bijenhuis, je bijen ´verdekt opgesteld´

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

bijenhuis, je bijen ´verdekt opgesteld´

Bericht door semar » vr 17 jul 2009, 20:02

Mischien heeft iemand iets aan deze tips,

bijen in de achtertuin, zorg vaak voor nodeloze ongerustheid bij de buren en bij jezelf.
woon in amsterdam, heb 1 volk in de schuur staan met een flexibele tunnel (het soort dat voor de afzuiger wordt gebruikt) door de muur.tunnen doorsneden ±10cm groot gat in de voorzijde kast geboordt ±8cm doorsnedem, die steek je door een aluminium bevestigingsring en die bevesteg je zo opde muur en de kast.
1,voordeel alleen je directe buren zien het, en ik heb door onder- vinding geleerd; wat je niet ziet heb je geen last van.
2,voordeel je kunt somige (het moet vandaag gebeuren)klussen ook uitvoeren als het regend.
de bijen vliegen naar de lamp en niet over de schuting om de buren te pesten (de wachtbijen bij de ingang hebben niet door dat je in de kast aan het graven bent).
als je klaar bent licht uit, deur open en binnen 10 minuten zijn de bijne door de open deur bij het vlieggat terug.
3, je kunt in de bijen werken zoder dat de hele buurt op je vingers staat te kijken (en dus veel minder last van ingebeelde overlast.
4,je heb binnen geen dak nodig dekplank is genoeg.
heb de boden er omgekeerd (naar achtergericht) onder bijen kunnen daardoor makelijk extra ventileren en hebben een plekje omn te baarden´met warm weer zonder de buren bang te maken


heb dit volk als controle volk (de rest staat in het park ±800m verderop, als ze in het ´bijenhuis´ruimte tekort hebben dan is dat daar ook zo.
wel is het aan te raden om zqwermtrage bijen te houden.

Afbeelding
Afbeelding
voorkant schuurtje ingang netjes in het perkje weggewerkt.
Afbeelding
verbinding muur voorkant kast
Afbeelding
de kast zoals die derect achter de muur staat
Afbeelding
vliegspleet open en bij erg warm weer kunnen ze lekker buiten afkoelen
Afbeelding
gezien vanaf de tuin
Afbeelding
gezien vanaf de keuken

heb deze opsteling al 10 jaar en bevalt mij uitstekend.

vriendelijke groeten
Semar (dominique)

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: bijenhuis, je bijen ´verdekt opgesteld´

Bericht door Berend » vr 17 jul 2009, 21:02

:D

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: bijenhuis, je bijen ´verdekt opgesteld´

Bericht door Robbert » vr 17 jul 2009, 21:12

Mooie oplossing zeg. Je zou er zelfs meerdere volken kunnen houden. Ik neem aan dat die dan wel een aparte ingang moeten hebben in de muur?

Is het overdag helemaal donker in je schuur zodat er geen bijen "achter het raam" blijven hangen die van de vliegplank af komen?

Gebruik je warm of koud bouw ten opzichte van de ronde ingang waar je die flex buis aan hebt zitten?

Dit brengt mij ook weer op nieuwe ideeen.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: bijenhuis, je bijen ´verdekt opgesteld´

Bericht door semar » zo 19 jul 2009, 10:05

in de loop van de 10 jaar is de beplanting v.d. tuin wat verandert, vroeger standen de bijen in aan de andere kant van de schuur.
op foto2 zie je dan ook lings en rechts nog een opening voor eventueel meer tunnels (toen ik hier pas woonde was ik wat over ijverig) had daarvoor de bijen op zolder met tunnel door raam naar buiten (raampje uitgetikt, glas een een kant vervangen door hout)de tunel was toen meer den 1.5 meter en op vier hoog is er zeker niemand die daar erg in heeft, met flexibele tunels hoeft de kast ook niet per se direckt achter het gat te staan.
de hoeveelheid kasten die je zo kunt plaatsen is natuurlijk wel wat beperk als het gaat om verdekt opgesteld te staan.[;)]

Dit schuurtje stond er al en is niet echt ideaal, op de foto´s kun je zien dat ik de ruiten aan de binnenkant met zwart plak plastic heb afgeplakt.het raam aan de andere zijde van de deur heb ik verwijderd(cq gesloopt) zadat ook een enkele achtergebleven bijen naar buiten kunnen. als ik darren kop gooien de werksters de popen door de achter deur (foto baardje) op de stenen vloer van de stal en slepen ze dan keuerig onder de (aan ondekant wat afgerotte) deur door naar buiten.
Met het raam verwijderd kunnen de bijen die per ongeluk door de achterdeur buiten komen door het raam weer bij het vlieggat komen.De vlieg bijen gebruiken de tunnel omdat vanaf het vlieggat direct gevlogen kan worden,de achterdeur vinden ze alleen op de tast en is favoriet om grote afval stukken naar buiten te werken en om te ventileren en te baarden, de schuur is onder een oude paardenkastangne en door het ene open raam komt natuurlijk alleen wat schemerlicht naar binnen.
Een ander voordeel is dat de op de grond gevallen grijsjes door het stretselen in de loop van een paar uur weer keurig tegen de buitenkant van steling en kast weer naar binnen trekken.
wel moet je de boden ventilatie in de winter helemaal open laten anders schimeld het volk weg.

Afgelopen maand kwam ik nog achter een ander voordeel van deze opstelling, (de kast was toen topzwaar 3 volle honingbakken erop).
Toen ik thuiskwam vlogen er veel bijen door het raam naar buiten en was er een opstoping buiten de ingang, het bleek dat de bijkast waarschijlijk door een kat uit balans was gebracht en achterover van de stelling gekukeld, lag schuin achterover tegen opgeslagen spullen aan gelukkeig waren de bakken alleen flink van elkaar geschoven en de ramen nog op hun plek maar de bijen lekten natuurlijk konstant weg en zaten veel buiten op de kast.
heb alles rustiig kunnen terug zetten de tunnel was losgeschotenen hing langst de muur naar beneden Dus geen boze wachters). het terug aankoppelen was wel een pijnlijke klus[:o)] (zat natuurlijk vol met verwarde wachtbijen en haalsters die van het veld terug komen (they where not amused). Maar de buren zaten in de tuin ernaast gewoon hun ding te doen, ik betwijfel of dat met een gewone opsteling ook zo zou zijn[}:)]

staan uit gewoonte in koude bouw, zal volgend jaar eens warmbouw proberen en kijken hoe dat uitwerkt, (bij dadant kasten kun je bijde gebruiken.

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: bijenhuis, je bijen ´verdekt opgesteld´

Bericht door Robbert » zo 19 jul 2009, 12:26

Bedankt voor de extra uitleg. Prachtig verhaal. Ik zie steeds meer oplossingen om toch bijen in mijn eigen tuin te gaan houden. Vind het nog steeds een beetje eng i.v.m. de buren en omgeving. Met name de zwermtijd en de vakantie periode als je er niet bij bent. Zoals je al zei op deze manier zit niemand je op de vingers te kijken als je in de kast bezig bent.

Groeten,

Robbert

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: bijenhuis, je bijen ´verdekt opgesteld´

Bericht door semar » zo 19 jul 2009, 13:38

als je grotebijenvolken in de achtertuin heb kun je eigenlijk niet op vakantie in het seizoen (zelf ga ik tussen september en eind april),een lang weekendje weg kan wel als je eerst op doppen controleert.
het blijft gevoelig heb in de afgelopen 10 jaar maar 2 maal (afklopen) een zwerm gehad, die dan gelukkig in het hoogste puntje van de 25meter hoge kastangneboom terucht kwam. Na 1 dag hangen vertroken ze naar betere gebieden.
dit brengt wel voor korte tijd paniek bij de (thuiszijnde) omwonenden teweeg, je moet in je achterhoofd houden dat je indien mensen met echte overlast komen (of echt heel bang zijn) je de kast moet loskopelen en anders onderbrengen.(vandaar de low tech opstelling).
hou sinds bovengenoemde incident de bijen wekelijks in de gaten (doppencontrole), knip de moeren werk met buckfast (zwermtraag bij voldoende ruimte)en zorg dat het volk niet te groot wordt (Ideaal om reserve volkjes te vormen. af en toe een 6 raamer bijen afnemen)((mijn bijenstand is in het park op ± 1000 meter afstand)
dit is meer een thermometer volk voor het voorjaar[;)] en gezelig thuis ook een volkje hebben. serieuze oogsten (zoals dit jaar) zijn dan ook een uitzondering omdat ik dit volk klein houdt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten