wintervoer/drijfvoer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: wintervoer/drijfvoer

Bericht door Hans van der Post. » wo 02 sep 2009, 23:18

Eddy Geurtsen heeft gelijk als hij waarschuwd voor "het verzuipen" van het broednest!
Dit gebeurd niet alleen door het voeren van suikerwater maar ook in de voorjaarsdracht van het koolzaad.
Verder zou het Andreas Heijdendael sieren om eens in boeken te snuffelen voordat hij met veel passie zijn antwoorden post.
Andreas, Je zult een goed imker worden[:)] Passie bij het houden van onze honingbij moet![;)]

!Hans.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: wintervoer/drijfvoer

Bericht door AndreasH » wo 02 sep 2009, 23:34

(APENSTAART)hans

Eerst moet ik van m'n allergie af zien te komen, daarna ga ik me weer toeleggen op de praktijk. Vooralsnog is het slechts wat ik meekrijg van de cursus (waar gelukkig altijd tijd is voor wat theorie). Ik heb het verhaal van het verzuipen niet uit eigen ervaring maar, zoals gezegd, van onze leraar vernomen. Als het inderdaad wel mogelijk is om het broednest te verzuipen dan zal ik daar zeker rekening mee houden. Daarvoor zit ik natuurlijk ook op dit forum. Om mijn 'kennis' te toetsen aan de jarenlange praktijk van anderen. Dus, ik vind het absoluut niet erg als iemand zegt dat ik het bij het verkeerde eind heb. Wil het 't liefst allemaal zo goed mogelijk doen. Hoewel dat natuurlijk erg lastig is met zoiets als bijen houden. Not exactly and exact science afterall (-:

En die passie... .Die zit er wel gelukkig ((-:

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: wintervoer/drijfvoer

Bericht door joselito » do 03 sep 2009, 07:27

Bij mij bevat een broedraam 3 kg voedsel. Een zesramer krijgt 10 voedsel, dus is er nog meer dan voldoende plaats voor het broednest. Een tienramer krijgt 15 kg dus nog altijd meer dan voldoende plaats. Wachten tot het einde van september heeft geen zin. Het geven van wintervoedsel zou nu afgelopen moeten zijn. Hoe sneller de bijen in rust kunnen gaan hoe beter. Op die manier kunnen ze zelf bepalen hoe lang en in welke mate ze nog doorbroeden.
Je kan een eenvoudige test doen. Voeder een gedeelte vroeg op en een gedeelte laat en kijk of er verschil is in de lente.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: wintervoer/drijfvoer

Bericht door A.A. Staals » do 03 sep 2009, 08:18

Ik heb het verhaal van het verzuipen niet uit eigen ervaring maar, zoals gezegd, van onze leraar vernomen.
Zo zie je maar, er valt voor leraren ook altijd nog wel iets te leren.[:I]:D

ad staals

mdele
Berichten:22
Lid geworden op:wo 01 mei 2002, 16:49
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: wintervoer/drijfvoer

Bericht door mdele » do 03 sep 2009, 16:32

AndreasH schreef:
Waarom eigenlijk energie verspillen als suiker ook gewoon oplost in koud water?? Toegegeven, het gaat sneller als je het water warm maakt maar als je 40 liter water moet gaan opwarmen in een pannetje, da's ook niet niks.

Gewoon twee emmers, waarvan de bovenste gaatjes heeft, gooi er suiker in en water bij, de tweede emmer heeft vervolgens na een nachtje wachten prima suikerwater. Is het nog niet voldoende opgelost, roer er nog eens in of gooi de suikerwater uit de onderste emmer nog een keer in de bovenste en klaar is klara.

Gr,

Andreas
De eenvoudigste suikersmelter is een vat van bv. 100 l. daarop monteer je onderaan een kraan om af te tappen. In het vat hang je een dompelpomp aan een metalen staaf dat ze niet kan tollen. Je giet warm of koud water erbij en daarin giet je de suiker terwijl de pomp draait.Je laat de pomp zo een uurtje draaien en de suiker is prima opgelost en er zullen achteraf ook geen suikerkristallen maar op de bodem achterblijven. Ik smelt zo 60 kg. suiker in 1 keer.
Groeten.
Marcel

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wintervoer/drijfvoer

Bericht door lieven busschaert » vr 04 sep 2009, 13:13

Ik heb dit jaar geen suikeroplossing gegeven, maar een pak suikerdeeg van 20 kg bovenop de kast gelegd. De bijen kunnen er op hun gemak aan knabbelen, geen gemors en geen roverij. Ze nemen het op hun eigen tempo en plaatsen het netjes weg.
zeker aan te raden!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten