Koninginnen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Chech
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 15 feb 2009, 19:05
Locatie: Czech Republic
Contacteer:

Koninginnen.

Bericht door Chech » zo 09 aug 2009, 16:49

Vandaag mijn kasten nagekeken en wat schertst mijn verbazing, wel 10 tot 20 koninginnen per kast. Alleen de merkkleur klopte niet die was geel. Er wordt zelf stuifmeel op hun kop mee genomen.Halen de werksters dat er dan ook af? Er wordt volop nectar en stuifmeel gehaald momenteel. Ik heb voor een paar weken terug geslingerd dus wat er nu binnen komt blijft er in,Maar hoe weet ik nu hoeveel suikerwater ik moet bijvoeren voor de winter? Toen ik mijn zwermen kocht zei de imker ik moest een raam met suiker geven, dat heb ik ook gedaan. Maar waarom geeft men dan suikerwater als je ook suiker geven kan.
Groet Chech.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Koninginnen.

Bericht door LWPisa » ma 10 aug 2009, 09:20

Eeeeh je eerste vraag is totaal niet helder.

10 tot 20 koninginnen per kast?
Merkkleur?
Stuifmeel op de kop van moeren?

Droge suiker voeren schiet niet op, de bijen nemen dat maar langzaam op, het is meer een soort noodvoedering.
Voel eens aan je kasten hoe zwaar ze zijn. De bijen hebben een centimeter of 10 verzegeld voer boven hun hoofd nodig los van verzegeld voer in de zijraten. Een medium volk heeft ongeveer 10 a 15 kilo wintervoer nodig.

L

remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Koninginnen.

Bericht door remolen » ma 10 aug 2009, 10:01

is er iemand in de buurt geweest die darren gemerkt heeft om te oefenen! ?

dat gebeurd nog wel eens. heb dat eerder gelezen 10 tot 20 koninginnen per kast is mijns inziens totaal onmogelijk..

Groet Rene

Chech
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 15 feb 2009, 19:05
Locatie: Czech Republic
Contacteer:

Re: Koninginnen.

Bericht door Chech » ma 10 aug 2009, 10:12

Nee het zijn geen koninginnen maar stuifmeel en precies op de kop waar ook het merkteken normaal zit. Die 10 tot 15 kg. suiker was mij bekent maar het gaat er om ze brengen nu nog veel nectar naar binnen. En wegen ja dat had ik eerst moeten doen toen ze leeg waren. Er zit nu veel broed, honing en stuifmeel in dus ik zou niet weten dat in te schatten. Daar komt nog bij dat ik een beginneling ben wat bijen betreft en hulp heb ik hier niet in Tsjechie. Alles moet ik uit het boek, forum of internet halen. En dat valt niet mee. Maar een ieder die mij een antwoordt geven kan op mijn vragen BEDANKT.
Groeten Chech.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Koninginnen.

Bericht door joselito » ma 10 aug 2009, 11:45

Als al je kasten leeg hetzelfde gewicht hebben is dat geen probleem. Je opent een kast en je schat het aanwezige gewicht aan voedsel. Zo weet je ongeveer hoeveel je kast leeg weegt. Op een kilo steekt het niet echt. Dan kan je de kasten wegen en weet je hoeveel je moet bijvoederen. Mijn kasten wegen zonder voedsel met bijen en broed en stuifmeel ongeveer 25 kg. En ik voeder ze tot ze 40 kg wegen. Neem nu dat ze 30 kg wegen dan moeten ze nog 10 kg bij krijgen. Hier tel ik wel de droge stof en niet het aantal liters siroop. De siroop wordt bereid in een mengeling van 3 op 2, dit wil zeggen 3 kilo suiker op 2 liter water. Een kast die dan nog 10 kg nodig heeft krijgt 13 liter siroop.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Koninginnen.

Bericht door A.A. Staals » ma 10 aug 2009, 11:56

Chech schreef:Maar hoe weet ik nu hoeveel suikerwater ik moet bijvoeren voor de winter? Toen ik mijn zwermen kocht zei de imker ik moest een raam met suiker geven, dat heb ik ook gedaan. Maar waarom geeft men dan suikerwater als je ook suiker geven kan.



1 dm2 weegt 1 pond,als je 15 kg voer in je volk wil hebben moet er 30 dm2 inzitten.
Droge suiker dragen de bijen naar buiten. Wanneer je zo'n voerraam met droge suiker gebruikt de suiker bevochtigen.

ad staals

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Koninginnen.

Bericht door Berend » ma 10 aug 2009, 17:49

joselito schreef:
De siroop wordt bereid in een mengeling van 2 op 3, dit wil zeggen 2 kilo suiker op 3 liter water.
Het is toch 2 liter water met 3 kilo suiker voor verzadigde oplossing?

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Koninginnen.

Bericht door joselito » ma 10 aug 2009, 17:58

Berend schreef:
Het is toch 2 liter water met 3 kilo suiker voor verzadigde oplossing?



inderdaad Berend, het is veranderd [:)]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten