inwinteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

freekpul
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 15 aug 2003, 09:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

inwinteren

Bericht door freekpul » ma 17 aug 2009, 12:10

Ik ben er nog niet uit wat een goede inwintermethode is. Ik heb op een drietal kasten HK staan. Die zijn niet zo vol dat je kan slingeren. Waar laat je die bakken? Zet je die onder de BK en dan inwinteren (staan ze veilig?)? Of zet je de HK's op elkaar middels de schoorsteenmethode. (Ik heb dit laatste eerder gedaan, maar de raten van de HK's waren in het voorjaar niet meer zo fraai).
Heeft iemand tips voor mij?
Groet, freek

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 17 aug 2009, 14:08

Hoi Freek,

Als er bijna geen honing in zit zou ik ze onderop zetten en leeg laten eten. Ze slaan dan de honing boven in op en je raten zijn schoon voor volgend jaar.
Als er redelijk wat onverzegelde honing in zit zou je ze kunnen slingeren en dan onderop zetten zodat ze worden schoon gemaakt.
De geslingerde honing kun je dan terug voeren voor de winter.

In beide gevallen, wanneer je de HK onderop zet zou ik wel de vliegspleet verkleinen om roverij te voorkomen.

Jaap

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door semar » wo 19 aug 2009, 09:07

freekpul schreef:
Ik ben er nog niet uit wat een goede inwintermethode is. Ik heb op een drietal kasten HK staan. Die zijn niet zo vol dat je kan slingeren. Waar laat je die bakken? Zet je die onder de BK en dan inwinteren (staan ze veilig?)? Of zet je de HK's op elkaar middels de schoorsteenmethode. (Ik heb dit laatste eerder gedaan, maar de raten van de HK's waren in het voorjaar niet meer zo fraai).
Heeft iemand tips voor mij?
Groet, freek

altijd bodem ventilatie open laten in de winter, zeker als je dekplank gebruikt. (bij de oude dekkleedjes (poreus) treed dit bijna nooit op.
Het kan van standplaats verschillen, zelf sta ik bijna in de sloot[;)] en los het op door alleen de midelste 3-4 honingkamerraampjes te laten hangen (als gebaar naar de bijen).
en dan heb je enkel wat aanslag op de onderzijde van de de honingraampjes.
meer is niet nodig in de herfst/winter wordt niet of nauwlijks gebouwd en ze hebben nu de ruimte om lekker door te hangen.
in de natuur hangt een volk vaak onder aan de raat, en ze zitten zo wat verder van het vlieggat.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Dirk Blanken » wo 19 aug 2009, 18:37

Onderplaatsen is de beste oplossing, ev verzegelde plekjes openmaken dan brengen ze het naar boven.
Vaak kan je na een week de HK's al weg nemen zeker als het volk niet erg groot is.
Als het volk erg groot is willen ze ook wel stuifmeel erin opslaan.

Na een week met twee man er even bij, alles afnemen vanaf de ondergeplaatste HK, HK weg en alles weer op de bodem laten zakken.

Bij zulke maatregelen matig rook gebruiken.
Ik gebruik vaak koud water dan willen ze wel naar binnen.

Als er veel voer in de te verwijderde HK's zit moet je soms iets langer wachten maar als je alles goed open hebt gekrabt hebben ze de neiging om het naar boven te brengen.

Als de bijen roven is er weinig nectar te halen en dan moet je alleen als het echt noodzakelijk is een kast open maken.
Doe het dan 's morgens om 6 a 7 uur dan is het nog koud en zijn er minder vliegbewegingen.
Een alternatief is tegen zon's ondergang.
Dirk


dertiende

freekpul
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 15 aug 2003, 09:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door freekpul » wo 19 aug 2009, 23:10

Dirk Blanken schreef:
Onderplaatsen is de beste oplossing, ev verzegelde plekjes openmaken dan brengen ze het naar boven.
Vaak kan je na een week de HK's al weg nemen zeker als het volk niet erg groot is.
Als het volk erg groot is willen ze ook wel stuifmeel erin opslaan.

Na een week met twee man er even bij, alles afnemen vanaf de ondergeplaatste HK, HK weg en alles weer op de bodem laten zakken.

Bij zulke maatregelen matig rook gebruiken.
Ik gebruik vaak koud water dan willen ze wel naar binnen.

Als er veel voer in de te verwijderde HK's zit moet je soms iets langer wachten maar als je alles goed open hebt gekrabt hebben ze de neiging om het naar boven te brengen.

Als de bijen roven is er weinig nectar te halen en dan moet je alleen als het echt noodzakelijk is een kast open maken.
Doe het dan 's morgens om 6 a 7 uur dan is het nog koud en zijn er minder vliegbewegingen.
Een alternatief is tegen zon's ondergang.
Dirk


dertiende
Beste Dirk,
Maak jij ook gebruik van een moerrooster als je de HK onder de BK's plaatst?
Het laten staan van de HK's onder de BK's in de winter is geen optie voor jou als ik je goed lees?

Groet,

freek

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door joselito » do 20 aug 2009, 08:18

Maar waarom slinger je de ramen niet gewoon, Freek? Je zegt dat ze niet zo vol zijn dat je kan slingeren. Dat begrijp ik niet zo goed. Bedoel je dat ze niet verzegeld zijn? Slingeren kan je namelijk altijd. Als het alleen maar open honing is kan je de honing eventueel terug geven in het wintervoedsel. Dan kun je de ramen nat wegzetten of je kunt ze laten uitlikken. Hiervoor leg je de dekplank op de broedbak en opent het voedergat. Daar zet je de honingzolder(s) op. De volgende dag zijn de honingzolders droog en kan je de bijenuitlaat plaatsen.
Ze weg zetten zonder te slingeren is niet zo goed. Sommige cellen zullen bijna vol zitten, de honing zal beginnen gisten en uit de cellen lopen en in de lente heb je een plakboel. Maar op de eerder beschreven manier zou dat toch geen probleem mogen zijn.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door LWPisa » do 20 aug 2009, 08:41

Als je ze niet nodig hebt kan je ze ook laten staan. De bijen hebben het zo ingericht als ze willen en dan hoeven ze ook niets meer te verplaatsen.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door joselito » do 20 aug 2009, 09:45

Als je met roosters werkt hebben ze het niet ingericht zoals ze willen. Bovendien zouden de honingzolders vol broed zitten in het voorjaar als je ze laat staan, dus dat is niet echt een optie

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Hans van der Post. » do 20 aug 2009, 12:05

Citaat: Freekpul
Ik ben er nog niet uit wat een goede inwintermethode is. Ik heb op een drietal kasten HK staan. Die zijn niet zo vol dat je kan slingeren. Waar laat je die bakken? Zet je die onder de BK en dan inwinteren (staan ze veilig?)? Of zet je de HK's op elkaar middels de schoorsteenmethode. (Ik heb dit laatste eerder gedaan, maar de raten van de HK's waren in het voorjaar niet meer zo fraai).
Heeft iemand tips voor mij?
Groet, freek

Zoals Jaap o.a. schreef, citaat: Als er redelijk wat onverzegelde honing in zit zou je ze kunnen slingeren en dan onderop zetten zodat ze worden schoon gemaakt.
De geslingerde honing kun je dan terug voeren voor de winter.

Nog een manier van "schoonmaken" het volgende:

Als je een bijenvolk de geslingerde bakken laat leeglikken; leg dan inplaats een gesloten dekplank nu het uitlaatbord - zonder uitlaat - daarop een hk of bk zonder ramen* en daarop dan twee uitgeslingerde bakken. Niet meer bakken! doe je dit wel dan wordt alle honing niet naar beneden gedragen maar in de midden raten van de onderse bak boven het gat van het uitlaatbord opgeslagen.
Op deze wijze worden door de bijen ook de eitjes van de wasmot worden verwijderd. Na twee a drie dagen zijn de twee bakken schoon

Als je je volken op twee broedbakken hebt staan (spaarkast) is het niet nodig om de leeggeslingerde bakken onder die opstelling te zetten.
Je wilt de raten op een goede manier bewaren. Mijn manier is koel opgestapeld in de schuur (droog) en tussen elke bak twee velletjes krant. (wasmot)

In het voorjaar geen wasmot en droge schone ramen die gelijk op de volken gezet kunnen worden.
* Dit doe ik omdat anders het volk het als een uitbreiding van de ruimte ziet en de leeggeslingerde bakken niet goed schoon maken.

!Hans.

freekpul
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 15 aug 2003, 09:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door freekpul » zo 23 aug 2009, 12:26

Hans van der Post. schreef:
Citaat: Freekpul
Ik ben er nog niet uit wat een goede inwintermethode is. Ik heb op een drietal kasten HK staan. Die zijn niet zo vol dat je kan slingeren. Waar laat je die bakken? Zet je die onder de BK en dan inwinteren (staan ze veilig?)? Of zet je de HK's op elkaar middels de schoorsteenmethode. (Ik heb dit laatste eerder gedaan, maar de raten van de HK's waren in het voorjaar niet meer zo fraai).
Heeft iemand tips voor mij?
Groet, freek

Zoals Jaap o.a. schreef, citaat: Als er redelijk wat onverzegelde honing in zit zou je ze kunnen slingeren en dan onderop zetten zodat ze worden schoon gemaakt.
De geslingerde honing kun je dan terug voeren voor de winter.

Nog een manier van "schoonmaken" het volgende:

Als je een bijenvolk de geslingerde bakken laat leeglikken; leg dan inplaats een gesloten dekplank nu het uitlaatbord - zonder uitlaat - daarop een hk of bk zonder ramen* en daarop dan twee uitgeslingerde bakken. Niet meer bakken! doe je dit wel dan wordt alle honing niet naar beneden gedragen maar in de midden raten van de onderse bak boven het gat van het uitlaatbord opgeslagen.
Op deze wijze worden door de bijen ook de eitjes van de wasmot worden verwijderd. Na twee a drie dagen zijn de twee bakken schoon

Als je je volken op twee broedbakken hebt staan (spaarkast) is het niet nodig om de leeggeslingerde bakken onder die opstelling te zetten.
Je wilt de raten op een goede manier bewaren. Mijn manier is koel opgestapeld in de schuur (droog) en tussen elke bak twee velletjes krant. (wasmot)

In het voorjaar geen wasmot en droge schone ramen die gelijk op de volken gezet kunnen worden.
* Dit doe ik omdat anders het volk het als een uitbreiding van de ruimte ziet en de leeggeslingerde bakken niet goed schoon maken.

!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 67 gasten