Poppen op de vliegplank

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Domblondje
Berichten:26
Lid geworden op:di 26 mei 2009, 16:25
Contacteer:
Poppen op de vliegplank

Bericht door Domblondje » ma 20 jul 2009, 09:28

Vanochtend zag ik de bijen 3 poppen naar buiten slepen. Wat wil dit zeggen?

Domblondje

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Poppen op de vliegplank

Bericht door AndreasH » ma 20 jul 2009, 09:34

Onderkoeld? Weinig dracht? Te weinig ruimte (waren het darrenpoppen?). Kan van alles betekenen.....

Domblondje
Berichten:26
Lid geworden op:di 26 mei 2009, 16:25
Contacteer:

Re: Poppen op de vliegplank

Bericht door Domblondje » ma 20 jul 2009, 10:11

In de kast zit een jonge moer die net aan de leg is. Ik heb de kast vorige week open gemaakt en het zag er volgens mij, met mijn beginnenskennis, normaal uit (veel gesloten broed, aantal ramen met voer, aantal nog niet belegde ramen). Ik kan niet beoordelen of het darrenpoppen zijn. Volgens kenners is er nog voldoende dracht.

Domblondje

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Poppen op de vliegplank

Bericht door Jozef Maier » ma 20 jul 2009, 10:57

Domblondje schreef:
In de kast zit een jonge moer die net aan de leg is. Ik heb de kast vorige week open gemaakt en het zag er volgens mij, met mijn beginnenskennis, normaal uit (veel gesloten broed, aantal ramen met voer, aantal nog niet belegde ramen). Ik kan niet beoordelen of het darrenpoppen zijn. Volgens kenners is er nog voldoende dracht.

Domblondje


Het kan kalkbroed zijn. Imkers hier in de omtrek hebben er last van.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Poppen op de vliegplank

Bericht door AndreasH » ma 20 jul 2009, 12:02

Als het inderdaad kalkbroed is (dat herken je wel als je het ziet, gemummificeerde poppen worden naar buiten gebracht) dan moet je even wat extra maatregelen nemen. Onder andere je materiaal schoonmaken tussen iedere behandeling die je uitvoert. Thymol of mierenzuur kun je ook gebruiken om de schimmel te doden. Doe je meteen je varroabehandeling uitvoeren daarmee....

Doe eens een foto neerzetten hiero (-:

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Domblondje
Berichten:26
Lid geworden op:di 26 mei 2009, 16:25
Contacteer:

Re: Poppen op de vliegplank

Bericht door Domblondje » ma 20 jul 2009, 12:20

Bedankt voor de info, ik ga zo snel mogelijk actie ondernemen! Ik neem aan dat ik de kast die ernaast staat ook meteen onder handen genomen moet worden?

Domblondje

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Poppen op de vliegplank

Bericht door AndreasH » ma 20 jul 2009, 13:46

Als (!!!) het kalkbroed is dan komt dat door een schimmel. Die neem je heel makkelijk mee op je bijtel of andere onderdelen die je in de kast gebruikt. Dus, mocht je ook nog leren handschoenen hebben, wellicht eens goed warm wassen (is het model er wel uit maar vooruit)...

Eigenlijk zou je alle materiaal moeten ontsmetten maar dat vergt wel dat je een nog een extra stel kasten hebt staan. Wat misschien niet zo is natuurlijk.

Gr,

Andreas

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Poppen op de vliegplank

Bericht door joselito » ma 20 jul 2009, 16:43

Probeer eerst maar eens uit te vinden wat het is. Misschien zijn het maar gewone darrenpoppen. Als ze besluiten om niet meer te zwermen dan worden die wel eens verwijderd.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Poppen op de vliegplank

Bericht door maartenkleijne » ma 20 jul 2009, 18:23

Ik heb in eerdere jaren ook veel darrenpoppen gezien met varroa erop die door de bijen verwijderd waren.

gr,
m

Domblondje
Berichten:26
Lid geworden op:di 26 mei 2009, 16:25
Contacteer:

Re: Poppen op de vliegplank

Bericht door Domblondje » di 21 jul 2009, 23:48

Vanochtend vond ik een leeggezogen darrenlarf op de plank. Heb vandaag, na bezoek aan bijenmarkt (erg leuk!), met mede imksters in de dop (of hoe heten vrouwelijk imkers?) de kast doorgespit, maar we hebben niets afwijkends gevonden. Misschien is de darrenslacht is begonnen, zoals H. Storck beschrijft in het boekje "Bij het vlieggat"?

Domblondje

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten