenden en zonder de feiten te checken blijven vasthouden aan de mening. Waarom niet je voordeel er mee doen?
Natuurlijk zal de producent van WC-eend zeggen dat WC-eend beter is. Net als een of andere dierenpartij beweert, dat uit onderzoek is gebleken, huppelde pupenz.

Kennis en onderzoeken zijn nodig, maar de basis moet wel goed zijn.

Als ik zie dat de ecologie met heel veel onderzoeken naar de knoppen gaat, kijk, dan raakt het mijn gevoel.
Dan kan men wel geen vlees eten, met een flinke pot vit. B12 naast je bord. Bijen gaan houden op de Oostvaardersplassen, waar geen bloemetje meer groeit, omdat het over begraast is. Mag je SBB ook nog een flinke duit voor betalen ook. Dit alles is surrogaat. Nieuwe natuur noemt men dat tegenwoordig.
Bijenhouden met suikerwater en Feed Bee, zal daar prima gaan. Maar je krijgt wel surrogaat honing.

Ik pluk liever een maaltijd boontjes uit de tuin. Vegaburgers gaan er bij mij niet in. Dat is surrogaat voor de verwende West-Europeaan.

Laat de boeren 1 ha inzaaien met een wildmengsel. Wat overigens ook heel goed is voor insecten. Variatie van planten en dieren dus. Bij insecten en bloemen begint het leven. Niet met surrogaten. Die boer maait ongeveer 100 pak prima kruidig hooi, wat uitstekend is, als hij een zieke koe heeft. Bespaart da kosten.

Zoek dat eens op op internet, of daar ook onderzoeken naar zijn geweest.

Vindt jij daar onderzoeken over op internet?

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Feed Bee

Bericht door hansjochem » zo 27 jul 2014, 00:12

Ndj. Heb je het onderzoek, de onderzoeken gelezen? Heb je gezien wie het heeft uitgevoerd? Was dat de fabrikant? En ik zou het toejuichen als jij de boeren in Nl kunt overhalen wildmengsel in te zaaien. Hoeveel heb je er al overgehaald?
Using Tapatalk

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Feed Bee

Bericht door hansjochem » zo 27 jul 2014, 00:18

Ndj. Ik stel ook maar de vraag aan jou? Hoe kom ik nu aan mn stuifmeel voor de bijen in een weilandgebied. Weilanden zijn niet van mij. Reizen is niet ecologisch verantwoord.
Using Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten