voerramen overhangen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Leo
Berichten:2
Lid geworden op:do 25 jun 2009, 19:14
Locatie:Nederland
Contacteer:
voerramen overhangen

Bericht door Leo » zo 19 jul 2009, 15:01

vraag 1: Ik heb een aantal kasten vol met honing. Volle honingramen en volle broedramen met honing (2e bak). Nu wil ik de honingramen slingeren, maar de broedramen (vol met honing) overhangen naar kasten met zeer weinig voer (wel veel broed). Kan dit?

vraag 2: De kasten met weinig voer al wel wat bijgevoerd maar wil event. met overhangen het bijvoeren met alleen "suikerwater" uitstellen naar september (inwinteren). Hoeveel ramen moet ik overhangen?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: voerramen overhangen

Bericht door A.A. Staals » zo 19 jul 2009, 16:25

Leo schreef:
vraag 1: Ik heb een aantal kasten vol met honing. Volle honingramen en volle broedramen met honing (2e bak). Nu wil ik de honingramen slingeren, maar de broedramen (vol met honing) overhangen naar kasten met zeer weinig voer (wel veel broed). Kan dit?

vraag 2: De kasten met weinig voer al wel wat bijgevoerd maar wil event. met overhangen het bijvoeren met alleen "suikerwater" uitstellen naar september (inwinteren). Hoeveel ramen moet ik overhangen?

Leo
Volle ramen honing allemaal slingeren. Lege bebroede ramen terug geven de koningin legt hier graag in. Onbebroede ramen worden nu niet meer belegd. Niet wachten met voeren tot september maar nu zachtjes aan beginnen om de koninginnen te stimuleren een flink broednest aan te leggen. Vergeet nu ook de varroa bestrijding niet.

ad staals

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: voerramen overhangen

Bericht door Dirk Blanken » zo 19 jul 2009, 17:56

Leo,
De bijen zijn weer roofzuchtig.
Om roven te voorkomen op de stand kan je volken heel vroeg in de morgen openmaken en vooral snel werken met vochtige handdoeken zodat er maar twee ramen vrij zijn.
Als je ramen met honing wilt geven doe dat dan ,s avonds laat om een uur of negen.
De ramen met open honing moeten vrij zijn van bijen dus eerst de honingkamer boven een uitlaatbord zetten.
Ik zou ze 2 of meer ramen geven.
Gun de rovers geen kans en dek de uitdeelbakken onder met een uitlaatbord af en boven met een vochtige handdoek.
Hoe beter je roverij weet te voorkomen hoe makkelijker je kan werken in de volken.
Geen nodeloos gerommel in de volken meer.
Een raam met eitjes zegt dat de koningin goed aan de leg is, basta de kast weer dicht.

Dirk



dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten