gebruik separator

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
noëlvis
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 27 jun 2005, 21:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

gebruik separator

Bericht door noëlvis » di 11 aug 2009, 16:33

Ik wil eens proberen werken met een separator.

klopt dan de volgende redenering

bak 1 (boven separator)geselecteerde moer

bak 2 onder separator "wilde" moer

ik laat die nu gedurende de maand augustus zo staan maar neem af en toe een raam gesloten broed uit de onderste bak en plaats het in de bovenste. Op 1 september (als ik begin in te winteren) haal ik de onderste moer eruit. Kan ik dan de twee volkjes gewoon verenigen zonder vechten

groeten

mfanto
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 04:25
Locatie: New Zealand
Contacteer:

Re: gebruik separator

Bericht door mfanto » zo 03 jan 2010, 12:24

het is andersom het bovenste volk neemt de geur over van het onderste volk

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: gebruik separator

Bericht door wilde » zo 03 jan 2010, 13:04

Bij verenigen met een separator is het niet nodig om meer dan 2 dagen te separeren. Bij mij zit in de bovenste bak de moer die ik wil behouden. Na 1 of 2 dagen zet ik de bakken gewoon op elkaar zonder enige verdere behandeling, dus geen kranten ertussen en ook geen geurmiddelen spuiten. Dat gaat altijd goed, ook als ik geen moer opzoek. Ze zoeken het dan zelf wel uit. Ik ga ervanuit dat beide volken de geuren mixen, dus niet persé van onder naar boven of andersom in een soort éénrichtingsverkeer. Door het ruime gaas komen beide volksgeuren bij elkaar en mengen zich. Daarvoor is slechts 1 dag al genoeg, maar bij rasbijen en bastaarden verenigen kan het misschien wat langer duren. Het kan daarna bij die vereniging overigens nog wel fout gaan, omdat niet de geur alleen zaligmakend is, maar vooral ook het communicatiegedrag. Dat kan verstorend werken als de moer die overblijft de minste eigen bijen heeft. Het wederzijds overhangen van broed bij een langdurige separatie lijkt me nutteloos, ook bij rasbij-bastaard, want uiteindelijk zijn de verhoudingen van de soorten na vereniging toch gelijk aan de situatie waarin niet was overgehangen en is het communicatiegedrag belangrijker dan de geur.
Verenigen via een separator is meest veilige methode bij bijen van ongeveer gelijke afkomst.

Groet, Albert

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: gebruik separator

Bericht door pim123 » ma 04 jan 2010, 22:42

wilde schreef:
Dat gaat altijd goed, ook als ik geen moer opzoek. Ze zoeken het dan zelf wel uit.


Albert, maar dan heb je toch de kans dat de onderste (ongewilde) koningin overwint ? Of mis ik iets ?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: gebruik separator

Bericht door wilde » di 05 jan 2010, 09:46

De onderste of bovenste koningin behoeft toch niet ongewild te zijn? Als beide ongeveer gelijkwaardig lijken zoek ik ze niet op.
Vereniging van een zwak met een sterk volk is in het algemeen minder gewenst. Het heeft weinig effect op de volkssterkte na vereniging. Vereniging van 2 zwakke volken is zeker ongewenst. Dat wordt ook samen niets beters. Vereniging van 2 sterke volken heeft wél effect.

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: gebruik separator

Bericht door pim123 » di 05 jan 2010, 18:51

Ok, maar ik dacht dat Noelvis juist de bovenste wilde behouden...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: gebruik separator

Bericht door Hans van der Post. » wo 06 jan 2010, 10:00

Hebben jullie wel eens afgevraagd waarom de separator maar een "korte" tijd opgang had - in de tijd dat deze is uitgevonden?

Gebruik hem af en toe als ik geen reserve dak enof bodem tot mijn beschikking heb.
Maar nooit om te verenigen.
Ooit had methode "van der Palen" opgang in de begin van de jaren '50 - '55 - was voor mijn tijd van imkeren -
Die methode gebruikte een separator en werkte voor 50% en de ander 50 % lag de moer dood voor de kast.

In het kort "van der Palen";
Hierbij wordt op de tiende, uiterlijk de elfde dag na het afnemen van de kunstzwerm een open separator tussen de twee broedbakken van het hoofd­volk gelegd, nadat uit de onderbak alle redcellen zijn verwijderd. Desgewenst hangen we de ramen met redcellen van de onderbak in de bovenbak. De consequenties hiervan zijn:

1 de eerste moer komt uit in de bovenbak;

2 de vliegbijen in de bovenbak vliegen af naar de onderbak, zodat in de bovenbak een verzwakt volk met alleen jonge bijen overblijft; dit heeft weer tot gevolg dat de overige moerdoppen worden uitgebeten, nadat de eerste moer is uitgelopen;

3 door het grote aantal vliegbijen wordt in de onderbak zeer veel stuifmeel opgeslagen en dit komt na de hereniging het broednest ten goede.

Omdat de separator open is, voelen de bijen in de onderbak zich niet moerloos. Ze kunnen bovendien geen redcellen meer optrekken. Waarom niet? Belandt de koningin na een bruidsvlucht in de onderbak, dan geeft dat geen probleem, aangezien de hele kast dezelfde nestgeur heeft. De separator wordt pas weggenomen als de jonge koningin is gaan leggen en gesloten broed van haar aanwezig is.

En dan maar duimen of alles goed gaat.

!Hans.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: gebruik separator

Bericht door A.A. Staals » wo 06 jan 2010, 11:30

Hans van der Post. schreef:
Ooit had methode "van der Palen" opgang in de begin van de jaren '50 - '55 - was voor mijn tijd van imkeren -
Die methode gebruikte een separator en werkte voor 50% en de ander 50 % lag de moer dood voor de kast.


Hans
Moer dood voor de kast? Daar geloof ik niets van. Dit was niet voor mijn tijd.:D
Het belangrijkste voordeel van deze methode in die tijd: Het voorkomen van bruidszwermen.

Afbeelding

Vaak had men last van eierleggende werkbijen (loste zich op na verwijderen separator). Om dit te voorkomen had de hr. Frits van Bree hier boven afgebeelde separator bedacht. Deze separator heeft een vanbuiten af bedienbare schuif die hij opende ongeveer een week na het uitlopen van de koningin.



ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 40 gasten