Ervaring met microscoop?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

graskees
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 17 mei 2004, 17:29
Contacteer:

Ervaring met microscoop?

Bericht door graskees » za 25 jul 2009, 23:28

Heeft er iemand ervaring met een microscoop om stuifmeel te kunnen bekijken?
Zelf heb ik gemerkt dat je ongeveer 400x nodig hebt. Nu zijn er heel wat types te koop. Oa. kleine usb types. Maar wat is een goede niet te dure microscoop? Bv die van de Lidl met usb aansluiting.

Kees.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Ervaring met microscoop?

Bericht door willem » zo 26 jul 2009, 11:18

graskees schreef:Maar wat is een goede niet te dure microscoop? Bv die van de Lidl met usb aansluiting.

Kees.


Als je serieus aan de slag wil moet je de Lidl en aanverwante toestellen vergeten. Kinder speelgoed. Kinderen hebben er overigens ook niets aan, die zijn beter af met een stereo-loup.
Voor stuifmeel onderzoek en vele andere toepassingen is een vergroting van 400x voldoende. Wat heb je nodig ? wel een microscoop met een kruistafel, een condensor en een al dan niet ingebouwde lamp.
Op marktplaats staan regelmatig Olympus microscopen te koop b.v. de E-serie of de CH-serie tussen de 90 en de 250 euro afhankelijk van de uitvoering. Voor deze types is nieuw weinig meer te koop dus zo kompleet mogelijk aanschaffen. Voor Zeiss, ook geen slechte keus, geld hetzelfde. Voor verdere informatie klik hier: Microscoop dan naar Artikelen ==>Voor beginners ==>Help! ik zoek een microscoop. En Voila
Voor nieuw is deze een aanrader : Euromex

Sucses en veel lees- en kijkplezier
Groeten, Willem

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Ervaring met microscoop?

Bericht door Jeroenvt » ma 27 jul 2009, 23:24

Ook Euromex is tweedehands te krijgen. En dan zijn er ook nog onderdelen los. Ik kocht er één op Marktplaats met spiegel, een schoolmicroscoop van twintig jaar oud, maar in goede staat. Kon er gewoon een electrische lamp voor kopen. En die USB. Kun je als je een beetje spaart ook los kopen, ik geloof dat Euromex ze zelf ook levert. Overigens, die Lidls waren altijd (even checken) van het merk Bresser (Bresser Biolux AL is degene met kruistafel, de NG is zonder). Ik heb er nooit doorheen gekeken, misschien Willem wel, en hoewel geen topkwaliteit lees ik toch her en der op het www wel positieve berichten.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Ervaring met microscoop?

Bericht door AndreasH » di 28 jul 2009, 09:57

Is dan wel geen microscoop maar toch wel leuk misschien:

http://conradelectronic.m11.mailplus.nl ... xDESyISIwc

Een Endoscoop voor 29 euro die je op je computer kunt aansluiten (laptop wel handig in zo'n geval overigens). Kun je in de bijenvolken kijken zonder de kast open te maken. (-:



Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Johannes Hellenthal
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 01 aug 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ervaring met microscoop?

Bericht door Johannes Hellenthal » wo 29 jul 2009, 10:49

graskees schreef:Maar wat is een goede niet te dure microscoop? Bv die van de Lidl met usb aansluiting.

Kees.



Mijn lidl doet het prima! en hij komt van een zeer goede Duitse firma.
Wat kost een Microscoop wel niet waar foto,s en filmpjes mee op kan nemen.

Yvan Lindekens
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 01 nov 2009, 07:53
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Ervaring met microscoop?

Bericht door Yvan Lindekens » zo 01 nov 2009, 09:14

Als ervaren microscopist (>35 jaar ervaring) kan ik Willem en anderen bijtreden in het advies om een tweedehands toestel van een goed merk aan te schaffen. In tegenstelling tot hem ben ik evenwel niet enthousiast over Euromex microscopen. Hun microtomen zijn eenvoudig maar degelijk, de microscopen vind ik iets minder geslaagd.

Daarenboven raad ik beginners ook steevast aan, als eerste instrument een klein en eenvoudig model aan te schaffen. Grote en populaire microscopen als de Reichert Zetopan, de Zeiss Universal, De Olympus BH of de Wild M20 ogen imposant (zijn ze ook), maar je bent er niet veel mee als je niet voldoende ruimte hebt om het toestel een vaste opstelling te geven en een vaste opstelling is maar zinvol als zo'n microscoop ook echt vaak gebruikt wordt. Reken daarbij ook, dat een dergelijk toestel niet in een paar seconden correct ingesteld is...

Hoewel ze dezer dagen weinig populair zijn, ben ik nog steeds voorstander van het klassieke rechte en kantelbare, monoculaire microscoopstatief, zeker voor occasioneel gebruik. Dergelijke statieven zijn doorgaans spotgoedkoop, net omdat ze moeilijk een koper vinden. Ze zijn mechanisch betrekkelijk "eenvoudig" van bouw, waardoor gebreken des te gemakkelijker opvallen en men miskopen kan vermijden.

"Klassiekers" in dit genre, waar ik ooit mee gewerkt heb en die ik erg degelijk vond, zijn bvb. de Leitz GO- en BO-statieven, De Reichert MC- en CSM-modellen,de Olympus G-statieven met als top of the bill het model GB. Verder sommige niet in detail geïdentificeerde dergelijke statieven van CTS, Zeiss Winkel, Hensoldt, Baker, Will-Wetzlar, Meopta, ROW, OIP. Geen van deze microscopen heeft meer dan 100 Euro gekost en er zijn zelfs met erg eenvoudige middelen aanvaardbare microfoto's mee te maken, zie bvb. http://picasaweb.google.com/yvanlindeke ... eMiddelen#

Voor wie niet opteert voor het recht kantelbaar statief maar desondanks een eenvoudig monoculair toestel wil, is er ook keuze genoeg op de tweedehandsmarkt: de Zeiss Standardreeks in monoculaire versie, de oudere (zwarte) kleinere modellen van Leitz (SM-Lux, HM-Lux enz...), de kleinere modellen van Steindorff, ROW, Will/Hund...

Vergis u niet: de optische en mechanische kwaliteit van deze oudere toestellen is stukken beter dan die van de hedendaagse instapmodellen van de grote merken! De laatste worden in het verre oosten geproduceerd met kostenbesparing als voornaamste doelstelling. Ik vind eerlijk gezegd de kwaliteit van die hedendaagse modellen ondermaats, zeker gegeven hun prijs. Het is een echte schande!

Zo voor de vuist weg enkele kenmerken van een ideaal eenvoudig, tweedehands microscoop:

- bevat geen -of zo weinig mogelijk- kunststof

- instellingen werken soepel, er zit niets vastgekit door uitgedroogd vet (indien niet: revisie en smeren = fikse korting op aankoop)

- instellingen werken precies en spelingvrij (in hoogte en zijdelings), eens scherpgesteld blijft het beeld scherp gegeven een constante temperatuur, door gebruik van fijne instelmechanismen met wormwiel. Bij scherpstellen mag het beeld niet "schuin weglopen" (centreerfout ergens, niet altijd oplosbaar)

- condensor+irisdiafragma aanwezig, condensor is steeds centreerbaar en idealiter ook focuseerbaar (in hoogte verstelbaar). Het irisdiafragma is exact gecentreerd t.o.v. de condensorlenzen. Vast gemonteerde, niet instelbare, condensor is een minpunt. De N.A. van de condensor is voldoende om bij het sterkste objectief tenminste 70 - 80% van de objectiefapertuur uit te lichten, liefst meer

- Er is een spiegel in goede staat met vlakke kant aanwezig. Holle spiegel is niet nodig als het statief een condensor heeft. Als er een lichtbron aanwezig is, is dat bij voorkeur een type met laagspanningslamp, focuseerbaar lenzenstelsel en velddiafragma. Lichtbronnen met een 230V/15W gloeilampje zijn nog net bruikbaar als geen te hoge eisen worden geteld en de vergroting bescheiden blijft

- alle objectieven en o

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Ervaring met microscoop?

Bericht door Astrid Schoots » za 07 nov 2009, 18:57

wat een prachtige uitgebreide informatie, dank voor alle moeite,
Astrid

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ervaring met microscoop?

Bericht door pim123 » za 07 nov 2009, 19:58

(a bit off-topic) Heeft het bestuderen van stuifmeel nut voor het bijenhouden of is dat meer een daar van afgeleide extra hobby ? Ik denk dat je kan onderzoeken van welke planten je bijen stuifmeel halen en dat is leuk om te weten maar is er verder nog nuttige informatie uit te halen ?

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Ervaring met microscoop?

Bericht door willem » za 07 nov 2009, 23:01

pim123 schreef:Ik denk dat je kan onderzoeken van welke planten je bijen stuifmeel halen en dat is leuk om te weten maar is er verder nog nuttige informatie uit te halen ?


b.v. dat lindehoning ook echt lindehoning is.
Groeten, Willem

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Ervaring met microscoop?

Bericht door Jeroenvt » zo 08 nov 2009, 12:45

Pim,

In het honingcursusboek op pagina 11 staan de percentages pollen voor een aantal honingsoorten. Dat maakt het misschien wat duidelijker. Verder zijn er het boekje Pollenanalyse en een coulour guide. Maar je hebt ergens wel gelijk. Bijenhouden is een soort stamhobby. Daarnaast kun je alle kanten op. Ik heb voor de lol wel eens een preparaatje gemaakt en onder de microscoop geplaatst. Kon wel een paar pollen herkennen, maar de meeste vond ik nog te moeilijk. Heb er nu geen tijd voor, maar straks als we met ons 72e met pensioen mogen heb ik daar wel tijd voor :D

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten