was ontkleuren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
lieven busschaert
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

was ontkleuren

Bericht door lieven busschaert » wo 05 aug 2009, 15:10

Weet er iemand hoe je gesmolten was (nogal bruine schijn) kunt ontkleuren?
Heb eens ergens gehoord dat het met oxaalzuur zou gaan (maar weet niet hoe)...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: was ontkleuren

Bericht door Hans van der Post. » do 06 aug 2009, 09:31

Nee geen oxaalzuur maar een nog veel agressieve zuur - zwavelzuur -

Let VERSCHRIKKELIJK OP! Heb het in het begin van mijn imkerloopbaan gebruikt en doe dit nooit meer!

Als je een grote hoeveelheid was wil bleken vliegt de vloeibare -met zwavelzure warme was je om de oren.
De was is niet meer voor de bijen te gebruiken de was wordt brozer en harder.

- doe dit eigenlijk niet!

- hoge pan met water daarin de was
- de was mag niet meer dan 80 graden Celsius zijn
- je gooit daarin de volume van twee eetlepels zwavelzuur
- hooguit 1 kg was per keer
- doe dit buiten
- zet een bescherming bril op
- gebruik een verlengde "arm"

- Doe dit wel!

- Was bleken; twee keer in de zonnewassmelter laten smelten.
- dan opnieuw de was vloeibaar maken deze in een dun laagje - op warm water - uitgieten.
- de dunne plakken die een paar mm dik zijn een paar maanden in de zon laten bleken.


!Hans.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: was ontkleuren

Bericht door wilde » do 06 aug 2009, 09:32

Schaven en in de zon leggen. Maar waarom zou die mooie lichtbruine kleur willen veranderen? De was krijgt door het bleken geen betere kwaliteit (ook geen mindere).

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: was ontkleuren

Bericht door Dirk C » do 06 aug 2009, 23:30

Wat zeker ook een aandachtspunt is bij het verwerken van was, is om geen gebruik maken van zinken ketels. Alleen verlakte ketels of best roestvrijstalen ketels.
In het begin gebruikte ikzelf een zinken ketel. De was werd donkerder ipv lichter[:(].
Momenteel gebruik ik een stoomwassmelter, ramen uitsmelten dan de blokken welke we bekomen nogmaals in de stoomwassmelter, vuil afkrabben en deze blokken nogmaals in de stoomwassmelter en dan plaats ik de emmer welke ik eronder zet in een grotere met kokend heet water. De was koelt dan zeer traag af en bijna al het vuil hangt onder aan de was. Rijkelijk afsnijden onderaan (kan volgende maal weer in de stoomwassmelter) en je hebt een perfect zuivere, bleke blok was.

met vriendelijke groet,
Dirk

lieven busschaert
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: was ontkleuren

Bericht door lieven busschaert » vr 07 aug 2009, 07:15

Allen bedankt voor de tips! De bedoeling is om er zelf waswafels van te maken. Is er dan iets waar ik specifiek moet op letten?

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: was ontkleuren

Bericht door joselito » zo 09 aug 2009, 17:04

lieven busschaert schreef:
Allen bedankt voor de tips! De bedoeling is om er zelf waswafels van te maken. Is er dan iets waar ik specifiek moet op letten?



Je kan de was smelten en terug langzaam laten afkoelen in heet water (au bain marie) Het vuil zal dan naar de bodem zinken en je kan het vuil later afkrabben zoals Dirk zei. Dit kan je meerdere malen herhalen. Wat eraf gekrabt wordt kan terug in de wassmelter. Ook was meer dan eens door de zonnewassmelter laten gaan heeft al een zuiverend effect.
Ook wordt de was eenmaal verwarmd tot 160° Dit doodt de eventuele vuilbroedsporen. Maar opgepast!!!!!!!!! De blok was moet dan perfect droog zijn. Met een thermometer erbij wordt dan de was verwarmd en er mag enkel water toegevoegd worden als de was terug beneden de 100° is en dan nog liefst kokend water.
Mijn leermeester vertelde me dat was van broedramen ook nog een beetje propolis bevat en dat het daarom beter gaat om er waswafels van te maken. De wafels zouden dan minder breekbaar zijn.Zelf heb ik daar niet veel van gemerkt.
Vroeger gebruikte ik enkel de was van de honingramen en de zegelwas, dit om de residu's laag te houden. Ik gebruikte toen Apistan tegen Varroa.
Het zuiveren van was met zuren zou ik ten sterkste willen afraden. Het is zeer gevaarlijk en het is nergens voor nodig.

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: was ontkleuren

Bericht door Dirk C » zo 09 aug 2009, 22:53

Beste Jos,

Zelf gegoten waswafels hoeven helemaal niet makkelijk te breken. Gewoon koolzaadolie toevoegen aan uw was en ze breken niet meer maar zijn mooi soepel en de bijen werken ze even goed op én ze plakken niet in uw vorm.

groeten,
Dirk

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: was ontkleuren

Bericht door joselito » ma 10 aug 2009, 06:50

Oh maar de breekbaarheid is niet echt een probleem. Ik werk met een gietvorm bekleed met silicone, dus het loskomen uit de vorm is geen probleem, ook al omdat de waswafels dan nog warm zijn.
Alleen als ze koud zijn moet men er voorzichtig mee zijn, dus eerst opwarmen in het vroege voorjaar.
Met gegoten wafels die men koopt is dat trouwens ook het geval. Vroeger heb ik wel eens gewalste gehad en die hadden dat veel minder. Ze hadden wel de neiging om meer krom te trekken voordat ze opgewerkt werden.

Rubens busy bees
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 20:46
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: was ontkleuren

Bericht door Rubens busy bees » ma 10 aug 2009, 10:27

Ik zou zelf eens een paar gewalste waswafels willen maken ( van een 15kg was ) maar ik heb geen wals , is hier iemand die een wals heeft staan waar ik eens wafels mee mag komen maken?

Gebruikersavatar
weertman
Berichten: 71
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: was ontkleuren

Bericht door weertman » ma 10 aug 2009, 17:23

Dirk C schreef:
Beste Jos,

Zelf gegoten waswafels hoeven helemaal niet makkelijk te breken. Gewoon koolzaadolie toevoegen aan uw was en ze breken niet meer maar zijn mooi soepel en de bijen werken ze even goed op én ze plakken niet in uw vorm.

groeten,
Dirk


Dirk

Hoeveel koolzaadolie moet worden toegevoegd per kilogram was?


Vanuit een zonovergoten "Sallandsche"

Manni Weertman

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten