Geen gesloten broed

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Geen gesloten broed

Bericht door Dirk Blanken » vr 14 aug 2009, 21:47

Thomas wie doet nou een kunstzwerm in een 3 ramer en ook nog enkel kunstraat en dan zelf op vakantie gaan.
Waarschijnlijk heb je een paar sjampotjes gevoerd dat is ongeveer een kg.
Tjonge tjonge, een oude koningin raakt dan volledig van de leg.
Een kunstzwerm is niet te vergelijken met een klein zwermpje want groot zal je kunstzwerm niet geweest zijn wat betreft de samenstelling.
Wat Gerard zegt klopt.
Er had een raam met voer en een raam stuifmeel bij gemoeten en dus was tenminste een 6ramer nodig geweest.
Twee honing en stuifmeel, twee uitgebouwde ramen en 2 kunstraat en een 2 l bak invertsuiker op dan kon je op vakantie gaan.
Vaak hebben resultaten te maken met de zorg die je er aan besteed.

Natuurlijk kan er ook iets anders aan de hand zijn met de moer.
Maar als de moer goed aan de leg was in het oude volk dan kon het best eens te maken hebben met de barbaarse omstandigheden die je de moer oplegde.

Als je een teeltmoer van 200 euro had gekocht had je dan hetzelfde gedaan?
Als je de volken in weelde laat opgroeien heb je ook veel minder kans op ziekten dan kunnen ze de 1e besmettingen aan zelfs vuilbroed is een ziekte die doorzet als de conditie van volken niet goed is.

Ook moet je niet alles aanhouden zodra een koningin niet goed blijkt te zijn nog hoogstens 14 dagen aanhouden dan nog steeds niet goed vervangen.

Sorry Thomas maar hopelijk kan je tegen stevige kritiek.
Dirk

Dirk










dertiende

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Geen gesloten broed

Bericht door heidecap » vr 14 aug 2009, 23:09

Tot nu toe lees ik enkel zeer nuttige reakties die mij aan het denken zetten. Dank hiervoor.
Even nog ter verduidelijking waarom ik de kunstzwerm gemaakt heb in een 3-ramer; dat was puur vanwege gebrek aan materiaal (6-ramers).
De 3-ramer heb ik op mijn dakterras gezet. Dit had als voordeel dat de bijen niet konden terugvliegen, maar vooral omdat ik me dan geen zorgen hoefde te maken over de dracht. Ik heb dan ook niet gevoerd.
Toen ik afgelopen maandag de 3-ramer openmaakte en bekeek zat ze nog flink vol met bijen. Alle 3 de ramen kunstraat waren volledig uitgebouwd. In de meeste cellen zat nectar, in sommige stuifmeel. Verder een klein broednestje met enkel eitjes. Ook vlogen er bijen met stuifmeel naar binnen.

Wel eitjes dus, maar geen larfjes.
het verhaal van eitjes die niet uitkomen had ik nog nooit eerder gehoord. Misschien is dit wel het geval, maar wel raar omdat de moer voor het maken van de kunstzwerm aan de leg was, al was het naar ik mij herinner niet op volle oorlogssterkte. Morgen zal ik nog eens kijken.
Als ik weer enkel eitjes aantref gooi ik misschien de moer er uit en hang een raam met eitjes uit een ander volk in het midden ...

Thomas

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Geen gesloten broed

Bericht door Gerard van Gastel » za 15 aug 2009, 10:55

Morgen zal ik nog eens kijken.
Als ik weer enkel eitjes aantref gooi ik misschien de moer er uit en hang een raam met eitjes uit een ander volk in het midden ...


Geduld is een schone zaak....

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Geen gesloten broed

Bericht door Astrid Schoots » za 15 aug 2009, 14:47

heidecap schreef:
in een 3-ramer heb ik voor mijn vakantie een kunstzwerm gedaan (half juli) met een moer van vorig jaar en 3 ramen kunstraat. Nu ik van vakantie terug ben tref ik een volk aan wat geen larfjes en geen gesloten broed heeft maar enkel een klein broednestje met eitjes.
Hoe kan dit ?
Al vast bedankt, Thomas

Thomas,
ik denk dat dit komt door ruimtegebrek èn na de zilverlinde een periode van honger. Er was net voldoende voer om de moer aan de leg te houden, maar te weinig plaats en stuifmeel om tot broednest te laten ontwikkelen (dus opeten van eitjes). Nu er na de regens weer meer nazomerse bloei en stuifmeel is, wil het broednest alsnog weer goed op gang komen, maar heeft dan wel veel meer ruimte nodig!
Astrid

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Geen gesloten broed

Bericht door AndreasH » za 15 aug 2009, 17:08

Darn zilverlinde ook altijd. Niet alleen de hommels gaan er dus aan ten onder )-:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Geen gesloten broed

Bericht door Jaap v.Popering » zo 16 aug 2009, 08:16

heidecap schreef:
Toen ik afgelopen maandag de 3-ramer openmaakte en bekeek zat ze nog flink vol met bijen. Alle 3 de ramen kunstraat waren volledig uitgebouwd.


Ik denk dat dat de oorzaak is Thomas.
Het is bij mij nog nooit gebeurd dat , als je een kunstzwerm maakt gelijk de koningin het af laat weten .
De hoeveelheid bijen die je er bij gedaan hebt is te veel geweest .
In een drie ramer is 1.1/2 raam bijen meer dan voldoende .
Als je hem nu in een grotere kast kan doen ben ik van overtuigd dat het helemaal goed komt .

Vroeger noemde men dit ; Het verzuipen van broed"
Het is mij ook wel eens gebeurd bij een zeer goede dracht , dat de koningin geen ruimte meer krijgt om eitjes te leggen , en die er in lagen, werden verwijderd voor de nectar, omdat er te weinig ruimte was.

Jaap v P

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Geen gesloten broed

Bericht door heidecap » zo 16 aug 2009, 17:43

Jaap, je zou wel eens helemaal gelijk kunnen hebben.
Vandaag deed ik een inspectie en het middelste raam had een broednestje wat ongeveer 25% van het raam besloeg :

Afbeelding

allemaal eitjes en misschien zag ik ook een paar piepkleine larfjes, maar het was heel moeilijk te zien. Er zaten bovendien nog vrij veel bijen in de 3-ramer. Misschien heb ik toch te veel bijen meegegeven ...?

Het kantraam zag er zo uit :


Afbeelding


stuifmeel is er aanwezig zo te zien en ook een paar eitjes op het midden van het raam...

Groetjes, Thomas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten