Anafylactische shock

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

aliene
Berichten: 11
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Anafylactische shock

Bericht door aliene » di 18 aug 2009, 10:02

Ik moet volgende maand naar het UMC omdat ik het zelfde probleem heb als ik nog eens gestoken wordt. Heb mijn kasten niet meer thuis staan dat risico vond ik te groot en als ik met de bijtjes ga werken moet ik 1 legging 2 spijkerbroeken 1 trui 1 jas 1 imkerjas, 1 paar rubberhandschoentjes 1 paar werkhandschoenen en laarzen aan. (heet joh)Na afloop goed kijken of er niemand meer zit en binnen uitkleden en wachten tot alles weer in rust is. Heb je geen EPI pen gekregen?
Ik moet de hele kermis dus in sept ondergaan en dat duurt dan geloof ik 5 jaar, ik had een waarde in mijn bloed van 14.50 of zo, geen idee wat dat inhoud. Zal dus in sept weer een berichtje op forum zetten hoe en wat ze gaan doen.

Geert
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Anafylactische shock

Bericht door Geert » di 18 aug 2009, 10:10

Ja,heb EPI-pen nu steeds bij mij en twee medicijnen: Estivan en Medrol. Bij een steek eerst even afwachten, als ik reageer, dan de medicijnen nemen en zien of dat helpt. Helpt dat niet, dan EPI-pen. Het rare is dat volgens de arts, het goed mogelijk is dat ik bij een eerstvolgende steek zelfs helemaal niet reageer ook, maar dat kunnen ze niet voorspellen.

franco
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 24 jul 2005, 18:14
Contacteer:

Re: Anafylactische shock

Bericht door franco » do 20 aug 2009, 13:08

Geert,

Mijn zoon heeft dezelfde reactie op een steek van mijn bijen gehad ook hij heeft het hele circuit doorlopen tot 2 maal toe en ikzelf in iets mindere mate bij een wespensteek het was iedere keer warm tot zeer warm weer en tijdens of na intensieve inspanning (veel transpiratie) hij na basketbal ikzelf tijdens onkruid wieden op moestuin het bloed jaagd dan door de aderen hierna ben ik de jaren daarna nog enkele malen gestoken door wesp bij oogsten van fruit kwamen klem te zitten had toen normale reactie van een bult en hierna jeuk.
Daarom vermoed ik dat ook jij door het werken aan de heg (intensieve inspanning) je in deze onverwachtse situatie bent gekomen.
Misschien voor jou een idee om niet met heet weer in de bijen te gaan werken en de eerste tijd Epi-pen bij de hand te hebben om dan toch nog door te kunnen imkeren.

Vr. groet
Frank

Geert
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Anafylactische shock

Bericht door Geert » do 20 aug 2009, 17:26

Beste,

Begrijp ik het dan goed dat die desensibilisatiekuur eigenlijk niet helpt?

groeten, Geert

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Anafylactische shock

Bericht door jjmvaningen » do 20 aug 2009, 21:49

Nog los van de vraag of verder gaan met de bijen ueberhaupt verstandig is, doet bij mij de vraag zich voor in hoeverre je bij een volgende steek (met overreactie) wel verzekerd bent van inkomen e.d. (verzekeringen e.d.) als blijkt dat je bent doorgegaan met imkeren.
Het betreft m.i. het opzettelijk risico lopen in een situatie die vermeden kan worden.

Met andere woorden, ik zou stoppen met imkerten.

aliene
Berichten: 11
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Anafylactische shock

Bericht door aliene » ma 24 aug 2009, 12:53

Laat je niet gek maken en kijk eest wat ze in het ziekenhuis zeggen.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Anafylactische shock

Bericht door Ruinerweg » ma 24 aug 2009, 13:13

Het is wat met die steken van bijen en wespen. Ik imker al een jaar of 15 en heb nooit last van steken van mijn bijen die ik regelmatig oploop omdat ik altijd zonder handschoenen werk en ook vaak zonder kap.De meeste keren loop ik wel een paar steken op, maar heb daar nooit last van.

Afgelopen vrijdagmiddag bij het invoeren van de volken waren er wat wespen die ook in de buurt van mijn stal rondvlogen.
Een wesp prikte mij in de onderarm ter hoogte van mijn elleboog. Meteen de wesp doodgeslagen terwijl ik voor mijn gevoel nauwelijks gestoken was.
Een half uur later was mijn hele onderarm opgezwollen en bijna dubbel zo dik dan de andere, terwijl het zweet mij uitbrak en ik me niet lekker voelde.
Heb het wat afgewacht omdat het me allemaal wel mee leek te vallen. Achteraf bleek het ook mee te vallen, omdat gisteren de zwelling afnam en alleen nog flink jeukte.

Ik vraag me af wat hier aan de hand was en zit me af te vragen of wespengif ander gif is dan bijengif. Is de plek waar je gestoken wordt ook van belang? De huid is daar minder dik dan op de handen. Ook zit ik nog te overwegen contact op te nemen met de huisarts.
Wel neem ik nu wat meer voorzorgen als ik in de bijen ga werken.
O.a. even in huis zeggen.

Groet,

Roel.[url][/url]www.ruinerimkers.nl

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Anafylactische shock

Bericht door Berend » ma 24 aug 2009, 20:19

Een wesp kan vaker steken op verschillende plekken, omdat deze een angel heeft zonder weerhaakjes. Dit dus in tegenstelling tot een bij die weerhaakje aan angel heeft. Dat zou kunnen verklaren waarom de reactie heftiger was...

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Anafylactische shock

Bericht door jjmvaningen » ma 24 aug 2009, 21:52

wespengif is anders van samenstelling dan bijengif.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Anafylactische shock

Bericht door Berend » ma 24 aug 2009, 22:15

Ik kwam hier een draadje tegen over de verschillen in samenstelling:
http://www.hulpverleningsforum.nl/forum ... 490.0.html

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten